ایران خاری در چشم رسانه‌های عرب/روزنامه‌های سعودی از ایران چه می‌گویند؟+تصاویر

تردید ایران درباره توان اروپا برای نجات توافق هسته‌ای و راهبرد جدید آمریکا علیه ایران، مهم‌ترین محور رسانه‌های عربی در ارتباط با ایران است.

مهم‌ترین محورهای خبری رسانه‌های عربی در ارتباط با ایران کدامند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،تردید ایران درباره توان اروپا برای نجات توافق هسته‌ای و تعبیر ظریف از "مرگ مغزی" برای آن، راهبرد جدید آمریکا علیه ایران تحت عنوان جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای آن که قرار است امروز اعلام شود و پیشنهاد مالی اروپا به ایران در مقابل کاهش برنامه موشکی مهم‌ترین محورهای خبری روزنامه‌های عربی در ارتباط با ایران است.

در این میان خط مشی مشخص برخی رسانه‌ها در قبال ایران با هدف القای یک موضوع خاص جلب توجه می‌کند، تا جایی که برخی از این رسانه‌ها و بیش از همه الشرق الاوسط سعودی برای القای موضوع مورد نظر و ادعایی خود علاوه بر انتشار مطالب و تحلیل در این خصوص به انتشار کاریکاتور نیز متوسل شده است.

با این توضیحات آنچه از ارزیابی مشی خبری روزنامه‌های سعودی از جمله الشرق الاوسط، الحیات، عکاظ و ریاض برمی‌آید، پررنگ کردن موضوع حضور ایران در منطقه و سرپوش گذاشتن بر دخالت آشکار ریاض در مسائل داخلی همین کشورها است که تا تجاوز نظامی به یمن پیش رفته است.

در همین ارتباط روزنامه الشرق الاوسط با انتشار این عنوان " تهران: اروپا برای حفظ توافق پس از خروج ترامپ اقدام کافی انجام نمی‌دهد" نوشت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به کمیسر اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه در پرتو شرایط کنونی و پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، برای حفظ دستاوردهای ایران از این توافق اقدام کافی انجام نمی‌دهد .

ایران خاری در چشم رسانه های عرب/روزنامه های سعودی از کشورمان چه می گویند؟+تصاویر

روزنامه الحیات در مطلبی با عنوان "ایران: توافق هسته‌ای در وضعیت مرگ مغزی است" نوشت: وزیر خارجه ایران توافق هسته‌ای امضا شده بین کشورش و گروه 5+1 را در وضعیت "مرگ مغزی" توصیف کرد و علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر ایران نیز مسئولان اروپایی را به اظهارات متناقض درباره چگونگی نجات آن متهم کرد.

ایران خاری در چشم رسانه های عرب/روزنامه های سعودی از کشورمان چه می گویند؟+تصاویر

الحیات ادامه داد: این اظهارات مسئولان ایرانی بیانگر دشوار شدن تعامل با مرحله پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 است هرچند اتحادیه اروپا مواضع مثبتی داشته و در تلاش برای مهار کردن گرایش شرکت‌ها به توقف سرمایه‌گذاری‌هایشان در ایران است.

به نوشته این روزنامه روز گذشته اعلام شد اروپا، چین و روسیه جمعه آینده توافق جدیدی را به ایران عرضه می‌کنند که مبتنی بر ارائه کمک‌های مالی به ایران در مقابل کاهش برنامه موشکی و دخالت‌های منطقه‌ای آن است، اما اتحادیه اروپا و تهران به سرعت این گزارش خبری را تکذیب کردند.

روزنامه عکاظ به انتخابات پارلمانی عراق و نتایج حاصل از آن اشاره کرده و این عنوان ادعایی را منتشر کرد: "عراقی که رویای ایران را شکست".

ایران خاری در چشم رسانه های عرب/روزنامه های سعودی از کشورمان چه می گویند؟+تصاویر

روزنامه الریاض نیز همین خط مشی را در پیش گرفته و مطلبی با این عنوان ادعایی منتشر کرد: " کمربند فارسی.. رویای ایران برای تسلط بر جهان اسلام".

این روزنامه مدعی شد: آمریکا به دخالت ایران در مسائل عراق پی برد و سعود الفیصل(وزیر خارجه اسبق سعودی که مُرد) در آن زمان اعلام کرد آمریکا عراق را اشغال و در طبقی از طلا تقدیم ایران کرد.

اما روزنامه الاخبار در مطلبی با عنوان "ایران راه مذاکرات را ادامه می‌دهد: اقدامات اروپا کافی نیست" نوشت: رایزنی‌های اروپایی – ایرانی هنوز به پایان رضایت بخش برای تهران نرسیده است و با شروطی که از روز اول خروج آمریکا از توافق آن را اعلام کرد، مطابقت ندارد.

ایران خاری در چشم رسانه های عرب/روزنامه های سعودی از کشورمان چه می گویند؟+تصاویر

به نوشته این روزنامه این هفته دورهای بعدی گفت‌وگوها در انتظار دیپلمات‌های دو طرف است و در این میان ایران اصرار دارد که تضمین‌های کافی در برابر تحریم‌های آمریکا به آن داده شود و در عین حال به توان اروپایی‌ها برای به چالش کشیدن سیاست‌های آمریکا به دیده تردید می‌نگرد.

"اتحادیه اروپا، چین و روسیه به دنبال توافق جدید با ایران. فرانسه: به آمریکا اجازه نخواهیم داد پلیس اقتصادی دنیا باشد"، تیتری است که روزنامه الاهرام منتشر کرد و نوشت: منابع بلندپایه اروپایی فاش کردند که دیپلمات‌های اروپا، چین و روسیه درصدد ارائه توافق جدیدی به ایران هستند که مبتنی بر کمک‌های مالی در مقابل کاهش توسعه موشک‌های بالستیک و نیز توقف دخالت در خاورمیانه است و هدف از این طرح تلاش برای نجات توافق هسته‌ای است.

ایران خاری در چشم رسانه های عرب/روزنامه های سعودی از کشورمان چه می گویند؟+تصاویر

روزنامه اماراتی البیان با انتشار این عنوان "راهبرد آمریکا نقشه راه برای بازدارندگی در برابر ایران" نوشت: بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند راهبرد جدید آمریکا در تعامل با ایران که قرار است امروز اعلام شود، نقشه راه خاصی است که بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ا علام شده و مبتنی بر سه محور اصلی است که مهم ترین آن چگونگی تنگ کردن عرصه اقتصادی علیه ایران از طریق تحریم‌ها تا هدف قرار دادن بازوهای آن در منطقه و جلوگیری از نفوذ آن از طریق بازگشت به قواعد درگیری نظامی آمریکا با پرونده‌های باز در کشورهای مختلف است.

ایران خاری در چشم رسانه های عرب/روزنامه های سعودی از کشورمان چه می گویند؟+تصاویر

روزنامه القدس العربی نیز در مطلبی با عنوان " وزیر خارجه آلمان در نشست گروه بیست از توافق هسته‌ای ایران دفاع می‌کند" نوشت: هیکو ماس وزیر خارجه آلمان هنگام ورود به بوئنس‌ آیرس برای شرکت در نشست وزیران خارجه گروه بیست، خواستار حفظ توافق هسته‌ای با ایران شد.

ایران خاری در چشم رسانه های عرب/روزنامه های سعودی از کشورمان چه می گویند؟+تصاویر

این روزنامه نوشت: پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس در تلاش برای نجات این توافق هستند و چین و روسیه که از امضا کنندگان توافق مزبور هستند نیز همین موضع را داشته و مایل به حفظ توافق هستند.

القدس العربی ادامه داد، وزیران خارجه آمریکا، روسیه، فرانسه و فدریکا موگرینی در نشست گروه بیست حضور ندارند.

روزنامه الرای کویت نیز با پرداختن به موضوع پیشنهاد چند میلیارد دلاری به ایران در مقابل کاهش برنامه موشکی مطلبی با این عنوان منتشر کرد: "پیشنهاد بین المللی به ایران.. میلیاردها دلار مقابل کاهش برنامه موشکی و توقف دخالت‌ها در منطقه".

ایران خاری در چشم رسانه های عرب/روزنامه های سعودی از کشورمان چه می گویند؟+تصاویر

این روزنامه پیشنهاد مزبور را تلاش جدیدی برای نجات توافق هسته‌ای دانست.

پایگاه خبری الجزیره قطر هم در مطلبی با اشاره به اتهامات وارده علیه شیعیان مغرب نوشت شیعیان مغرب اتهام ارتباط با سفارت ایران در رباط را رد کردند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

ایران در رسانه‌های جهان عرب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.