در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

برجام در دوران اوباما هم ٧ بار به طور آشکار نقض شد/ اروپا هیچ گاه آمریکا را کنار نمی‌گذارد تا ما را انتخاب کند

برنامه نگاه یک امشب با موضوع اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در خروج یک‌جانبه از برجام برگزار شد.

نگاه یک

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در خروج یک‌جانبه از برجام موضوع برنامه تحلیلی "نگاه یک" امشب 22 اردیبهشت ماه بود که با حضور حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و سید محمدرضا مرندی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی برگزار شد.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ابتدای برنامه با اشاره به تایید ١١ باره پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی و دلیل خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: برجام یک توافق بین المللی بود که پس از یک فرازو نشیب به دست آمد، جدای از نکات مثبت و منفی آن، این توافق مورد تایید نهاد‌های بین المللی قرار گرفت و طرفین تعهد خود را اعلام کردند.

وی در ادامه بیان کرد: آمریکا از همان ابتدا تمایلی برای اجرای تعهدات خود نداشت و این عدم تعهد به برجام فقط مختص دولت ترامپ نبوده و نیست، چراکه در دوران اوباما نیز درست یک روز پس از اجرای این توافق یعنی ٢٧ دی ٩٤ بیست شخصیت حقیقی و حقوقی تحریم شدند و برجام در دوران اوباما ٧ بار به طور آشکار نقض شد که در نهایت ترامپ با موضع گیری شفاف‌تر از آن خارج شد.

وی ادامه داد: بر اساس برجام، تنها مرجع راستی‌آزمایی رفتار ایران، آژانس است که ١١ بار در بیانیه‌های رسمی حرکت ایران در مسیر برجام را اعلام کرده است و حتی پس از خروج ترامپ نیز آمانو علی رغم صحبت‌های این فرد به اجرای تعهدات از سوی ایران إقرار کرد.

آمریکا ثابت کرد که اهل منطق و مذاکره نیست

نقوی حسینی تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام دو نکته را برای جامعه جهانی به إثبات رساند؛ نخست اینکه آمریکا اهل منطق و مذاکره نیست، چراکه به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرد و جامعه جهانی به این امر واقف است، دوم اینکه آمریکای‌ها إثبات کردند به توافقات بین المللی بی اعتنا هستند، در مقابل ایران نشان داد هم اهل مذاکره است و هم به موازین بین الملل متعهد است.

در ادامه برنامه سید محمدرضا مرندی تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی با اشاره به دلایل خروج ترامپ از برجام اظهار کرد: ترامپ تفاوت عمده‌ا با اوباما ندارد، زیرا دموکرات‌ها نیز در چندین نوبت برجام را نقض کردند.

وی افزود: حتی با پیروزی کیلینتون هم اجرای برجام از سوی آمریکا چشم انداز خوبی نداشت، چرا که با تمدید دوباره قانون ایسا آمریکا نشان داد تمایلی برای اجرای تعهداتش ندارد.

ترامپ به دلایل شخصی و به سبب رقابت با دموکرات‌ها از برجام خارج شد

مرندی با اشاره به اینکه دموکرات‌ها اهداف خود را با دیپلماسی پیش می‌برند، اما جمهوری خواهان شفاف‌تر عمل می‌کنند، گفت: ترامپ به دلایل شخصی و به سبب رقابت با دموکرات‌ها از برجام خارج شد، چراکه کلینتون و اوباما چندین بار تاکید کرده بودند برجام یک دستاورد بزرگ برای غرب بوده است، بنابراین ترامپ تلاش کرد نشان دهد این دستاورد به نفع منافع ملی آمریکا نبوده؛ در حالی که اروپایی‌ها نیز اعتقاد دارند برجام بیشتر به نفع غرب است تا ایران.

وی اضافه کرد: دولت‌های مرتجع منطقه و اسرائیل به این دلیل از این رفتار آمریکا حمایت کردند، زیرا تنش در روابط ایران و غرب را به نفع خود می‌دانند. 

روش اجرای سیاست‌های نظام آمریکا بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها متفاوت است

در ادامه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ترامپ ماهیت سیاست آمریکا را به خوبی نشان داده است؛ ساختار حکومت آمریکا یکسان است، فقط روش اجرا بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها متفاوت است.

نقوی حسینی با اشاره به رفتار متفاوت دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا تصریح کرد: دموکرات‌ها به دلیل اینکه صنایع مادر در آمریکا را در دست دارند بیشتر به دنبال صلح و مذاکره هستند، در حالی که جمهوری خواهان به سبب تسلط بر صنایع نظامی به دنبال جنگ افروزی هستند.

مرندی با تایید چنین دیدگاهی افزود: دموکرات‌ها بیشتر تلاش می‌کنند از طریق نفوذ و مذاکره اهداف خود را به پیش ببرند، در حالی که رسانه‌ها را در دست دارند. اگرچه تمام جمهوری خواهان همراه ترامپ نیستند، اما به سبب اینکه خطوط قرمز این حزب یعنی مخالفت با ایران و حمایت از اسرائیل را رعایت می‌کند همچنان همراه او هستند.

در ادامه نقوی حسینی گفت: مقابله آمریکا با برجام به معنای ضرر منفعتی آن‌ها نیست، بلکه از سلطه طلبی و زیاده خواهی آن‌ها نشات می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: آمریکایی‌ها با خروج از برجام دچار ضرر داخلی و بین المللی شدند، زیرا باید در عرصه جهانی پاسخگو باشند، اگر در برجام سازوکاری برای خروج آمریکا پیش بینی شده بود، دولت ترامپ باید به لحاظ حقوق بین الملل پاسخگو می‌شد، از طرفی دیگر این رفتار غیر دیپلماتیک در داخل آمریکا نیز بی تاثیر نبود و مردمی که ادعای سنبل دموکراسی بودن و وفای به عهد را دارند باید پاسخ گو باشند؛ این رفتار ترامپ تا جایی مؤثر است که حتی می‌تواند آرایش سیاسی درون جامعه آمریکا را نیز تغییر دهد.

سیاست خارجی آمریکا تحت تاثیر لابی صهیونیست‌ها است، نه منافع ملی

مرندی با اشاره به تبعات رفتار آمریکا بر روی مشروعیت نهاد‌های بین المللی گفت: با وجود اینکه این نهاد‌ها را خود آمریکا ایجاد کرده است، اما سیاست خارجی این کشور تحت تاثیر لابی صهیونیست‌ها است، نه منافع ملی به طوری که به دلیل لابی قوی صهیونیست‌ها حاضر است مشروعیت نهاد‌های بین المللی را زیر سوال ببرد.

وی تاکید کرد: نگاه آمریکا کاملا ایدئولوژیک است، تا جایی که برای صدمه زدن به ایران حاضر است خودش آسیب ببیند.

مرندی با اشاره به رفتار سوداگرانه اروپایی‌ها گفت: آمریکا بزرگترین شریک تجاری آن‌ها است و قطعا ایالات متحده را به سبب منفعت محوری ترجیح می‌دهد.

وی تاکید کرد: استعفای بازرس آژانس نیز تحت فشار آمریکایی‌ها بود و باید بعد از این منتظر گزارش‌های خلاف واقع باشیم.

نقوی حسینی بیان کرد: آمریکا فراتر از نهاد‌های بین المللی رفتار می‌کند و به دنبال اقناء شورای امنیت است.

وی با اشاره به صحبت‌های ترامپ مبنی بر بازگشت دوباره ایران به میز مذاکره گفت: ما عمل را در دستور کار خود قرار دادیم، اول اینکه همه نهاد‌های داخلی با یکدیگر متحد خواهند بود، دوم اینکه در حوزه اقتصادی کاملا برنامه ریزی شده عمل می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها بر زندگی مردم تاثیر بگذارد.

اروپا هیچ گاه آمریکا را کنار نمی‌گذارد تا ما را انتخاب کند

نقوی حسینی گفت: مراودات اقتصادی بین آمریکا و اروپا ٤٥٠ هزار میلیارد دلار است، در حالی که ما فقط ١٥ میلیارد دلار مراوده اقتصادی و تجاری با اروپا داریم، بنابراین اروپا هیچ گاه آمریکا را کنار نمی‌گذارد تا ما را انتخاب کند. حوزه اقتصادی دنیا در غرب خلاصه نمی‌شود و سایر مناطق مانند جنوب شرق آسی،ا شبه قارع هند و آفریقا نیز جزء مناطق اقتصادی جهان هستند.

وی ادامه داد: در حالی که ٧ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری اروپایی‌ها طرح ریزی شده بود، تنها میزان کمی از آن برآورده شد و این میان در حالی است که فرانسه بیشترین سود اقتصادی را از برجام برد و بدترین مواضع را اتخاذ کرد. با وحدت و به کارگیری ظرفیت‌های داخلی و حرکت در مسیر رهبر انقلاب انشاءالله اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها اثر گذار باشد.

مرندی در ادامه اضافه کرد: اقتصاد ما اقتصاد بیست سال پیش نیست، ما با وحود تحریم‌ها بر طبق آمار بانک جهانی هجدهمین قدرت اقتصادی هستیم، بنابراین در شرایط کنونی وابستگی کم تری داریم و در بسیاری از تکنولوژی‌ها خود اتکا هستیم. باید از کالای داخلی حمایت کنیم و مشکل تولید داخلی را با برطرف کردن موضوع قاچاق و واردات از مبادی رسمی حل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها باید تعهدات خود را گام به گام و مکتوب ارائه دهند و برگ برنده ما این است که قسمتی از تعهدات خود را منوط به رفتار اروپایی‌ها بکنیم.

اگر اروپایی‌ها تضمین ندهند، مذاکره با آنها هیچ سودی ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اروپایی ها باید ضمانت دهند علی رغم اینکه ۸۰ در صد تحریم های ثانویه از آمریکا بر می گردد، در حوزه معاملات بانکی، حمل و نقل، کشتیرانی و بیمه منافع ایران را تامین می کنند و اگر تضمین ندهند مذاکره با آنها هیچ سودی ندارد.

مرندی در ادامه افزود: ساختار اقتصادی اروپا دولتی نبوده و خصوصی است و بانک ها تعهدی به دولت ندارند و به دنبال منافع خود هستند، ولی دولت های اروپایی با اراده خود می توانند تضمین های لازم را بدهند.

نقوی حسینی افزود: در برجام، تحریم بانکی برداشته شد و همکاری سوئیفت مطابق برجام باید انجام می شد، ولی در برجام آمده بانک های بزرگ برای کار با ایران باید از خزانه داری آمریکا اجازه بگیرند، خزانه داری آمریکا به بانک ها برای معامله با ایران نه نمی گفت، اما ده ها شرط گذاشته می شد که همین شرط ها باعث شد که بانک ها بگویند عطایش را به لقایش بخشیدیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اکنون که آمریکا از برجام خارج شده است، اروپایی ها دیگر نیاز اجازه از خزانه داری آمریکا ندارند و می توانند اقدام کرده و با ایران کار کنند.

وی با اشاره به ادعای بی اساس ترامپ مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته است، افزود: این ها خیمه شب بازی های ترامپ است و ما مطابق فتوای مقام معظم رهبری حق نداریم در حوزه سلاح های کشتار جمعی حرکت کنیم.

هیچ نوع فعالیت هسته ای که خارج از نظارت آژانس باشد، نداریم

وی ادامه داد: ما هیچ نوع فعالیت هسته ای که خارج از نظارت آژانس باشد نداریم و در پرونده مهم پی ام دی ؛ خودِ آمانو شخصا آمد و راستی آزمایی کرد.

نقوی حسینی سناریو نتانیاهو را در جهت زمینه آماده سازی ترامپ دانست و افزود: اگر نتانیاهو اسنادی دارد، به آژانس تحویل دهد تا آنها راستی آزمایی کرده و بیانیه صادر کنند.

مرندی در ادامه برنامه افزود: در جامعه امروز سلاح اتمی کارایی ندارد و هزینه آن بیش از نفعش است.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه جامعه جهانی می داند آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی بازرسی می کند، ادامه داد: در این پروتکل، بازرس ها هر لحظه امکان بازرسی دارند و ما مطابق برجام داوطلبانه پذیرفته ایم.

سخنگو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: باید به آمریکایی ها حق بدهیم، چراکه دماغشان در سوریه و عراق و خاورمیانه به خاک مالیده شده است.

وی با اشاره به ملاقات خود با داود اوغلو تصریح کرد: در ملاقاتی که ۶ سال گذشته با داود اوغلو وزیر خارجه سابق ترکیه داشتم به من گفت ۳ ماه دیگر بشار اسد سقوط می کند و ما در سوریه دولت تعیین می کنیم و ایران در سوریه جایگاهی نخواهد داشت، قطعا این حرف داود اوغلو نبود، بلکه حرف کسانی بود که پشت قضیه قرار داشتند.

نقوی حسینی افزود: غربی ها در مورد بحران سوریه مذاکرات ژنو را دنبال می کردند و از ایران نیز دعوت نکردند، اما جمهوری اسلامی به نحوی حرکت کرد که مذاکرات ژنو تعطیل شد و مذاکرات آستانه محور قرار گرفت، به گونه که آمریکایی ها گفتند که اجازه دهید ما نیز در مذاکرات آستانه حضور داشته باشیم.

مرندی تاکید کرد: آمریکایی ها به دنبال برجام ۲ و ۳ بودند و می خواستند در آن مذاکرات موشکی و منطقه ای دنبال شود، آمریکایی ها حرفشان این است که باید از نفوذ ایران با اصلاح برجام جلوگیری کنیم.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه آمریکایی ها در لبنان میلیارد ها دلار خرج کردند اظهار کرد: امروز در لبنان انتخابات برگزار می شود و حزب الله پیروز می گردد،آنها می گویند این کار ایران است، باید گفت این نتیجه به خاطر عملکرد غلط شماست، وگرنه ایران در آنجا دخالتی ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: امروز صهیونیست ها دو موشک می زنند و ۶۰ موشک دریافت می کنند.  جامعه جهانی می دانند هرجا که آمریکایی ها حضور پیدا کرده، آن منطقه روی آرامش را به خود ندیده است، اما هرجا ایران حضور پیدا کرده که آنها به نام نفوذ منطقه ای می نامند، آرامش برقرار شده است.

باید در ادامه روند اجرای برجام در مذاکره با اروپایی ها، تضمین های محکمی بگیریم

مرندی کارشناس ارشد مسائل سیاسی تاکید کرد: متاسفانه مردم آمریکا سطح اطلاعات سیاسی پایینی دارند و تحت تاثیر رسانه ها قرار می گیرند، به گونه ای که اقدامات اخیر ترامپ موجب محبوبیت او در میان توده جامعه آمریکا شده است.

نقوی حسینی ادامه داد: یکی از توانمندی های جمهوری اسلامی حضور ملت ایران در صحنه است که اروپایی ها و آمریکایی ها به خاطر این مسئله افسوس می خورند.

مرندی در پایان برنامه خاطر نشان کرد: مسئولین جمهوری اسلامی باید در ادامه روند اجرای برجام در مذاکره با اروپایی ها تضمین های محکمی بگیرند و به صورت مرحله ای این تضمین ها اجرا کنند و متقابلا به دنبال اجرای تعهدات باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار