رئیس اداره شیلات زابل؛

رهاسازی بچه ماهی گرمابی از ۲۹ استخر بتنی و خاکی زابل

رئیس اداره شیلات زابل گفت: ۱۵ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از ابتدای اردیبهشت تاکنون از ۲۹ استخر‌ دومنظوره بتنی و خاکی این شهرستان رها سازی شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، محمود رضا سرگزی رئیس اداره شیلات زابل گفت: ۱۵ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از ابتدای اردیبهشت تاکنون در استخر‌های دومنظوره بتنی و خاکی این شهرستان رها سازی شده است.

محمود رضا سرگزی اظهار داشت: این تعداد بچه ماهی در ۲۹ باب استخر بتنی و خاکی شهرستان زابل رها سازی شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی افزود: همچنین ۲۰۰ هزار قطعه لارو ماهی آمور به منظور وزن رسانی با هدف تغییر رویکرد و فعال کردن بخش خصوصی در تامین بچه ماهی میان پرورش دهندگان زابل توزیع شد.

وی تصریح کرد: بیشتر بچه ماهی‌های رها سازی شده از نوع کپور و آمور (شیرماهی) هستند.

وی ادامه داد: معمولا پنج گونه ماهی کپور معمولی، آمور (شیر ماهی)، فیتوفاگ، شیزوتراکس و بیگهد در استخر‌های پرورش ماهی در این منطقه پرورش داده می‌شوند.

رئیس شیلات زابل گفت: نگهداری کپور و آمور (شیرماهی) به راحتی انجام می‌شود، چون ماهی آمور علف خوار و ماهی کپور با نفوذ در گل و لای کف استخر تغذیه می‌کند.

سرگزی اظهار داشت: ماهی فیتوفاگ و بیگهد از موجودات شناوری که در استخر وجود دارند که معمولا سبز رنگ و قابل مشاهده نیستند تغذیه می‌کنند.

وی با اشاره به بازار فروش ماهیان گفت: بیشتر ماهی‌های پرورشی این استخر‌ها در بازار زابل و روستا‌های اطراف این شهرستان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به مزیت استخر‌های هشت ضلعی نسبت به نمونه‌های دیگر بیان کرد: پرورش ماهی در این استخر‌ها بسیار اقتصادی است به طوری که پیش بینی می‌شود افزون بر یک تن ماهی از هر استخر برداشت شود.

وی افزود: افزایش تولید بچه ماهی در واحد سطح، افزایش تراکم ذخیره سازی بچه ماهی و کاهش مصرف آب از دیگر مزیت‌های این استخر‌ها است.

سرگزی ادامه داد: استخر‌های هشت ضلعی از سال ۹۴ به منظور پرورش ماهی در تراکم بالا نسبت به استخر‌های مربعی و دایره‌ای احداث شده است.

رئیس اداره شیلات زابل گفت: با توجه به اینکه فضولات موجود در منابع آبی برای رشد محصولات کشاورزی بسیار موثر است توصیه می‌شود روستاییان در کنار کشاورزی به کار پرورش ماهی نیز روی آورند.

سرگزی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته افرادی که در کنار کشاورزی به پرورش ماهی نیز مشغول هستند افزایش برداشت محصول داشته اند.

وی بیان کرد: برای جبران خسارات وارده از تلفات ماهی، شیلات به تمام پرورش دهندگان ماهی توصیه می‌کند استخر‌های پرورشی خود را بیمه کنند.

وی گفت: مجهز کردن استخر‌های پرورش ماهی به دستگاه‌های هواده از جمله اهداف و رویکرد‌های جدید اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) مبنی بر اقتصادی کردن فعالیت‌های شیلاتی بر اساس مکانیزه کردن استخر‌های پرورش ماهی و استفاده از فناوری‌های جدید است.

انتهای پیام/ع

15 هزار بچه ماهی گرمابی درزابل

برچسب ها: شیلات ، ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار