رودی جولیانی امروز اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند در صورت محکومیت در پرونده تبانی با روسیه با استفاده از اختیارات قانون اساسی، خودش را عفو کند.

جوایانی: طبق قانون اساسی آمریکا، ترامپ در صورت محکومیت می‌تواند خودش را عفو کند!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان٬ به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، می تواند در صورت محکومیت در پرونده تبانی با روسیه با استفاده از اختیارات قانون اساسی خودش را عفو کند.

رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ، روز یکشنبه در حالی که تحقیقات و بازپرسی درباره تبانی احتمالی میان تیم تبلیغات انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا و روسیه ادامه دارد، گفت: رئیس جمهور قطعا دارای اختیار قانون اساسی برای عفو خودش هست. این شهردار سابق نیویورک که به تیم حقوقدان‌های دونالد ترامپ پیوسته است، در پاسخ به پرسشی درباره عفو ریاست جمهوری، این اظهارات را بیان کرد.

به گفته جولیانی، قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهور کشور این حق عفو را اعطا می کند و درباره اینکه وی می تواند این عفو را درباره رئیس دولت که خودش باشد اعمال کند، شفاف‌سازی نکرده است. جولیانی که در برنامه «این هفته» در شبکه ای بی سی آمریکا حضور پیدا کرده بود، گفت: «قانون اساسی نمی گوید که وی نمی تواند این کار را انجام دهد».

در ادامه گزارش رویترز آمده است: این موضوع بعد از آن مطرح شد که روز شنبه مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز به نامه ای مورخ 29 ژانویه گذشته اشاره کرد که در آن وکلای دونالد ترامپ از این مهم دفاع کردند که بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور اختیار دارد به تحقیقات دادستان ویژه رابرت مولر درباره دخالت احتمالی روسیه در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، «مهر پایان بزند». در این نامه تصریح شده بود که رئیس جمهور آمریکا «حتی می تواند از اختیار عفو کردن» استفاده کند. رودی جولیانی با اذعان به اینکه بحث در این باب باز است، تصریح کرد که دونالد ترامپ قصد ندارد از این اختیار به نفع خودش استفاده کند. وی درباره برگزاری جلسه استماعی احتمالی رئیس جمهور آمریکا توسط بازپرس تحقیقات –رابرت مولر– درباره تبانی احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه، گفت که مشاوران حقوقی رئیس جمهور آمریکا با این موضوع موافق نیستند.

گزارش رویترز می‌افزاید: دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در آمریکا، علاقه خاصی به این اختیار قانون اساسی صدور عفو نشان داده است. پنجشنبه وی یک مفسر سیاسی نومحافظه کار و کارگردان را که در سال 2014 به جرم نقض مقررات فدرال در حوزه تامین مالی انتخابات محکوم شده بود، عفو کرد. ترامپ اکنون قصد دارد محکومیت حبس رود بلاگوگه ویچ، فرماندار سابق ایلینوی، را به که خاطر فساد محکوم شده بود، تخفیف دهد.
انتهای پیام/

اظهارات جولیانی درباره اختیار قانونی ترامپ برای عفو خودش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار