شور و حال مهمانانی که در انتظار درک رازهای سحر تا افطارند

بدون شک روزه از جذاب ترین آداب دینی است که بسیاری از دختران و پسران به سن تکلیف رسیده با شور و حال عجیبی انتظارش را می کشند تا به رازهای روزهایش پی ببرند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سن تکلیف، مرحله ای تازه در زندگی معنوی هر فردی است که با ورود به آن انجام آداب مذهبی واجب می شود.

با ورود به سن تکلیف است که دیگر توصیه های پدر و مادر برای هدایت فرزندان در مسیر معنوی کافی نیست. در این مرحله هر فرد به سنی رسیده است که خوب و بد را تشخیص می دهد و از نظر عقلی این امکان برایش فراهم می شود که تصمیم بگیرد، چگونه به دستورات و آداب دینی عمل کند.

در این میان عبادت و بندگی کردن به شکلی خاص در روزهای ماه مبارک رمضان بسیاری از روزه اولی ها را سرشوق می آورد که پا به پای خانواده هایشان روزه بگیرند و سختی های شیرین این روزها را با تمام وجود درک کنند.

ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای روزه اولی ها ست که سختی و صبر را بهتر درک کنند

 تمرین عبادت و بندگی خالصانه در پیشگاه خداوند برای روزه اولی ها تجربه خوبی است چرا که اراده آن ها را قوی می کند و در برابر سختی های زندگی صبورتر می شوند.

حجت الاسلام علی صغیرا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  دراین باره می گوید: روح دختران در سن 9 سال قمری و در واقع هشت سال و هشت ماه شمسی و روح پسران در 15 سالگی که همان چهارده سال و شش ماه شمسی است کامل می شود. البته همیشه بلوغ در این سنین صورت نمی گیرد و ممکن است بعضی ها زودتر یا دیرتر بالغ شوند. در حقیقت زمانی که فردی بالغ می شود از یک جسم و یک روح برخوردار شده و روح او کامل و روزه بر او واجب است.

به اعتقاد این کارشناس دینی، روزه تقوا را بیشتر و اراده انسان را قوی تر می کند و درهای رحمت های الهی برای او می گشاید. همان طور که خداوند در قرآن می فرماید: لَعَلَّكُم یَتَّقونَ و لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ. پرهیزکار شوید و مورد رحمت الهی قرار گیرید.

"از دیدگاه اسلام  آمادگی جسم و روح هر دو برای روزه گرفتن مهم است. نماز و روزه روح انسان را می سازد و اراده او را قوی می کند. همان طور که در طول تاریخ می بینیم امامان، علما و مراجع ما در سن پایین روزه می گرفتند و دیده ایم که چه اراده  قوی داشته اند و دارند. امام حسن و امام حسین در سن هفت و هشت سالگی روزه می گرفتند. آن ها در سه روز غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر دادند و آیه 8 سوره انسان دراین باره نازل شده که " يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‌ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً و غذاى خود را با آن كه دوستش دارند، به بينوا و يتيم و اسير مى‌دهند" به خاطر این امتحان های الهی، ساختن روح و به دست آوردن اراده قوی، امام حسین(ع) توانستند درواقعه عظیم کربلا ایستادگی کنند.

با آمدن ماه رمضان نه تنها دختران و پسران به سن تکلیف بلکه خانواده ها هم نقش مهمی در تصمیم گیری آن ها برای روزه گرفتن دارند. یکی از موارد مهمی که برخی خانواده ها بر آن تاکید می کنند، ضعف جسمانی فرزندان به ویژه دختران است که سبب می شود یا مانع روزه گرفتن آن ها شوند و یا آن ها را به گرفتن روزه کله گنشجکی ترغیب کنند.

به گفته حجت الاسلام علی صغیرا وقتی فرد توان جسمی داشته باشد باید روزه اش را بگیرد. متاسفانه برخی خانواده ها فقط به جثه فرزندان خود نگاه می کنند درصورتی اگر برای روزه گرفتن آن ها برنامه ریزی کنند و به طورمثال در سحر به جای استفاده ازمواد غذایی سرد مانند برنج، ماست و خیار، چیزهای گرم و مقوی مانند خرما، عسل، کشمش مصرف کنند؛آن وقت فرزندانشان می توانند روزه بگیرند.

شور و حال مهمانانی که در انتظار درک رازهای سحر تا افطارند

وی ادامه می دهد: از نظر اسلام، اگر فردی نمی تواند روزه بگیرد و روزه گرفتن برای او ضرردارد کاملا عقلانی و منطقی است. اما افرادی که به سن تکلیف می رسند و توان جسمانی دارند روزه بر آن ها واجب است. کسانی که بدون دلیل و توجیه شرعی روزه واجب را به جا نمی آورند باید کفاره آن را بدهند چرا که به سن تکلیف رسیدند و از توان جسمانی خوبی برخوردار هستند.

فراهم کردن فضا برای دختران و پسرانی که توان جسمی ندارند اما علاقه مند به روزه گرفتن هستند

ممکن است برخی از دختران و پسرانی که به سن تکلیف می رسند از نظر جسمانی ضعیف بوده و هنوز بدن آن ها نیاز به رشد داشته باشد اما علاقه مند هستند همچون همسالان خود روزه بگیرند و از برکت های این ماه عزیز بهره مند شوند.

در این باره دکتر مرادی روان شناس کودکان و نوجوانان می گوید: زمانی که کودک به نوجوانی می رسد بدنش این آمادگی را پیدا می کند که بتواند گرسنگی و تشنگی را تحمل کند. قبل از بلوغ به خاطر اینکه هنوز بدن به رشد کاملی نرسیده، فرد توانایی روزه گرفتن ندارد. خانواده ها باید به فرزندان خود توضیح بدهندکه به این دلیل نمی توانند روزه بگیرند. اما چون فرزندان علاقه مند به روزه گرفتن هستند، خانواده ها می توانند دختر یا پسرشان را به روزه کله گنجشکی تشویق کنند و اجازه دهند برای سحر فرزند با خانواده بیدار شود تا در آن فضا قرار بگیرد که هم نیاز بدنش تامین شود و هم بتواند خودش را با خانواده همانند سازی کند.

شور و حال مهمانانی که در انتظار درک رازهای سحر تا افطارند

این روانشناس ادامه می دهد: روزه اولی هاکه روزه می گیرند احساس بزرگی می کنند و اعتماد به نفس آن ها افزایش پیدا می کند. زمانی که نوجوانی به سن بلوغ می رسد و به خواست خودش و نه اجبار والدین برای اولین بار روزه می گیرد حس اعتماد به نفس و بزرگی  در او ایجاد می شود و احساس می کند به بزرگسالان نزدیک و از فضای کودکی خارج شده که این امرمثبت  تلقی می شود و افزایش اعتماد به نفس نوجوان را به دنبال دارد. اما اگر نوجوان به روزه گرفتن یا نگرفتن مجبور شود ،اعتماد به نفس نوجوان آسیب می بیند چرا که خودش انتخاب نمی کند و دیگران برایش انتخاب می کنند.

 افزایش اعتماد به نفس در روزه گرفتن بسیار مهم است و نوجوان حس بالغ بودن و بزرگ شدن نوجوان را با نماز خواندن و روزه گرفتن درک می کند.

ماه مبارک رمضان، ماهی که بسیاری از روزه اولی ها را سرشوق می آوردکه با روزه گرفتن بتوانند همچون بزرگسالان آداب معنوی این ماه را انجام دهند و سختی های آن را با دل و جان حس کنند و چه خوب است خانواده ها در این ماه فضایی معنوی، والا و خالصانه را برای فرزندان خود فراهم کنند، که به درستی زیبایی این ماه را دریابند.

 

گزارش از مژده معلمی

انتهای پیام/م

برچسب ها: خانواده ، رمضان 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار