گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به مناسبت روز جهانی اهدای خون؛

اهدای قطره‌های مهربانی به رگ‌های جامعه/ اهداکنندگانی که زندگی هدیه می‌دهند

۲۴ خرداد روز جهانی اهدای خون و قدردانی از اهداکنندگان مستمر نامیده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ 24 خرداد (۱۴ ژوئن) روز جهانی اهدای خون  را سازمان جهانی بهداشت  به مناسبت تولد پروفسور لنداشتاينر كاشف گروه های خون و برنده جايزه نوبل به نام روز جهانی اهدای خون (روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون) نامگذاری کرده است.
 
شعار امسال روز جهانی اهدای خون «اهدای خون؛ مرا هزار امید است و هر هزار تویی» انتخاب شده است و در این روز از کمک های بشردوستانه افرادی که در اهدای خون یا همان زندگی به انسان‌ها تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی شود.

 نیاز به خون همیشگی است زیرا زندگی برخی افراد به خون و فرآورده های خونی وابسته است و انسان های والا بدون چشم داشتی اقدام به این کار خیرانه می کنند.

اهدای قطره های مهربانی به رگ‌های جامعه/ اهداکنندگانی که زندگی هدیه می دهند/ شرایط اهدای خون را بدانید

ایران سرآمد کشورهای منطقه دراهدای خون داوطلبانه

جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور منطقه محسوب می شود  که در سال 2007، اهدای خون صد درصد داوطلبانه را در کارنامه افتخارات خود ثبت کرد و این شاخص بسیار ارزشمندی برای یک کشور شمرده می شود.

طبق آخرین گزارش ستاد مرکزی سازمان جهانی بهداشت در سال 2017 ، سالیانه در جهان 112 میلیون و 500 هزار واحد خون اهدا می شود و از این رقم سهم کشورهای مدیترانه شرقی  حدود 9 میلیون و 900 هزار واحد بوده و سهم ایران بیش از 2 میلیون اهداست. ( حدود 21 درصد از کل خون های اهدایی در کشور عضو منطقه مدیترانه)

70 کشور دنیا مجبور هستند خون مورد نیاز خود را از با صرف هزینه تامین کنند و متوسط اهدای خون داوطلبانه در منطقه مدیترانه شرقی 51 درصده بود و که این رقم در ایران 100 درصد است.

شرایط اهدای خون چیست؟

محمود هادی پور دهشال مشاور سازمان انتقال خون در امور مصرف‌کنندگان مستمر خون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به شرایط اهدای خون گفت: افراد سالم در یک رنج سنی خاص می‌توانند خون خود را اهدا کنند،در زمان اهدای خون مصرف برخی داروها و سفر به مناطق خاصی می‌تواند مانع اهدای خون در افراد شود.

وی ادامه داد: در زمان اهدای خون پزشک مستقر در مرکز سوالاتی را در مورد داروهای مصرفی مناطق سفر شده از فرد داوطلب می‌پرسد همچنین فرد را از نظر وضعیت جسمی مورد بررسی قرار می‌دهد.

اهدای قطره های مهربانی به رگ‌های جامعه/ اهداکنندگانی که زندگی هدیه می دهند/ شرایط اهدای خون را بدانید

در سال چند بار می توان خون داد؟

هادی پور دهشال با اشاره به تعداد دفعات اهدای خون برای مردان و زنان در سال گفت: مردان سالم می‌توانند 4 بار و زنان سالم سه بار در سال خون را اهدا کنند، البته می‌توان پلاسما را در دفعات بیشتری اهدا کرد.

مشاور سازمان انتقال خون عنوان کرد: مهمترین موضوع در مورد اهدای خون این است که این کار داوطلبانه نوعی کمک به هم نوع محسوب می‌شود و باید دانست که از هر سه نفر یک نفر در طول حیات خود به خون و فرآورده‌های آن نیاز پیدا می‌کند، در حالی که بسیاری فکر می‌کنند فقط برخی بیماران نیاز به تزریق خون پیدا می‌کنند.

 کسانی که به تزریق خون نیاز دارند

وی با اشاره به گروه‌هایی که نیاز به تزریق خون پیدا می‌کنند، گفت: برخی بیماران مبتلایان به تالاسمی همیشه به خون نیاز دارند اما افزون بر این دست از بیماران، خانم‌های باردار به خصوص در هنگام زایمان، برخی افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، مصدومان حوادث ترافیکی، بیماران قلبی و هر فرد سالمی ممکن است در شرایط خاص نیاز به دریافت خون پیدا کند.

اهدای قطره های مهربانی به رگ‌های جامعه/ اهداکنندگانی که زندگی هدیه می دهند/ شرایط اهدای خون را بدانید

اهدکنندگانی که مهربانی هدیه می دهند

هادی پور دهشال با بیان اینکه سلامت خون اهدا‌کنندگان مستمر از نظر ما تایید شده است، گفت: اهداکنندگان مستمر باید سابقه حداقل 2 بار اهدای خون سالم در طول سال و شرايط اهدای خون مجدد را داشته باشند.

وی افزود: با افزایش اهدا‌کنندگان مستمر همیشه ذخیره مناسب خون خواهیم داشت و در مواقعی که ذخیره خون و فرآورده‌های آن کاهش پیدا می‌کند نیاز به فراخوان سراسری نیست و می‌توان با دعوت از اهدا‌کنندگان مستمر خون نیاز مراکز درمانی را تأمین کرد.

تامین 50 درصد خون مصرفی کشور به کمک اهدا‌کنندگان مستمر خون

مشاور سازمان انتقال خون عنوان کرد: 50 درصد خون مصرفی در کشور را از اهدا‌کنندگان مستمر خون دریافت می‌کنیم اما اگر بخواهیم به سطح کشورهای توسعه یافته نزدیک شویم باید این عدد را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اهدای‌ خون مستمر، سلامت خون را بیشتر می‌کند، در صورتی که تعداد اهداکنندگان مسمتر بیشتر شود، دریافت کنندگان همیشگی خون اعتماد بیشتری به خون‌های تزریقی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه 500 هزار اهدا‌کننده مستمر خون داریم، گفت: اهدا‌کنندگان خون تنها سرمایه‌ای برای سازمان انتقال خون محسوب نمی‌شوند بلکه این افراد سرمایه ملی هستند، ما باید فرهنگ جامعه را در راستای اهدای خون ارتقا دهیم.

اهدای قطره های مهربانی به رگ‌های جامعه/ اهداکنندگانی که زندگی هدیه می دهند/ شرایط اهدای خون را بدانید

چه کسانی نمی توانند خون اهدا کنند؟

هادی پور دهشال با اشاره به  کسانی که هیچ وقت نمی توانند خون اهدا کنند، گفت: برخی افراد معافیت دائمی از اهدای خون دارند،از جمله آنها می‌توان به بیماران مبتلا به هپاتیت و ایدز اشاره کرد همچنین افرادی که در پرسشنامه اهدای خون رفتار پرخطر جنسی داشته باشند، نمی‌توانند خون اهدا کنند.

مسافرت می تواند موقتی مانع اهدای خون شود

هادی پور دهشال اظهار کرد: برخی افراد در اهدای خون معافیت‌های دوره‌ای یا دائم دارند اما باید توجه داشت که معافیت از اهدای خون به معنای بیماری و مشکل جسمی نیست بلکه  معافیت از اهدای خون برای امنیت بیشتر دریافت‌کنندگان است.

مشاور سازمان انتقال خون تصریح کرد: یکی از علل معافیت دوره‌ای از اهدای خون می‌تواند سفر به برخی مناطق باشد به عنوان مثال فردی که به منطقه مالاریا خیز سفر می‌کند به دلیل اینکه نمی‌توان پیش‌بینی کرد اکنون او به مالاریا مبتلا شده است یا نه از اهدای خون معاف خواهد بود تا امنیت خون تزریقی به بیماران حفظ شود.

وی تاکید کرد:‌در صورتی که در سازمان اهدای خون به فردی عنوان شد که شما از اهدای خون معاف هستید جای هیچ نگرانی نیست بلکه این کار برای امنیت دریافت‌کنندگان است.

 اهدای قطره های مهربانی به رگ‌های جامعه/ اهداکنندگانی که زندگی هدیه می دهند/ شرایط اهدای خون را بدانید

تاتو داشته باشید نمی توانید خون بدهید

وی تصریح کرد: هر فرد سالمی که رفتارهای پرخطر مانند کاشت تاتو یا از این دست موارد نداشته باشد می‌تواند برای اهدای خون به مراکز تعیین شده مراجعه کند.

مشاور سازمان انتقال خون ادامه داد: البته تعداد رد‌شدگان در مصاحبه پیش از اهدای خون اندک است اما سازمان انتقال خون با غربالگری که در مورد سلامت خون و فرآورده‌های آن انجام می‌دهد خون سالم با امنیت بالا را به دریافت‌کنندگان اهدا می‌کند.

اهدای خون باید صد در صد داوطلبانه باشد

هادی پور دهشال با تاکید بر اینکه اهدای خون باید صد در صد داوطلبانه باشد، گفت: هر گونه روش تشویقی برای اهدای خون نادرست است و افراد باید به شکل داوطلبانه و به منظور یک اقدام اجتماعی و کمک به هم نوع خود خون اهدا کنند.

مشاور سازمان انتقال خون با اشاره به تاثیر اهدای خون در نشاط و شادابی افراد گفت: اهدای خون به معنای حضور فرد در اجتماع و کمک به هموطنان است، فرد اهدا‌کننده همین که در اجتماع خود را فردی مفید می‌داند احساس شادابی و نشاط می‌کند، اما به طور کلی هدف اهدای خون این است که در جامعه موثر باشیم.

اهدای قطره های مهربانی به رگ‌های جامعه/ اهداکنندگانی که زندگی هدیه می دهند/ شرایط اهدای خون را بدانید

ورزشکاران و هنرمندان پای کار بیایند

هادی پور دهشال عنوان کرد: بسیاری از مردم علاقه دارند به هم‌نوعان خود کمک کنند اما به دلیل شرایط مالی نامناسب این امکان برای آنها وجود ندارد مردم باید بدانند که کار خیر همیشه کمک مالی نیست، بلکه اقداماتی چون اهدای خون نیز کار خیر و خداپسندانه‌ای محسوب می‌شود.

مشاور سازمان انتقال خون گفت:رسانه ها و سلبریتی ها باید به منظور ترویج فرهنگ اهدای خون فعالیت کنند و در این راستا باید ورزشکاران و هنرمندان در زمره اهدا‌کنندگان مستمر خون قرار گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار