سرزمینی که به خفه کردن صدا‌ی معترضان شهرت دارد!+تصاویر

سازمان‌های دست اندرکار حقوق بشر از مسئولان سعودی خواستند به علاء برنجی اجازه دهند به عنوان یک روزنامه‌نگار و شهروند سعودی حق اعتراض در حکم دادگاه را داشته باشد.

سرزمینی که به خفه کردن صدا‌های مخالف شهرت دارد!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سازمان‌های دست اندرکار حقوق بشر از مسئولان سعودی خواستند با توجه به فعالیت مسالمت آمیز و قانونی علاء برنجی به عنوان یک روزنامه‌نگار و شهروند سعودی که حق آزادی بیان و صحبت از اصلاحات و حقوق بشر را دارد، به او اجازه دهند به حکم دادگاه مبنی بر هفت سال زندان حق اعتراض داشته باشد.

اتهام علاء برنجی چیست؟

سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر و خبرنگاران بدون مرز و "عدل حقوق بشر" یادآور شدند علاء برنجی برای چهارمین سال در زندان به سر می‌برد، به این دلیل که نظر خود را عنوان کرده و خواستار حقوق مشروع و قانونی بوده و به اقتضای شغلی، اطلاعاتی را در مورد نقض حقوق بشر منتشر کرده است.

در این گزارش تحت عنوان "عربستان همچنان زندانی برای روزنامه نگاران: علاء برنجی چهار سال پشت میله‌های زندان به دلیل آزادی بیان" آمده است: سازمان‌های حقوق بشری تلاش کردند وضعیت برنجی را برای مردم دنیا به تصویر کشیده و از مسولان سعودی خواستند او را آزاد کرده از حقوق روزنامه نگاران حمایت کنند.

سرزمینی که به خفه کردن صدا‌های مخالف شهرت دارد!

قطع ارتباط یک روزنامه نگار سعودی با دنیای بیرون

در این گزارش یادآوری شده است، برنجی از روزنامه نگاران برتر عربستان است که در روزنامه‌های "البلاد"، "الشرق" و "عکاظ" مطلب می‌نوشت، اما نظام حاکم ریاض موارد نقض حقوق زیادی را در حق او مرتکب شد که این موارد از منزوی کردن او از دنیا با زندانی کردنش آغاز شد به گونه‌ای که از حق ارتباط با دنیای بیرون محروم شده و اجازه تعیین وکیل در طول برگزاری دادگاه را ندارد.

بر اساس این گزارش، برنجی در دادگاه جنایی و بدنام مربوط به تروریسم حضور یافت و در آنجا به دلیل اعلام دیدگاه‌های خود و انتشار اطلاعاتی درباره موارد نقض حقوق بشر از سوی دولت سعودی اتهاماتی به وی وارد آمد.

سرزمینی که به خفه کردن صدا‌های مخالف شهرت دارد!

این اتهامات مربوط به برخی نوشته‌های برنجی است که در آن از حق رانندگی برای زنان و حقوق زندانیان عقیده دفاع کرده است.


بیشتر بخوانید:گزارشی تکان‌دهنده از شکنجه هولناک جوان سعودی در زندان‌های عربستان+ تصاویر


مجازات سنگین برای علاء برنجی

بر اساس این گزارش مسئولان سعودی با وجود برخی تغییرات در جامعه که بعضی از آن با خواسته‌های برنجی و نوشته‌هایش مطابقت دارد، او را در مارس 2016 به پنج سال زندان محکوم کردند و علاوه براین وی پس از پایان دوره حبس تا هشت سال اجازه سفر به خارج از کشور را ندارد و مبلغی را نیز باید به عنوان جریمه پرداخت کند.

سه ماه پس از این حکم ، قاضی مدت حبس را به هفت سال تغییر داده به این دلیل که حکم اول اتهامات مربوط به آنچه آن را تمسخر دین و توهین به ارزش‌های دینی نامید، شامل نشده است.

در این گزارش حکم قاضی مبتنی بر تفسیر رسمی و افراطی از دین عنوان شده است.

ادامه سیاست خفه کردن هرگونه ابراز عقیده مخالف در عربستان

این در حالی است که سازمان‌های دست اندرکار حقوق بشر اقدام مسئولان سعودی در ادامه حبس برنجی و ده‌ها روزنامه نگار و وبلاگ نویس دیگر و محرومیت آنان از حق داشتن وکیل را محکوم کرده و آن را ادامه سیاست‌های خفه کردن و سرکوب هرگونه ابراز عقیده دانسته‌اند که از طریق بازداشت ظالمانه و برگزاری دادگاه‌های ناقص و حکم‌های ظالمانه اجرا می‌شود.

در گزارش سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر آمده است که چهارمین سال حبس علاء برنجی در حالی است که بر اساس گزارش خبرنگاران بدون مرز در سال 2018، در جدول جهانی رتبه بندی آزادی روزنامه‌نگاری، عربستان در بین 180 کشور جهان با یک پله سقوط از جایگاه 168 به رتبه 169 تنزل یافت.

همچنین چهارمین سالگرد دستگیری برنجی همزمان با تبلیغ برنامه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی موسوم به دوران جدید و اصلاحات بزرگ و وعده تشویق آزادی بیان است؛ اقداماتی که میزان جدی بودن و امکان اجرایی شدن آن به گونه‌ای که امکان آزادی زندانیان عقیده را فراهم کند، زیر سوال قرار داده است.

کودکی برباد رفته؛ تصویری از رفتار بی‌رحمانه با مردم «العوامیه»

"کودکی برباد رفته" روایت حملات خونین نیروهای نظام سعودی به العوامیه و مناطق مجاور آن است که در می 2017 آغاز شد و بیش از سه ماه طول کشید و جان بسیاری از اهالی این منطقه را گرفت.

"کودکی برباد رفته" روایت حملات خونین نیروهای نظام سعودی به العوامیه و مناطق مجاور آن است؛ حملاتی که در دهم می 2017 آغاز شد و بیش از سه ماه بی وقفه طول کشید و در جریان آن نیروهای ویژه سعودی و نیروهای گارد ملی تا دندان مسلح در حق اهالی این منطقه هتک حرمت کرده و خون اهالی آن را ریختند و صغیر و کبیر از گلوله‌های بی هدف آنان در امان نماندند.

سرود "کودکی برباد رفته" تولید مرکز رسانه‌ای "احرار" و یادآور ترور دو کودک جواد الداغر (دو سال و نیمه) از اهالی احساء و سجاد ابوعبدالله (سه ساله) از اهالی شهرک العوامیه در قطیف است که در جریان حمله سال گذشته نیروهای سعودی به العوامیه به ضربه گلوله آنان جان باختند.

جواد در نیمه ماه می 2017 به ضرب گلوله که به سر او اصابت کرد، به شهادت رسید.

در جریان حملات سال گذشته یک نظامی سعودی که سوار زره پوش بود خودروی خانواده جواد از اهالی احساء را که در راه بازگشت به منزلشان بودند، هدف قرار داد که در اثر آن این کودک به شهادت رسید.

خودروی خانواده سجاد نیز در 13 می همان سال هدف تیراندازی زره پوش‌های سعودی قرار گرفت که در اثر آن چند گلوله به شکم این کودک اصابت کرد و پس از اینکه دو ماه در بیمارستان با درد و رنج دست و پنجه نرم کرد، در نهم اوت گذشته به شهادت رسید.

سرود کودکی برباد رفته کاری از تیم انوار الهدی است که از یکی از محله‌های آرام العوامیه آغاز می‌شود؛ محله‌ای که صدای خنده کودکان در آن شنیده می‌شود و چهره اهالی آن از رضایت و خشنودی حکایت دارد، سپس لنز دوربین تصویر یکی از عابران را نشان می‌دهد که عکس شهید نمر النمر را در دست دارد که ناگهان هدف تیراندازی قرار می‌گیرد و به دنبال آن تیراندازی‌ها ادامه یافته و جوانان، کودکان و سالخوردگان را نشانه می‌رود.

چند لحظه بعد نیروهای نظامی سعودی به این محل یورش برده و خون تمام کسانی را که در آنجا بودند به زمین می‌ریزند و کسانی را که از ضرب گلوله و خمپاره‌ها در امان مانده بودند، آواره می‌شوند و به این ترتیب محلی که کاملا امن و آرام بود در فاصله چند دقیقه به دست نیروهای سعودی به ویرانه تبدیل می‌شود.

کارگردان کودکی برباد رفته به خوبی گوشه‌ای از حملات العوامیه را به تصویر کشیده است که در آن آتش از منازل مسکونی زبانه می‌کشد و اجساد مردم روی یکدیگر افتاده و خون از آن جاری است و در سوی دیگر ویرانی و آتش سوزی و مردمی دیده می‌شوند که در تلاش برای فرار از تیراندازی نظامیان سعودی هستند.

سرزمینی که به خفه کردن صدا‌های مخالف شهرت دارد!

این تصاویر گوشه‌ای از وضعیت اهالی العوامیه را در چنین روزهایی از سال گذشته روایت می‌کند؛ مردمی که همچنان در فواصل زمانی مختلف هر زمان که سران سعودی درصدد تکرار این حملات باشند، آن صحنه‌ها را بار دیگر تجربه می‌کنند.

این سرود با این عبارت به پایان می‌رسد: "شیطان صفتان آن را نیست و نابود کردند، آه از زخم بیگناهی که خون از آن جاری است".

کارگردان این فیلم، یکی از تصاویر تاثیرگذارتر این سرود را برجسته کرده است که در آن شهادت مردان و زنان به ضرب گلوله نیروهای سعودی برای بیننده به تصویر کشیده می شود در حالی که یک کودک سالم و پابرجا در بین خون و کشتار باقی مانده است.

بر اساس گزارش مرآه الجزیره،این تصاویر روایت پافشاری و چالش طلبی نسل‌های پی در پی اهالی منطقه و مقاومت آنان در برابر سیاست‌های سرکوبگرانه و ستمکارانه نظام سعودی و استواری در خاک خود مانند نخل بلند در قطیف و احساء است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

پرونده نقض حقوق بشر در عربستان

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
یارو شبیه بن سلمان عکسش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
جنایات و خفقان در السعود زیاده .لعنت بر السعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
جنایات و خفقان در السعود زیاده .لعنت بر السعود
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۹:۲۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر السعود
Iran (Islamic Republic of)
فریبا
۰۹:۲۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
انشالله نابودی اسرائیل جنایتکار وخبیث
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
انشالله شر اسرائیل والسعود هرچه زودتر از روی زمین برداشته بشه
آخرین اخبار