معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

ایران جزء 5 کشور برتر تولیدکننده عسل دنیا/ با برندسازی تولیدات عسل دغدغه خانوارها به پایان می‌رسد

رضایی گفت: ایران در زمینه تولید عسل جزء 5 کشور دنیا به شمار می‌رود که این امر افتخاری برای کشورمان محسوب می‌شود.

ایران جزء 5 کشور برتر تولیدکننده عسل دنیا/ با برندسازی تولیدات عسل دغدغه خانوارها به پایان می‌رسدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی زنبورعسل با اشاره به اینکه اهمیت زنبور عسل بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اظهار کرد: صرف نظر از تولید عسل، تولید فرآورده‌های آن شامل گرده، موم، ژله رویال، ساخت مکمل‌های غذایی مورد اهمیت است و کاربردهای فراوان دارد.

به گفته وی، حیات بدون گرده افشانی زنبور عسل فایده ای ندارد چرا که به اعتقاد بنده این موجود باعث تنوع ژنتیکی به نقاط دور از دسترس و گرده افشانی می‌شود.

رضایی با بیان اینکه ایران در زمینه پرورش و تولید محصولات زنبورعسل جزء رتبه های برتر در دنیا به شمار می رود، افزود: در زمینه تولید عسل جزء 5 کشور برتر دنیا و از نظر تعداد کلونی های عسل جزء 4 تا 5 کشور اول دنیا هستیم و این امر افتخاری برای کشورمان محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود آنکه زنبور عسل موجودی کم نهاده‌ است و برای تولید هزینه کمی در بردارد، اما حیوانی پر توان و دارای ارزش افزوده  بالا در تولید محصولاتی همچون ژله رویال است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به برندسازی عسل گفت: هم اکنون کیفیت عسل موجود در مغازه ها دغدغه معاونت امور دام و خانوارها به شمار می رود که برای ارج نهادن به زحمات زنبورداران، برندسازی و مشخص شدن عسل طبیعی از غیرطبیعی، تقلبی و آب نبات ساختگی امری ضروری است.

به گفته این مقام مسئول با وجود آنکه عسل با قیمت بالایی در کشور به فروش می رسد، اما هنوز مصرف کنندگان نمی توانند به درستی عسل طبیعی را از غیرطبیعی و ساختگی تشخیص دهند در حالی‌که برندسازی و استانداردسازی تولید این محصول باید در دستور کار قرار گیرد هر چند که در این زمینه کارهایی نیز صورت گرفته است.

رضایی به تولید عسل‌های سمی هشدار داد و گفت: زمانی که باغات سم پاشی می‌شوند، کندوهای عسل باید به خارج از مزارع انتقال داده شوند، چرا که در این صورت افزون بر از بین رفتن زنبورها، عسل سمی نیز تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: تا پایان سال گروه پرورش زنبور عسل به یک اداره مستقل تبدیل می‌شود که بدین منظور به روز کردن سیاست‌های کلان باید در دستور کار قرار گیرد.

بنیانگذاری آکادمی بین‌المللی زنبورعسل در اسلونی/ علاقه بیش از حد سفیر اسلونی به زنبورداری

در ادامه این همایش کریستینا رادی سفیر اسلونی در ایران، اظهار کرد: با توجه به اهمیت محیط زیست در اسلونی، ایده روز جهانی زنبور عسل توسط این کشور به سازمان ملل ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه زنبورها برای دنیا و بشریت حائز اهمیت هستند، افزود: این امر به عنوان استراتژی ملی در کشور ما مورد اهمیت است.

 سفیراسلونی ادامه داد: در کشور اسلونی آکادمی بین المللی زنبور عسل پایه‌ریزی شد که این امر شرایطی را فراهم آورد تا زنبورداران سراسر جهان بتوانند یافته‌های خود را  به اشتراک بگذارند.

رادی در پایان گفت: بنده به تولیدات زنبور عسل بسیار علاقه‌مندم به طوریکه در باغ سفارت اسلونی در ایران کندوی زنبور عسل قرار دادم.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
کدوم عسل ؟اکثرا تقلبی هستند.
آخرین اخبار