نخستین سیلوی گندم استان فارس در انتظار ثبت ملی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان فارس گفت: پرونده نخستین سیلوی گندم استان فارس برای ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت آثار کشور ارسال شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان فارس گفت: پرونده نخستین سیلوی گندم استان فارس واقع در شیراز، تکمیل و به شورای ثبت آثار کشور ارسال شد و در حال حاضر این پرونده مراحل نهایی ثبت در فهرست آثار ملی را طی می‌کند.

این مقام مسئول به ویژگی‌های خاص بنا نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر قدمت، این بنا نخستین سازه دوره صنعتی شیراز است که نخستین آسانسور در آن به کار رفته است.

وی افزود: این بنا متعلق به دوره پهلوی است و نخستین سیلوی گندم استان فارس محسوب می‌شود که در روند صنعتی شدن کشور تاثیر بسزایی داشته و یادگاری از آغاز نمود و مظهر مدرنیته، نظم و قانون در ایران است.

مصالح اصلی بنا نیز از بتن مسلح است که خود یکی دیگر از ارزش‌های این اثر است. بتن مسلح یکی دیگر از دستاورد‌های انقلاب صنعتی بوده و سیلوی شیراز جزو اولین بنا‌هایی است که در ایران با کمک این دستاورد ساخته و همچنان استوار و پا برجا مانده است.
گفتنی است، ظرفیت ذخیره سازی این سیلو ۱۶ هزار تن در سال بوده و در حال حاضر از انبار‌ها و سایر فضا‌های اداری آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ن

نخستین سیلوی گندم استان فارس ثبت ملی می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار