
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از انتقاداتی که همواره به نظام آموزش عالی کشور وارد میشود، عدم ارتباط موثر این نهاد آموزشی با صنعت است، در این بین جای خالی نوآوریهای علمی در مراکز صنعتی و مرتبط نبودن پژوهشهای علمی با نیازهای روز جامعه از دلایلی است که نتوانسته است دانشگاه را با صنعت به خوبی متصل کند.
حلقهای مفقوده که بهطور قطع اساتید بهعنوان یکی از ارکان اصلی دانشگاهها، نقشی مهم در پیوستگی آن ایفا میکند؛ یک استاد میتواند با ترسیم رویکرد مناسب برای حرکت دانشگاه مسیر پژوهشهای دانشجو را به سمت نیازهای کشور سوق دهد؛ اما سوال اینجاست که استادان دانشگاهی تا چه میزان از چنین ظرفیتی استفاده میکنند؟ و آیا نهادی مانند بسیج اساتید میتواند در تقویت جایگاه استادان دانشگاهی در نهاد آموزش عالی موثر باشد، از سوی دیگر آیا بسیج اساتید میتواند در سیاستگذاری های وزرات علوم تاثیرگذار باشد.
سیدمحمود هاشمی رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد معتقد است یکی از انتظارات مسئولان دانشگاه از بسیج اساتید در حوزه آموزش کمک به تدوین سند آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی است.
محمد شفیعیفر معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بسیج الگویی است که انقلاب اسلامی آن را برای حل مشکلات کشور ایجاد کرده است؛ در زمان جنگ تحمیلی کشور ما در میزان تجهیزات نظامی در مقایسه با عراق با امکانات محدود و نابرابری روبرو بود؛ همه دنیا با کشور عراق همراه بودند و ایران در شرایط تحریم به سر میبرد. در چنین شرایطی بود که توانستیم با ابتکار بسیج، محدودیتهای موجود را پشت سر بگذاریم؛ در واقع بسیج یک الگوی مدیریت جهادی و ابتکاری است که در زمان جنگ، راهبردی برای حل مسائل بود.
امروز دیگر جنگ مساله کشور نیست، استاد در حوزه کار و تخصص خود باید از ابتکار و الگوی بسیج برای حل معضلات علمی و چالشهای فکری کشور استفاده کند و از این جهت لزوم بسیج اساتید حس میشود چرا که همان موقعیتهای نابرابری که در زمان جنگ با دیگر کشورها بود؛ امروز نیز در عرصه جهانی وجود دارد.
ما امروز هم با تحریمهای اقتصادی و نظامی مواجه هستیم و هم مشکلات علمی و نظری داریم؛ برای مثال بحث تورم در کشور وجود دارد که سالهاست نمیتوانیم آنرا حل کنیم؛ حل تورم یک فرمول علمی لازم دارد. علت این که علم و دانش ما نمیتواند مشکلات کشور را حل و فصل کند این است که علم در یک روند بوروکراتیک اداری گیر افتاده است؛ علم در یک چهارچوبی قرار گرفته است که نمیتواند پیشرفت کند. متاسفانه عدهای در کشور مانع شکستن سدها در مسیر پیشرفت علم میشوند. در این وضعیت بسیج اساتید ابتکاری است که بتوانیم این موانع را دور بزنیم.
به نظر من هر شخصی که به کشورش علاقه دارد و میخواهد مشکلات آنرا حل کند، بسیجی است؛ همین دغدغه حل مشکلات کشور، انگیزه حضور بسیاری از استادان در مجموعه بسیج شده است؛ علم باید به نفع جامعه باشد. برخی از اساتید وقتی میبینند علم و دانشگاه نمیتواند مشکلات کشور را حل کند انگیزه خود را از دست میدهند؛ در حالی که روحیه و انگیزه بسیجی این اساتید را دوباره احیا خواهد کرد. علم مبنای پیشرفت کشور است و اگر نتوانیم روشهای ابتکاری را انجام دهیم علم ما متحول نمیشود. علم باید ناظر به مشکلات جامعه باشد؛ هرگاه علم این گونه بود میتوان به کمک آن مشکلات را حل کرد، باید بتوانیم با توسعه روحیه بسیجی شاهد رشد و پیشرفت کشور در حوزه صنعت هستهای و موشکی باشیم.
در این بین ضمانت اجرایی تصمیمات بسیج اساتید با بحث ارتقای اساتید در مراحل بعدی قرار میگیرد، اولویت اول بسیج اساتید همان روحیه بسیجی در جهت ساختن ایران و تلاش برای حل مشکلات مردم است. ما معتقدیم اگر بسیج اساتید رشد کرده و تجربههای بیشتری در حل مشکلات کشور کسب کند، تمامی سازمانهای دولتی و غیردولتی به سمت آن خواهند آمد.
نوراله قیصری استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر ستاد اندیشکدههای سازمان بسیج اساتید کشور در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان این که دانشگاه ظرفیت بالایی برای حل مشکلات کشور دارد، گفت: متاسفانه تاکنون از ظرفیت دانشگاهها بهخوبی استفاده نشده است؛ شرایطی در کشور ایجاد شده است که با وجود اینکه دانشگاه از بودجههای نفتی استفاده میکنند، اما نمیتوانند مشکلی را حل کنند. در این شرایط بسیج اساتید مدتی است که تصمیم گرفته است با استفاده از ظرفیتهای علمی استادان و دانشجویان در قالب اندیشکدهها مانند یک لولا بین علم و معضلات کشور ارتباطی موثر برقرار کند.
قیصری با بیان اینکه استادان بسیجی دل در گرو پیشرفت کشور دارند، گفت: از نظر علمی نیز بسیاری از این استادان در مرتبه بالای علمی قرار دارند و ما باید بتوانیم این ظرفیتها را به نیازهای کشور متصل کنیم.
وی با اشاره به چالشهای پیش روی بسیج اساتید گفت: یک نظام معضلاتی را در کشور شناسایی کردیم؛ مباحث مربوط به بهداشت و سلامت جامعه، محیط زیست، شرایط اقلیمی کشور و کارآفرینی که از نیازهای کشور است. این نیازها همان حوزههایی است که برای بسیج اساتید از اولویت اصلی برخوردار است. برخی از مسائل کشور منطقهای است؛ برای مثال چند کشور در منطقه غرب آسیا با معضل آلودگی هوا و هجوم گرد و خاک مواجه هستند؛ برخی دیگر از مسائل مربوط به یک شهر یا یک استان خاص است؛ به همین دلیل ظرفیتهای پاسخگویی به هر یک از این مسائل متفاوت است؛ مثلاً فقط در حوزه کشاورزی منطقه خاصی در شرق کشور مستعد پرورش پسته و زعفران است یا یک منطقه استعداد پرورش گیاهان دارویی را دارد؛ برخی مناطق با معضلات زیست محیطی مواجهاند که اندیشکدههای محیط زیست ما به دنبال راه حل این مشکلات هستند.
مسئولان بسیج اساتید در هر یک از استانها استاد تمام هستند؛ خوشبختانه سطح علمی استادان بسیجی بالاست بنابراین ما به طور طبیعی با شبکه استادان برجسته کشور در ارتباط هستیم؛ بحث بیشتر بر سر این است که چگونه میتوان استادان بسیجی سراسر کشور را در یک ساختار موفق سازماندهی کرد زیرا تاکنون فعالیتهای بسیج اساتید از طریق ارتباطات شخصی و روابط دوستانه بوده است.
تلقی ما این است که همه استادان کشور بسیجی هستند لازم نیست یک استاد حتما عضو رسمی بخیر باشد بنابراین عرصه تأثیرگذاری و حضور در بسیج اساتید برای تمامی استادان کشور باز است و هر استادی که دغدغه حل مشکلات کشور را دارد، استاد بسیجی است.
برنامهریزی برای بودجه کشور به گونهای است که دولت بودجه اضافی برای رشتههایی که تا کنون بازدهی مناسبی نداشتهاند،ندارد. اگر استادان دانشگاههای ما رشته خود را پاسخگو به یکی از مشکلات کشور نکنند و اگر رشته تحصیلی خود را معضل پایه و بومی سازی نکنند، خودشان در ابتدا با ناپایداری مواجه میشوند.
در سیاست گذاریهای علمی باید همه رشتهها تغییر سازمان دهند؛ موضوعات پژوهشی جدیدی مصوب شود و رویکردهای پژوهشی و تحقیقاتی اساتید تغییر کند؛ اساتید باید این فرصت را مغتنم بدانند که این فضا ایجاد شده است؛ اندیشکدههای بسیج اساتید محلی برای تعامل بهتر اساتید با یکدیگر هستند اساتید در حوزههای تخصصی که خود پیشنهاد میدهند میتوانند در کنار یکدیگر به راهکارهای موثر برای حل مشکلات حوزه خودشان دست یابند. راه حل جلوگیری از ناپایداری نظام آموزشی عالی در کشور را سازماندهی مجدد سیاست گذاریهای علمی دانست.
بسیج اساتید اجباری برای انتخاب یک موضوع خاص به اساتید ندارد، اصلا کار دستوری و فرمایشی شدنی نیست برای مثال یک دانشگاه قطب تحقیقاتی محیط زیست در کشور است اساتید محیط زیست همان دانشگاه به بساط بسیج اساتید موضوع پیشنهاد میکنند همین روش موجب شده است که اساتیدی که علاقهمند به حل مسائل رشتههای خود هستند از این طرحها استقبال کند.
اعتقاد ما این است که برای اساتید پرکار کشور به خصوص استادان جوان دانشگاهی بسیج اساتید عرصه جدیدی برای فعالیت است به کمک پایان نامههای دانشجویی هم اساتید میتوانند از بهرههای مالی این طرح بهرهمند شوند.
ما در تلاشیم تا این امکان را فراهم کنیم تا استادان بسیجی به حوزه تقنین، سیاستگذاری و اجرا در کشور وارد شوند؛ ما در حال ایجاد یک شبکه ساختاری هستیم که سیاستگذاری و اجرای کشور به طور مستقیم از ظرفیت استادان بسیجی استفاده شود؛ این فرصت جدیدی برای استادان دانشگاهی است تا برای انتشار یافتههای خود و تبدیل آن به سیاستگذاری و اجرا بهتر عمل کنند.
اندیشکدههای بسیج مجموعهای علمی متشکل از استادان بسیجی دانشگاههاست که در حوزههای تخصصی خود به ایده پردازی، سیاستگذاری و برنامه ریزی پرداخته و در تلاش هستند تا با برقراری ارتباط با موسسات و سازمانهای دولتی و خصوصی در حل مشکلات موجود موثر باشند.
از وظایف اندیشکدهها میتوان به پژوهش و ایده پردازی، بهرهگیری از ظرفیت دانش و فنآوری در جهت حل معضلات استانی، جریان سازی علمی، همافزایی امکانات سازمانها و نهادهای مرتبط و کمک به توسعه، تعمیق و گفتمان سازی در راستای تحقق نهضت نرمافزاری و تولید دانش بومی اشاره کرد.
اندیشکدههای استادان بسیجی تابع سازمان بسیج اساتید کشور است و از رئیس، شورای علمی، دبیرخانه و گروههای علمی تشکیل میشود.
انتهای پیام/