مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

طرح مرمت برج و باروی توس با بودجه 7 میلیاردی اجرا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی از اختصاص بودجه 16 میلیاردی اختصاصی به توس در مرحله اول خبر داد.

طرح مرمت برج و باروی توس با بودجه 7 میلیاردی اجرا می‌شودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: بدین ترتیب در فاز نخست، مبلغ 7 میلیارد تومان برای اجرای طرح مرمت برج و باروی توس در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نحوه هزینه‌کرد بودجه 16 میلیاردی که از طرف دولت به بازسازی منطقه توس اختصاص داده شده است، افزود: احیای شهر تاریخی توس، رونق گرفتن آرامگاه فردوسی و تبدیل آن به منطقه گردشگری، بخشی از برنامه‌های این اداره کل به شمار می‌رود.

مکرمی فر با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در حال پیگیری تهیه طرح و اجرای جلوخانه آرامگاه فردوسی است، گفت: در این راستا قرار است جلوخان آرامگاه فردوسی به مساحت 6 هکتار با مشارکت شهرداری بازپیرایی شود.

وی ادامه داد: طرح نهایی جلوخانه آرامگاه فردوسی برای باغ مفاخر و مشاهیر توس در نظر گرفته شده است.

مکرمی فر، طرح مرمت و بازپیرایی حصار تاریخی شهر توس را یکی دیگر از برنامه‌های میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: این حصار به طول 7 کیلومتر، شهر تاریخی توس را به وسعت 360 هکتار در بر می‌گیرد و چهار دروازه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مرمت حصار تاریخی شهر توس را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مرمتی اعلام کرد و افزود: شهر تاریخی توس با چهار دروازه رودبار، مرو، نیشابور و رزان که با مناطق اطراف ارتباط داشته، با 106 برج از این دیوار‌ها و شهر محافظت می‌شده است.

مکرمی فر ادامه داد: از جمله سایر پروژه‌های در دستور کار میراث فرهنگی در مراحل بعدی می‌توان به مرمت بنای هارونیه، تکمیل پوشش حفاظتی مسجد توس، ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی و مرمت برج اخنگان اشاره کرد.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها در سال 1397 اجرایی و عملیاتی می‌شود و اقدامات پیش زمینه آن نیز انجام شده است.
 
انتهای پیام//ه.ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.