تجهیز باغات در سطح آذربایجان شرقی به سیستم آبیاری تحت فشار

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تجهیز باغات در سطح آذربایجان شرقی به سیستم آبیاری تحت فشار بدون هیچ محدودیتی از اولویت هاست.

تجهیز باغات در سطح آذربایجان شرقی به سیستم آبیاری تحت فشاربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  یوسفی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، در جلسه شورای حفاظت از منابع آب اهر گفت: تجهیز باغات به سیستم آبیاری تحت‌فشار می‌تواند در کاهش مصرف آب مؤثر باشد که دراین خصوص در شهرستان اهر نیز ۳ هزار هکتار از اراضی پایاب سد ستارخان اهر به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است و بهسازی کانال‌های تراس رودخانه اهرچایی که قبلا انجام شده، در سال جاری و سال‌های آینده نیز جزء برنامه‌های کاری جهاد کشاورزی بوده و خواهد بود.

وی، افزود: نباید در بحران کم آبی باغات در سطح استان آذربایجان شرقی توسعه یابد، مطمئناً جهاد کشاورزی به باغات غیرمجاز نهاده، تجهیزات و تسهیلات پرداخت نخواهد کرد.

محمودی فرماندار اهر، نیز دراین جلسه گفت: شهرستان اهر جزء شهرستان‌های مواجه با بحران کم آبی و خشک سالی است.

وی گفت: با توجه به اینکه کل کشور با مسئله کم آبی روبرو است، شهرستان اهر نیز از این امر مستثنی نیست و اگر شرایط فعلی کم آبی و خشک سالی تداوم یابد سد ستارخان اهر با چالش‌هایی روبرو خواهد شد که در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم جهت استفاده از آب موجود پشت سد انجام شده است.

وی، افزود: هرگونه رهاسازی آب از سد ستارخان اهر صرفاً با مصوبه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر انجام خواهدشد تا بدون هیچ مشکلی از بحران کم آبی عبور کنیم.

فرماندار اهر، همچنین لایروبی کانال‌ها و شبکه‌های آبرسانی شهرستان اهر برای جلوگیری از هدر رفت آب را ضروری دانست و خواستار تسریع در این امر از سوی شرکت آمنطقه‌ای استان آذربایجان شرقی شد.

جلیل زاده، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه، گفت: علیرغم افزایش بارندگی سد‌های استان آذربایجان شرقی با کاهش ورودی آب روبرو است که انتظار داریم مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند.

وی گفت: تأمین آب شرب از اولویت‌های مهم از منابع آبی موجود است و تامین آب بخش‌های صنعت و کشاورزی در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

وی، افزود: همچنین لایروی بالادست رودخانه اهرچایی از روز‌های آینده آغاز خواهد شد، اما برای کاهش مصرف آب لازم است خود مردم نیز همکاری کنند و جلوی توسعه باغات غیر مجاز نیز گرفته شود.

هنربر، معاون مدیریت بحران آذربایجان شرقی نیز، از تشکیل ستاد مدیریت بحران کم آبی با دستور وزیر کشور در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

وی فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاه سازی در مصرف بهینه آب را ضروری دانست و گفت: لازم است تا برای خروج از بحران کم آبی در استان آذربایجان شرقی، مدیران دستگاه‌ها ضمن تشریح آخرین وضعیت منابع آبی به مردم، آن‌ها را برای صرفه جویی حداقلی در مصرف آب تشویق کنند.

وی، افزود: با توجه به اینکه بیشتر آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود لازم است مسئولان جهاد کشاورزی تشویق کشاورزان و باغداران جهت تغییر و اصلاح الگوی کشت را جزء اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی خود قرار دهند.

حجت الاسلام نظری رئیس دادگستری اهر نیز، گفت: با توجه به بارش‌های مداوم اخیر در شهرستان اهر که بر زمین‌های زراعی و باغی تأثیرگذار است، لازم است رهاسازی آب سد ستارخان به بخش کشاورزی با تأخیر انجام گیرد تا در روز‌های گرم و بدون بارش با هیچ مشکلی روبرو نشویم.

وی گفت: توسعه بی رویه باغات در بستر رودخانه‌ها و تبدیل زمین‌های زراعی به باغات را یکی از مشکلات در شهرستان اهر در جهت تأمین آب است که اگر جلوی اینگونه توسعه گرفته می‌شد با این مشکلات روبرو نمی‌شدیم.

وی، افزود: دادگستری شهرستان اهر نیز برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی از هیچ گونه تلاشی دریغ نخواهد کرد که امیدواریم رهاسازی آب سد ستارخان اهر طبق مصوبات شورای حفاظت از منابع آب صورت گیرد و در این زمینه فشار‌های بیرون برای رها سازی بیشتر قابل قبول نیست. 

 

ضرورت فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاه سازی در مصرف بهینه آب 

برچسب ها: کشاورزان ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار