پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان برای گردش پایان هفته؛

پایان هفته را با زیارت امامزاده بى‌بى هاجر خاتون سپری کنید

برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم بهاری شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای رهایی از دود و دم شهر تهران و رهایی از مشغولیت‌های روزمره، باید آدرس مکان دیدنی و تفریحی خوبی را در اختیار داشته باشید تا حال و هوای تازه‌ای برای شروع هفته کاری جدید به دست بیاورید.

باشگاه خبرنگاران جوان از اوقات فراغت شما غافل نبوده و بسته گشت و گذار را برای آخر هفته شما در نظر گرفته است تا سهمی در لبخند شما داشته باشد.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان، امامزاده بی‌بی هاجر خاتون با مساحت 18 هزار و هشتصد مترمربع در غرب حسن‌آباد تهران (فشاپویه ) و در میان روستاى اشتهازان واقع شده است. به باور محلّى و بر اساس سنگ قبر موجود در بقعه، نام امامزاده «هاجر» و دختر امام موسى بن جعفر (علیه السلام) معرفى شده است.

طرح بقعه امامزاده هاجر از یک گنبدخانه و یک ایوان ورودى در شمال شرقى گنبدخانه تشکیل شده و این بنا در میان صحنى بزرگ قرار گرفته است.

امامزاده بى‌بى هاجر خاتون


تشریح فضای جغرافیایی امامزاده بى‌بى هاجر خاتون

بناى بقعه امامزاده بی‌بی هاجر خاتون به صورت آرامگاهى منفرد است که از یک گنبدخانه و ایوان ورودى تشکیل شده است. این بنا اگرچه  قدیمى است، اما اندود کاری‌ها و نماسازی‌ها نسبتا جدید به نظر می‌رسند; زیرا گچ کارى داخل و کاهگل هاى نماى فضای امامزاده بی‌بی هاجر خاتون سالم و تازه است و آسیب دیدگى خاصى در آن دیده نمی‌شود. در شمال غربى صحن، حجره نیمه مخروبه اى به ابعاد 5×50/3 و ارتفاع 80/1 متر قرار دارد.

ابعاد صحن، 125×100 متر، و ارتفاع دیوار صحن سه تا چهار متر و از کاهگل است. کف صحن خاکى است. قسمتى از دیوارهاى ضلع جنوب غربى صحن داراى روزنه‌هایی با طاق ضربی‌اند که عرض آن‌ها 50/1 متر و ارتفاع آن دو متر است. این روزنه‌ها در عمق بیست سانتى مترى از دیوار قرار دارند. بقعه در مرکز صحن قرار گرفته است.

امامزاده بى‌بى هاجر خاتون

ایوان که در شمال شرقى بقعه امامزاده بی‌بی هاجر خاتون  واقع شده داراى ابعاد 6×4 متر است و ارتفاع نماى ایوان تا کف آن حدود 90/4 متر است. این ایوان، نمایى کاهگلى دارد.

داخل فضاى ایوان امامزاده بی‌بی هاجر خاتون  گچ کارى است. پوشش سقف آن به صورت گهواره اى و سه بخشى و کف نیز با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است.

قرنیز بیست سانتى مترى در فضاى داخلى ایوان قرار دارد. در جداره‌های شرقى و غربى ایوان امامزاده بی‌بی هاجر خاتون، طاقچه‌هایی دیده می‌شود; به طورى که در هر کدام دو طاقچه ساخته شده است. ابعاد طاقچه‌ها یک متر و بیست سانتى متر در یک متر است. در ورودى گنبدخانه فلزى سبز رنگ است. نماهاى مختلف بقعه داراى پوشش کاهگلى اند.

امامزاده بى‌بى هاجر خاتون


توصیه مسیریاب باشگاه خبرنگاران برای رفتن به امامزاده بی‌بی هاجر خاتون

امامزاده بی‌بی هاجر خاتون در شهرری، حسن آباد واقع شده ست و برای رسیدن به این آرامگاه مطهر باید از جاده چرم شهر عبر کرده و  وارد روستای اشتهازان شوید. بهترین وسیله برای رفتن به این امامزاده استفاده از وسیله حمل و نقل شخصی شماست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار