ستاری:

بسترسازی برای زایش استارت‌آپ‌ها وظیفه دولت است/ صنایع فرهنگی کشور را نابود کرده‌ایم/ در هیچ کجای تاریخ به اندازه امروز برای آموزش عالی هزینه نشده است

صنایع فرهنگی کشور را نابود کرده‌ایم / با پول دولتی نمی‌توانیم چیزی به مردم تحمیل کنیم / پول خرج کردیم اما ابن سینا و خوارزمی تربیت نشدند!معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: در صنایع فرهنگی تمام زیرساخت‌ها از بین رفتند اما سعی  داریم شرکت های خلاق فرهنگی را احیا کنیم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با اشاره به اینکه در معاونت علمی و فناوری دید متفاوتی به حوزه فرهنگ وجود دارد، گفت: صنایع دستی از هزاران سال پیش در کشور وجود داشت و آن‌ها هالیوود ایران بودند اما متأسفانه هنگامی که صنعت به این کشور وارد شد صنایع دستی به کنار رفتند و به آن‌ها توجهی نشد.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه صنایع دستی را از بین برده ایم، گفت: در گذشته سیستم استاد شاگردی وجود داشت که با از بین رفتن صنایع فرهنگی آن سیستم هم از بین رفت اما امروز شتاب‌دهنده‌ها شیوه‌ نوینی از سیستم استاد شاگردی را به وجود آورده‌اند.

وی در خصوص زیر ساخت‌های صنایع فرهنگی، اظهار کرد: در صنایع فرهنگی تمام زیرساخت‌ها از بین رفتند، چرا که زیرساخت‌ها تنها زیرساخت‌های فیزیکی نبودند بلکه زیست بوم فرهنگ از بین رفت.

ستاری درباره سیستم آموزشی در کشور بیان کرد: در هیچ کجای تاریخ ما به اندازه امروز برای آموزش عالی پول خرج نکردیم اما چرا دیگر خوارزمی و ابن سینا پرورش نداده‌ایم و چرا دیگر همانند گذشته خلاقیت در کشور وجود ندارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: ایران کشوری زبانزد  در دنیا  بوده  و سعدی و حافظ داشت، اما چرا امروز در این نقطه قرار گرفته است به دلیل آنکه به پول دولتی متکی شده‌ایم و نگاه غلطی به پیشرفت داشته‌ایم، بسیاری از صنایع فرهنگی کشور را به نابودی کشانده‌ایم.

 با نگاه دولتی زیست بوم خلاق را از بین برده ایم

وی با اشاره به اینکه در گذشته اصفهان به عنوان شهری خلاق بود اما امروز سومین استان کشور از لحاظ بیکاری است، گفت: به دلیل سیاست‌های نادرستی که در کشور ابلاغ شد امروز اصفهان به استانی تبدیل شده است که حتی آب هم ندارد، ما همیشه به تمام مسائل با نگرش دولتی نگاه کرده‌ایم و همین موضوع سبب از بین رفتن زیست بوم شد.

ستاری ادامه داد: جز روش‌های صنعتی شیوه های دیگری هم برای توسعه کشور وجود دارد و دید ما در معاونت این است که هر آنچه بتواند پول داشته باشد برای کشور اهمیت بسیاری دارد.

سیاست‌های نادرست دولتی اکوسیستم نوآوری را نابود کرده است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری درخصوص پول دولتی اظهار کرد: آن چیزی تأثیرگذار است که مردم به خاطرش در صف بایستند اینکه با پول دولتی یا یارانه بخواهیم چیزی را به مردم تحمیل کنیم به هیچ وجه تأثیرگذار نخواهد بود مردم به دنبال خلاقیت‌هایی هستند که برای آن زحمت بکشند سیستم دولتی خلاقیتی را در میان جوامع شکل نمی‌دهد.

وی با اشاره به پارک علم و فناوری که در جهاد دانشگاهی تشکیل شده است، گفت: برای به‌وجود آوردن یک سیستم دو راه بیشتر نداریم یک آن که مردم را به استخدام در بیاوریم و با حقوق دولتی آن‌ها را در سرکار نگهداریم اما راه دوم این است که شتاب‌دهنده‌ها را در داخل کشور ایجاد کنیم و به کمک این شتاب دهنده صنایع خلاق را در کشور بوجود آوریم.

ستاری تصریح کرد: جوانی که هشت صبح به سرکار آید و چهار بعدازظهر به خانه بیاید، هیچگاه نمی تواند خلاقیت و نوآوری را برای کشور به ارمغان آورد آن چیزی که سبب پیشرفت کشور می‌شود ذهن  خلاق است.

قرارگیری سرمایه‌گذاران و نیروهای انسانی مستعد در زیست‌بوم‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری  با بیان اینکه نگاه حوزه فرهنگی باید نگاه خلاقانه‌ای باشد اظهار کرد: ما باید اصول زیست بوم را توسعه دهیم و با گسترش سرمایه‌گذاران حوزه فرهنگی نیروی انسانی مستعد در زیست بوم‌ها کنار هم قرار خواهند گرفت و استارت‌آپ ها را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: توصیه می‌کنم که تمام جوانان از سیستم دولتی و پول دولت فاصله بگیرند پول دولتی اعتیاد آور است و هر چقدر جوانان بتوانند بر روی پای خود بایستند و کارها را در قالب بخش خصوصی انجام دهند موفق خواهند بود.

ستاری با اشاره به اینکه دولت وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها را دارد، بیان کرد: وظیفه دولت ایجاد بسترهای مناسب برای زایش استارت‌آپ‌ها و نیروی انسانی است تا این استارت‌آپ‌ها بتوانند در حوزه‌های مختلف فرهنگی فعالیت کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری یادآور شد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از صنایع خلاق حمایت می‌کنند در قانون دانش‌بنیان توجهی به شرکت‌های خلاق فرهنگی نشده است و به دلیل همین موضوع ما باید به این شرکت‌ها کمک کنیم تا بتوانند روز به روز مسیر پیشرفت خود را طی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار