به شماره افتادن نفس های آب در نصف جهان

اصفهان در حالی روزهای بحران کم آبی را می گذراند که شرایط سخت تراز گذشته شده و چگونگی مدیریت صحیح در مصرف آب به بزرگترین دغدغه برای عبورازاین بحران تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، همه به یاد داریم در روزهای سرد و خشک پاییز و زمستان سال گذشته از نزول بارش های الهی کمتر بهره مند شده ایم.

در ماه های اخیرخوانده، شنیده و دیده ایم که سرزمین پهناورما بیش از پیش با بحران کم آبی دست وپنجه نرم می کند وممکن است در روزهای گرم امسال درشرایط سخت کم آبی قرار بگیرد.

براساس گزارش ها، میزان بارش ها در دو دهه اخیر رشد منفی داشته است و ادامه همین روند سبب شده که امسال مردم ایران شاهد خشکسالی بی سابقه در پنجاه سال گذشته باشند.

دراین سال ها با شدت خشکسالی در ایران، بحران کم آبی برای همه شهر ها به ویژه شهرهای مرکزی ایران همچون خطه زیبای اصفهان به مشکل بزرگی تبدیل شده است.

موقعیت جغرافیایی اصفهان، فقدان برنامه ریزی صحیح، داستان تلخ خشکی زاینده رود، توقف کشاورزی در بعضی مناطق استان و کاهش حجم سد زاینده رود و مشکل تامین آب شرب سبب شده است که استان اصفهان دروضعیت بحرانی تر قرار بگیرد و نگرانی هایی را برای ادامه روند کم آبی بوجود بیاورد.

پیش بینی شده با ادامه کاهش بارش ها در سال جاری بحران آب جدی تر شده و سال سختی درانتظار کشور به ویژه استان های مرکزی باشد.

ادامه همین مساله کافی است که بیشتربه فکرصرفه جویی این مایع گرانبها باشیم.

به شماره افتادن نفس های آب در نصف جهان/ چگونگی مدیریت صحیح مصرف آب

کاهش میزان 20 لیتری مصرف سرانه با جدی تر شدن بحران آب

خوب می دانیم که با آغاز روزهای گرم، نقش حیاتی آب بیشتر حس می شود.تعرق بالای بدن در فصل گرما یکی ازمهم ترین مواردی است که سهم به سزایی در مصرف بالای آب دارد و هر فردی به مراتب می خواهد گرما را از تنش برهاند و با تشدید تشنگی می خواهد گلویی تر کند. همین موضوع مساله صرفه جویی در آب را مثل همیشه به ما یادآوری می کند.

اما حالا که مصرف آب و استفاده بهینه از آن در فصل تابستان برای استان اصفهان اهمیتش دوچندان شده است. بدون تردید قصه صرفه جویی در آب هم برایمان شنیدنی تر خواهد بود چرا که با مشکل تامین آب آشامیدنی نگران از دست دادن این مایع گرانبها در روزهای گرم هستیم.

بد نیست ابتدا به میزان سرانه آب استان اصفهان در ده سال گذشته نگاهی کنیم.

به گفته سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان، خوش بختانه درطی ده ساله گذشته سرانه آب استان اصفهان سیر نزولی داشته است به طوری که مصرف آب به ازای هر نفر186 لیتر در شبانه روز در سال89 ، در حال حاضر به 151 لیتر به ازای هر نفر در روز کاهش پیدا کرده که با میانگین کشوریکی است و از این نظراصفهان را در وضعیت مطلوبی قرارداده است.

اما نکته مهمی که سبب شده با وجود استاندارد مصرف سرانه در ایران بازهم این استان بیشتر به فکر صرفه جویی باشد، شرایط اقلیمی و کاهش 50 درصدی بارش در اصفهان نسبت به میانگین بارش ها درکشور است. تا جایی که در زمینه تامین آب در بخش های مختلف، در حال حاضر فقط تامین آب آشامیدنی دغدغه اصلی استان اصفهان شده است.بنابراین با توجه به این شرایط باید میزان لیترسرانه مصرف آب کمتر شود. یعنی مصرف کمتر، صرفه جویی بیشتر و همین شرایط را سخت ترکرده است.

بنی طبا، سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان می گوید: استان اصفهان با توجه به شرایط اقلیمی از نظر بارش در وضعیت پایین تری نسبت به متوسط کشورقرار دارد. میزان بارش ها در کشور به طور متوسط حدود 250میلی متراست که این میزان دراصفهان به 120 میلی متر می رسد.

در سال آبی جدید استان اصفهان کاهش 48 درصدی به نسبت مشابه سال گذشته داشته است واین میزان شرایط را سخت کرده که نباید به مصرف سرانه 150 لیتر دلخوش کرد. بنابراین هدف گزاری شده که سرانه مصرف آب در اصفهان به حدود 130 لیترکاهش پیدا کند و تمام تلاش ها در حوزه مدیریت و تقاضا در همین راستا انجام می شود.

کاهش میزان هدررفت آب دراستان اصفهان

به گفته سخنگوی شرکت آبفا استان اصفهان در سال 96 میزان آب به هدررفته در شبکه آبرسانی استان ، 16.8 درصد بوده که این میزان نسبت به ده سال گذشته کاهش پیدا کرده است. همچنین مصرف هدر رفت آب سرانه خانگی آب استان اصفهان در سال گذشته، 1.1 درصد کاهش یافته است.

 یادمان باشد بهبود در میزان مصرف آب نباید موجب غفلت ما از صرفه جویی جدی آب شود. چرا که در حال حاضرمساله مهم، مشکل بحران کم آبی وتامین آب آشامیدنی است.

به شماره افتادن نفس های آب در نصف جهان/ چگونگی مدیریت صحیح مصرف آب

لزوم سازگاری با کم آبی با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک استان اصفهان

سخنگوی شرکت آبفا استان اصفهان تاکید می کند: در استانی که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و از منابع آبی کمتری نسبت به متوسط ایران برخوردار است. همواره تغییر در رفتار و سبک زندگی شهروندان به موضوع آب و مصرف آن امرمهمی تلقی می شود.

جدا از این که شهروندان سهم مهمی در صرفه جویی آب دارند اماکن پر مصرف خدماتی یکی از بخش هایی است که می توان با نظارت بر آن ها به میزان قابل توجهی به کاهش مصرف آب رسید.

بنی طبا در این باره می گوید: در سال های گذشته با بخش نامه استاندار، همه مراکز پرمصرف خدماتی از جمله بیمارستان ها و مراکز فرهنگی استان به نصب مخازن راهبردی اقدام کنند. یعنی براساس میزان 24 ساعته یک مخزنی متناسب با نیاز روزانه خود تعبیه کرده و درخواست می کنیم اگر مراکزی هنوز در این زمینه اقدامی نکرده اند، هر چه زودترانجام دهند تا اگر در زمان خاصی شبکه دچار قطعی آب شد مشکلی متوجه این مراکز نشود.

راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب

اما نکات مهمی که بنی طبا برای راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب به شهروندان اصفهانی توصیه می کند، به این شرح است: "مصرف شیرآلات کاهنده و نصب سردوش ها و سرشیرها نقش به سزایی در کاهش مصرف روانه مشترکان دارد تا جایی که حداقل  30 درصد مصرف روزانه آب مشترکان را کاهش می دهد.

در سال جاری یکی از اقدامات شرکت آبفای استان اصفهان ترغیب مردم به استفاده از شیرآلات است. قرار است 25 هزار بسته شیرآلات صرفه جویی از طریق مناقصه به فروش می رسد و پس از تعیین قیمت در اختیارعموم قرار خواهد گرفت.

به شماره افتادن نفس های آب در نصف جهان/ چگونگی مدیریت صحیح مصرف آب

"رفتارهای خود را با آب اصلاح کنیم" نکته ای که بار دیگر بنی طبا به آن اشاره می کند. رفتارهای ما از خانواده شروع می شود و به اجتماع رسوخ پیدا می کند، از خانم های خانواده که بیشترین ارتباط با مصرف را در خانه دارند خواهش می کنیم که الگوی صحیح مصرف آب را در کوچکترین اجتماع جامعه یعنی خانواده پیاده کنند."

از نکات دیگری که وی به آن ها تاکید می کند؛ این است که حتما شهروندان به رفع نقص فنی کولر خود اقدام کنند. سامانه های خنک کننده آنها هدررفت آب نداشته باشد و حتما از سایبان برای سامانه های خنک کننده خود استفاده بکنند.

بی انصافی است، با محدودیت آب و هزینه کرد برای تصفیه به راحتی آن  را هدر دهیم و از آن برای شستشوی معابر وخودروها استفاده شود.

با توجه به اینکه وسایل آب برمانند ماشین های لباس شویی که آب قابل توجهی مصرف می کنند زمانی از آن ها استفاده کنند که ظرفیت آن ها کامل شود و حتی الامکان در ساعت اوج مصرف، ماشین های سامانه های آب بررا به شبکه وصل نکنند تا مشکلی برای شهروندان بوجود نیاید و با افت فشار آب کمی مواجه نشوند."

فضاهای سبز از دیگر مواردی است که می توان با روش درست آبیاری از مصرف نادرست آب جلوگیری کرد. سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان می در این زمینه گوید:افرادی که فضاهای سبزمحدودی در منازل دارند حتی الامکان با روش آبیاری مدرن و قطره ای فقط در اواخرشب و قبل از طلوع آفتاب اقدام به آبیاری کنند.

یکی از مسائل مهمی که سخنگوی شرکت آبفا به آن تاکید می کند:"پرهیز جدی از نصب پمپ به صورت مستقیم بر روی شبکه است. از آنجایی که شرکت آبفا تا طبقه اول یا دوم بیشتر نمی تواند آب را تامین کند و در طبقه های فوقانی طبیعتا باید از طریق پمپاژ آب را تامین کنند. برای تامین فشارآب پمپی مد نظراست که پمپ بعد از مخزن نصب شود وآبابتدا وارداین مخازن راهبردی شود و بعد از طریق پمپ به طبقه های بالا برود."

از شهروندان خواهش داریم این پمپ ها را به صورت مستقیم وصل نکنند و تا مشکلاتی متوجه همسایگان ومشترکان نزدیکشان نشود. چرا که به محض اینکه این پمپ ها روشن شود سریعا اختلال در شبکه ایجاد می کند وآب همسایگان مجاورشان با افت فشار مواجه خواهد شد.

به شماره افتادن نفس های آب در نصف جهان/ چگونگی مدیریت صحیح مصرف آب

وی در پایان می گوید: ما بایدخودمان را با طبیعت سازگار کنیم تا طبیعت روی ناخوشایندش را به ما نشان ندهد.اگر این نکات رعایت شودبه ویژه استفاده ازشیرآلات کاهنده گذراز بحران و تنش آبی اصفهان دور از دسترس نیست.

قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود

چند سال پیش بود که مشکل کم آبی طراوت و سرزندگی زنده رود را گرفت وحالا مشکل کم آبی نه تنها گریبان نصف جهان بلکه استان را گرفته است. این روزها اصفهان حال خوشی ندارد و باید بیشتربه ضرب المثل امیدوارکننده« قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود » فکر کنیم. همان طورکه این ضرب المثل به ما یاد داده از قطره قطره جمع شدن آب به دریا می رسیم می توان با رعایت نکات ضروری و صرفه جویی در قطره قطره آب باز به دریایی از آب برسیم. دریایی کوچک که همواره روح سرزندگی و حیات را در رگ هایمان جاری کند و بتوان تا زمان آمدن روزهای پربارش به وجودش دلخوش کرد.

گزارش از مژده معلمی

انتهای پیام/م

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
چقد صرفه جویی ؟... آب نیست باید آب تامین بشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهتره از مناطقی که بارش باران زیاد بوده به این استان آب مورد نیازشون انتقال داده شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهتره از مناطقی که بارش باران زیاد بوده به این استان آب مورد نیازشون انتقال داده شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
الگوي كشاورزي بايد تغيير پيدا كنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
الگوي كشاورزي بايد تغيير پيدا كنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفا به مشکلات مردم اصفهان رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۲۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
این اقدام باید توسط استانهای اصفهان چهارمحال خوزستان قم یزد صورت گیرد چون از یک منطقه استفاده میشود وباید این استانها ملاحظات آبی داشته باشند واینکه باید فکری برای بالادست سد زاینده رود داشت چون بالوله کشی آب رو به دامنه های کوه میبرند ودرخت گردو وهلو به مقدار زیاد کاشت شده است به این هم باید رسیدگی شود