ارائه راهکارهای تخصصی و کاربردی برای حل مشکلات سیستان

دبیر علمی همایش ملی پیشرفت پایدار دارالولایه سیستان گفت: ۸۰۰ راهکار تخصصی و کاربردی برای حل مشکلات منطقه سیستان به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، سرهنگ عزیزاله مرادقلی  امروز در همایش ملی پیشرفت پایدار؛ رهیافت تاریخ، فرهنگ و تمدن دارالولایه سیستان اظهار داشت: منطقه سیستان سال‌هاست از خشکسالی رنج می‌برد. اهالی این منطقه نزدیک به دو دهه است که تمام توان خود را به کار گرفتند تا شعله زندگی را در این سامان زنده و فروزنده نگه دارند، اما وضعیت معیشت مردم سیستان اکنون چنان وخامتی پیدا کرده است که جان آن‌ها را لب رسانده است.

دبیر علمی همایش ملی پیشرفت پایدار دارالولایه سیستان افزود: در مدت بیش از یک سال که تصویب برگزاری این همایش می‌گذرد و دبیرخانه این همایش کار خود را آغاز کرده است نشست‌های مختلفی را برگزار کردیم. تربیون‌های مختلفی را در اختیار افراد باتجربه، معتمدین، سران طوایف و اساتید، دلسوزان و مردم منطقه قرار دادیم تا حرف دل خود را بزنند و اگر راهکاری دارند برای پیشرفت منطقه ارائه دهند.

وی ادامه داد: در قالب این همایش بیش از ۸۰۰ راهکار تخصصی و کاربردی برای برون‌رفت از مشکلات موجود در منطقه سیستان به دبیرخانه ارسال شد که با عنایتی سرداران سپاه و مسئولان استان قرار است دبیرخانه همایش دائمی شود و مطالبات و خواسته‌ها و حقوق مردم را پیگیری کند.

سیستان فاقد صنایع بزرگ است

مرادقلی با بیان اینکه راهکار‌های مختلفی برای نجات منطقه سیستان از بحران وجود دارد، افزود: کشور افغانستان در همجواری با منطقه سیستان قرار دارد که دارای پیوند عمیق فرهنگی، تاریخی و زبانی با مردم این منطقه بوده و نیازمند تولیدات ایران است بنابراین می‌توان با ایجاد چند کارخانه در منطقه سیستان به نیاز‌های آن طرف مرز پاسخ داد.

دبیر علمی همایش ملی پیشرفت پایدار دارالولایه سیستان با بیان اینکه سیستان فاقد صنایع بزرگ است، صنایع کوچک هم یکی پس از دیگری از بین رفته است، ادامه داد: منطقه آزاد چابهار می‌تواند کریدور ورودی و منطقه آزاد سیستان کریدور خروجی کالا‌های ترانزیت باشد.

وی با اشاره به مشکل آب استان نیز تصریح کرد: انتقال آب از دریای عمان تا سیستان و خراسان جنوبی راهکاری بلندمدت از منابع در دسترس برای پیشرفت پایدار است و این کار علاوه بر اینکه می‌تواند مشکلات آبی شهر‌های جنوبی استان را حل کند مشکلات شهر‌های شمالی استان تا خراسان جنوبی را هم حل می‌کند.

مرادقلی خاطرنشان کرد: ریزگرد‌ها یکی دیگر از مشکلات اساسی منطقه سیستان است که منشأ داخلی دارد و از بستر خشک هامون برمی‌خیزد و قابل‌کنترل نیز هست که از طریق برنامه‌ریزی و گرفتن حق آبه و ورود سازمان ملل و استفاده چاه‌ها برای انتقال آب آلوده تا حدودی بخشی از این مشکل قابل‌حل است.

توجه به اشتغال‌زایی روستایی مبتنی بر صادرات

دبیر علمی همایش ملی پیشرفت پایدار دارالولایه سیستان ادامه داد: نکته بعدی در نظر گرفتن اعتبار اشتغال‌زایی روستایی مبتنی بر تولیدات و مزیت‌های صادراتی و توجه با تأمین نیاز کشور‌های همسایه، ایجاد بازارچه‌های مرزی و فعال کردن زیرساخت‌های آن، فعال کردن تعاونی‌های مرزنشینان به نفع مردم است که باید دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب مشکل اشتغال همواره موضوعی ملی است، اما استان سیستان و بلوچستان رتبه اول یا دوم را درزمینهٔ بیکاری داشته است لذا لازم است برای اشتغال‌زایی روستایی اعتباری در نظر گرفته شود.

مرادقلی تصریح کرد: باید نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات سیستان به درستی احصا شود و سند راهبردی برای این منطقه در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تصویب کنیم.

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: سپاه ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار