کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در پایان این اجلاس با انتشار بیانیه‌ای از طرفین امضاکننده توافق هسته‌ای ایران خواستند به تعهداتشان پایبند باشند.

بیانیه سازمان همکاری‌های شانگهای در خصوص پایبندی به توافق هسته‌ای ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همزمان با پایان اجلاس  در شهر ساحلی چینگ دائو، در بیانیه‌ای مشترک خواستار پایبندی طرفین توافق هسته‌ای ایران به تعهداتشان شدند و بر عدم جایگزینی یک روند سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید کردند.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از طرفین مناقشه خواستند تا با اجرای اقدامات لازم به تنش ها در برخی از مناطق این کشور پایان دهند.

بیانیه چینگ دائو بر این تاکید دارد که بحران سوریه فقط از طریق یک فرایند سیاسی فراگیر با مدیریت خود سوری ها و مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و با احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه حل می شود.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همچنین در بیانیه چینگ دائو حمایت خود را از مذاکرات صلح در ژنو ابراز کردند و از طرفین درگیری خواستند برای اجرای یادداشت تفاهم، اقدامات لازم را برای پایان تنش ها و فراهم شدن شرایط لازم برای حل بحران سیاسی سوریه انجام دهند.

اعضای سازمان همکاری شانگهای در این بیانیه بار دیگر بر عدم استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه تاکید و حمایت خود را از تحقیقات بی‌طرفانه و معتبر در خصوص احتمال وقوع حملات شیمیایی در این کشور اعلام کردند.

سران عضو این سازمان از طرفین توافق هسته‌ای ایران خواستند تا به منظور تضمین ثبات منطقه‌ای و جهانی به تعهدات خود در برجام پایبند باشند.

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای 9 و 10 ژوئن در شهر ساحلی چینگ دائو برگزار شد.

این سازمان در سال 2001 تاسیس شد. روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای دائم آن را تشکیل می دهند. افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان نیز اعضای ناظر هستند.

همچنین شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز اعلام کرد اعضای سازمان همکاری شانگهای موافقت کردند که قرقیزستان ریاست دوره این سازمان را بعد از نشست هجدهم برعهده گیرد. نشست هجدهم سازمان همکاری شانگهای با ریاست دوره‌ای چین در چینگ دائو برگزار شد.

رئیس جمهور چین اعلام کرد همه کشورهای عضو این سازمان اعلام کردند به طور فعال از قرقیزستان در انجام مسئولیت هایش در سمت ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام/

بیانیه پایانی اجلاس سازمان همکاری‌ شانگهای

برچسب ها: چین ، روسیه ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار