اشرف غنی در نشست سازمان همکاری کشورهای اسلامی:

تداوم خشونت علیه مردم فلسطین، بسیاری را به بی تفاوتی کشانده است/ مردم فلسطین تنها همدردی نمی خواهند

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور افغانستان در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی درباره فلسطین با تاکید بر تلاش های دوامدار و مستمر  برای حل موضوع فلسطین گفت: تداوم خشونت علیه مردم فلسطین، بسیاری را به بی تفاوتی کشانده است.

تداوم خشونت علیه مردم فلسطین، بسیاری را به بی تفاوتی کشانده است/ مردم فلسطین تنها همدردی نمی خواهند«محمد اشرف غنی»، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان شب گذشته در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی درباره فلسطین گفت: در جریان هفته گذشته، افغان های بیشتری نسبت به فلسطینی ها جان خود را از دست داده اند، اما من خود را مکلف دانستم تا در این نشست فوق العاده برای اظهار همدردی و همدلی هموطنانم با مردم فلسطین شرکت کنم.

اشرف غنی در این نشست که در شهر استانبول ترکیه با حضور سران کشورهای عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی برگزار شده بود افزود: به منظور رسیدگی به مساله فلسطین و جستجوی راه حل های پایدار برای این منازعه، باید تلاش های دوامدار و مستمر صورت گیرد.

رئیس جمهور افغانستان بیان داشت: رنج و درد مردم فلسطین ما را به اینجا کشانیده است؛ آنها از ما تنها همدردی نمی‎خواهند بلکه خواستار حمایت ما هستند تا زندگی با عزت شان برگردد.

وی عنوان کرد: ما در یک برهه حساس گردهم آمده ایم، زیرا غیر نظامیان فلسطینی به‌خاطر داشتن حقوق اساسی سیاسی و بشری می‌میرند. اندازه و تداوم خشونت منجر به ایجاد بی پروایی شده است و بی‌باوری نسبت به آینده و جهتی که جهان به سوی آن در حرکت است، بر شرایط حاضر سایه افکنده است.

وی افزود: خلائی که بین ارزش‌های حقوق بشر و حقوق سیاسی، عدالت و انصاف خصوصا در جهان اسلام ایجاد شده، باعث افزایش بی‌اعتمادی به توانایی نهادهای بین‌المللی برای تحقق صلح و ثبات گردیده است.

تداوم خشونت علیه مردم فلسطین، بسیاری را به بی تفاوتی کشانده است/ مردم فلسطین تنها همدردی نمی خواهند

رئیس جمهور افغانستان بر ایجاد چارچوبی جهت دستیابی به ثبات سیاسی، ایجاد یک مکانیزم همکاری دولت با دولت میان کشورهای همسایه‌ای که در آنها انگیزه شامل‌شدن در جنگ‌های نیابتی و ایجاد قلمروهای نفوذ عوامل جنگ و منازعه وجود دارد، تأکید کرد.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: باید از نمونه‎های موفق همکاری منطقه ای از طریق توافق روی تقویت ظرفیت سازمان همکاری‎های اسلامی استفاده شود. وی سازمان مذکور را بستری برای بحث روی چالش‌های جمعی و میکانیزم صلح سازی بین کشورهای عضو عنوان کرد.

اشرف غنی خاطر نشان کرد: باید برای تشریح اسلام به عنوان یک تمدن و فرهنگ عظیم برای نسل‌های جوان مسلمان، تصویر کلی ارائه شود و نیاز به گفتگوی تمدن اسلامی با دیگر تمدن‌ها است.

رئیس جمهور افغانستان افزود: ما در یک برهه تاریخی زندگی می کنیم که مملو از خطر و فرصت است و رهبری و مدیریت درست در چنین شرایطی می‌تواند باعث ایجاد تغییرات مثبت گردد.

وی در پایان سخنان خود از اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای ابتکار برگزاری نشست سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی و نیز از سازمان مذکور به خاطر ترتیب و تنظیم این نشست قدردانی کرد.

تداوم خشونت علیه مردم فلسطین، بسیاری را به بی تفاوتی کشانده است/ مردم فلسطین تنها همدردی نمی خواهند

نشست سازمان همکاری اسلامی به درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و رئیس دوره‌ای سازمان در واکنش به شهادت ده‌ها فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه برگزار شد.

هدف از این نشست یکسان‌سازی مواضع در محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس و توافق بر سر انجام اقدام واحد علیه اسرائیل به دنبال جنایت‌های اخیر این رژیم علیه فلسطینیان بود.

در این نشست رهبران و روئسای 13 کشور، معاونان رؤسا و نخست‌وزیران، وزیران خارجه، مقامات دیپلماتیک و نمایندگان بلندمرتبه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مشارکت داشتند.

از جمله شرکت‌کنندگان برجسته در این نشست، روسای جمهور ایران، افغانستان و سودان، امیران قطر و کویت، پادشاه اردن، و نخست‌وزیر فلسطین هستند. همچنین در این نشست رؤسای جمهور گینه بیسائو، گینه کوناکری، جمهوری قبرس شمالی و نخست وزیران پاکستان و قرقیزستان نیز حضور دارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار