باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

عرضه گوشت‌های لاکچری مورد تأیید مسئولان نیست/ دولاپهنای نرخ گوشت در سایه غفلت دستگاه‌های نظارتی

با وجود گذشت چند ماه از عرضه گوشت لاکچری با قیمت‌های عجیب و غریب در فضای مجازی، هنوز خبری از برخورد سازمان‌های ذیربط مشاهده نمی‌شود.

روز/عرضه گوشت های لاکچری مورد تایید مسئولان نیست/ بی اعتنایی دستگاه های نظارتی به فروش گوشت با نرخ های گزاف در بازاربه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی است که یک سایت اینترنتی در فضای مجازی اقدام به عرضه گوشت قرمز و دل و جگر  با قیمت‌های عجیب و غریب کرده است و این در حالی‌ است که مسئولان فروش گوشت‌های به اصطلاح لاکچری را تخلف می‌دانند، اما دستگاه‌های نظارتی در این ارتباط سکوت اختیار کرده‌اند و این متخلفان با ادعای مجوز از سازمان حمایت همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

اگرچه خبر فروش گوشت لاکچری با قیمت‌های گزاف در رسانه‌ها سر و صدای زیادی به پا کرد، اما با گذشت بیش از پنج ماه از این ماجرا خبری از برخورد با متخلفان نیست و طی پرس و جوی برخی رسانه‌ها از فروشندگان گوشت‌های لاکچری، آنها همچنان بر مجوزدار بودن فعالیت خود اصرار دارند و فروش این گوشت‌ها را کاملا قانونی می‌دانند و دلایل مختلفی برای این قیمت‌های عجیب و غریب مطرح می‌کنند.

 چندی پیش معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به فروش دل و جگر به قیمت 720 و گوشت قرمز 700 تا 900 هزار تومانی و به اصطلاح لاکچری واکنش نشان داد و گفت: هزینه‌های پرورش حیوانات برای تولید گوشت قرمز به روش ارگانیک به هیچ وجه چنین قیمتی نیست.

هیچ‌گونه واحد تولیدی گوشت لاکچری در کشور وجود ندارد

وی تولید گوشت ارگانیک در کشور را با اهمیت دانست و تأکید کرد: اگر محصولی بخواهد به عنوان ارگانیک با قیمت بیش از 900 هزار تومان در بازار عرضه شود، به دور از واقعیت است.

حال جای این سوال مطرح است که چرا با وجود با اظهار بی اطلاعی مسئولان نسبت به پرورش دام‌های ارگانیک و عدم صدور مجوز برای عرضه اینترنتی فرآورده های خام دامی،دستگاه های نظارتی به این ماجرا خاتمه نمی دهند تا با چنین تبلیغات عوام فریبانه ای بسیاری از سودجویان سودهای هنگفتی به جیب نزنند؟

اصغر برائی‌نژاد مدیرکل دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه واحد پرورش و تولید گوشت لاکچری در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی برای فروش گوشت لاکچری با برند جی اند جی مجوز بهداشتی صادر نکرده است و ادعای سایت اینترنتی مبنی بر فروش این گوشت‌ها را رد کرد.

به گفته وی، برخی دلالان و سودجویان به سبب منافع خود در شبکه‌های اجتماعی با تبلیغات سو اقدام به عرضه گوشت‌های به اصطلاح لاکچری و با قیمت‌های گزاف 700 تا 900 هزار تومان می‌کنند.

برائی‌نژاد ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان تهران برای عرضه و فعالیت فروش گوشت‌های لاکچری سراسر کشور مجوزی صادر نکرده است و در صورتی که چنین ادعایی درباه دریافت مجوز بهداشتی از سازمان دامپزشکی مطرح باشد، با آن واحد تولید و توزیع برخورد جدی خواهیم داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران مجوز فروش گوشت‌های لاکچری را به شدت تکذیب کرد و گفت: توزیع تمامی فرآورده‌های خام دامی تحت نظارت سازمان دامپزشکی با نرخ‌های مصوب به بازار عرضه می‌شود.

فروش گوشت‌های لاکچری مورد تأیید اتحادیه نیست/ سازمان دامپزشکی بگوید که دام‌های ارگانیک در کدام کشتارگاه کشتار شده‌اند؟

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از فروش گوشت‌های لاکچری اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اتحادیه گوشت گوسفندی برای فروش گوشت‌های لاکچری برای هیچ واحد صنفی پروانه‌ای صادر نکرده است، ضمن آنکه این گوشت‌ها مورد تأیید ما نیست.

وی تأکید کرد: اتحادیه دامداران باید در زمینه پرورش دام‌های لاکچری اظهار نظر کند و نیز سازمان دامپزشکی هم باید بگوید که دام‌های ارگانیک در کدام کشتارگاه کشتار شده‌اند؟.

نرخ گوشت‌های لاکچری غیرقابل باور است

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه پرورش دام ارگانیک در کشور بسیار سخت و دشوار است، اظهار کرد: با توجه به آنکه  پرورش دام ارگانیک در شرایط کاملا ایزوله و به دور از آفات،بیماری‌ها و بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها، سموم و آفت کش‌ها کاری سخت و دشوار است اما به هر حال به طور قطع نمی‌توان گفت که امکان آن وجود ندارد.

وی از پرورش دام های ارگانیک اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: با توجه به هزینه بالای تولید دام‌های ارگانیک و شرایط سخت پرورش، محاسبه قیمت تمام شده برای این امر ناممکن است و به طور دقیق نمی‌توان گفت که قیمت گوشت‌های لاکچری نسبت به گوشت‌های عادی چه میزان  بالاتر خواهد بود.

عزیزاللهی با بیان اینکه قضاوت کردن درباره نرخ گوشت‌های لاکچری سخت است، تصریح کرد: ارقامی که درباره قیمت گوشت‌های لاکچری در بازار می‌گویند، به قدری بالاست که با هر منطقی غیرقابل باور است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: معاونت امور دام وزارت جهاد باید در زمینه صدور مجوز دام‌های ارگانیک و لاکچری پاسخگو باشد.

فروش گوشت لاکچری با قیمت‌های گزاف نوعی سودجویی است

تاویلی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به فروش گوشت‌های لاکچری در بازار اظهار کرد: فروش گوشت‌های لاکچری با قیمت‌های گزاف  نوعی سودجویی و فریب دادن مردم  در فضاهای مجازی است.

به گفته وی، با وجود آنکه مرجع نهایی تأیید سلامت فرآورده‌های خام دامی، سازمان دامپزشکی است، بنابراین مردم قبل از استفاده از محصول باید نسبت به مجوز داشتن از دامپزشکی و اطلاعات پروانه، تاریخ تولید، انقضا و شرایط نگهداری آگاه باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار