گرمازدگی و سالک؛ مهمان تابستانی مردم زلزله‌زده کرمانشاه/ خانه‌های آهنینی که کوره می‌شوند/ بلاتکلیفی در پرداخت وام‌ها

زندگی در مناطق زلزله زده کرمانشاه پس از گذشت چند ماه با فراز و نشیب های بسیار جریان دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛  ساعت21:48 دقیقه نیمه شب 21 آبان ماه که صدای مهیب و بعد از آن تکان های شدید حادثه تلخ سال 96  استان کرمانشاه را رقم زد.

شهر در تاریکی فرو رفت، هنوز کسی از جزییات حادثه اطلاع نداشت، تلفن های همراه قطع شده بود کسی از حال عزیزانش خبر نداشت، تنها ترس و دلهره و نگرانی بود، هر کسی سعی می کرد سریعتر خودش را به منطقه برساند تا از حال همشهری هایش باخبر شود.

بعد از چند دقیقه تصاویر مبهمی از زلزله 7.3ریشتری استان کرمانشاه پخش شد اولین تصویر ویرانه خانه ای بود که صد در صد تخریب شده بود.

سقف های آهنی زیر تابش آفتاب سوزان

با طلوع آفتاب ابعاد حادثه هولناک 21 آبان ماه مشخص شد، صدای گریه کودکان شیون مادرها، اندوه ناگفته پدران همه  و همه از ماجرای غم انگیز کرمانشاه روایت می کرد گروه های امدادی با شتاب به منطقه می آمدند، همه تمام مردم ایران تلاش می کردند تا به زلزله زدگان کمک کنند.

تیم های امدادی ، گروه های داوطلب ، پزشک ها به منطقه اعزام شدند و ارتش و سپاه هم با توجه به گستردگی این حادثه وارد عمل شدند، سیل عظیمی از کمک های مردمی به این مناطق جاری شد.

پس لرزه ها تا ماه ها همچنان ترس و دلهره را به جان مردم می انداخت،  چادرها در مناطق زلزله زده مستقر شدند، سرما امان زلزله زدگان را بریده بود، شب های سردی که جان کودکان را تهدید می کرد در این حادثه  بسیاری از افراد از زیر آوارها نجات یافتند و سرگذشتشان دهان به دهان در شهر پیچید   و برخی نیز در این حادثه غم بار جان به جان آفرین تسلیم کردند و دل ملت ایران را به درد آوردند.

سقف های آهنی زیر تابش آفتاب سوزان

از آن حادثه تلخ 7ماه می گذرد، اکنون شهر به حالت عادی بازگشته است، زخم ها التیام یافتند، اما دردها نه ؛غم از دست عزیزان هرگز فراموش نمی شود.

مشکلات روزهای اول کم کم حل شدند اما اکنون مشکلات دیگری در مناطق زلزله زده وجود دارد که با وجود گرمای هوا خود را نشان می دهند.

کانکس های آهنی که با تابش آفتاب به کوره گرما تبدیل می شوند و زندگی را از قبل سخت تر می کنند، گرما هوای سرپل ذهاب را همه می شناسند آنچنان داغ و سوزان است که کمتر کسی می تواند تحمل کند.

گرمای بالای 48 درجه در انتظار مردم سرپل ذهاب

مدیر کل هواشناسی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: سرپل ذهاب جز مناطق گرمسیری استان کرمانشاه است و بالاترین دمایی که در بلند مدت این شهرستان تجربه کرده  49درجه سانتی گراد به ثبت رسیده است.


سقف های آهنی زیر تابش آفتاب سوزان

وی ادامه داد: در سال گذشته بیشترین دمایی که در سرپل ذهاب گزارش شد 48درجه سانتی گراد است .

خسروی بیان کرد : پیش بینی ما برای بیشترین دما تابستان سال جاری در شهر سرپل ذهاب 48درجه است اما تعداد روزهای گرم سال نسبت به سال گذشته کمتر است.

افزایش دما و داغ شدن مشکلات در مناطق زلزله زده

شکیبا رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با توجه به گرمای هوا و وضعیت بهداشتی و بروز برخی بیماری ها  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  گفت: وضعیت آب در شهر سرپل ذهاب قصرشیرین گیلانغرب و دیگر مناطق زلزله زده از لحاظ کدورت میکروب و کلر باقی مانده در حد مطلوب است.

وی ادامه داد: عمده روستاهای مناطق زلزله زده نیز مشکل آب آشامیدنی ندارند اما در  10درصد روستاها با قطعی آب مواجه هستند و از لحاظ کلر باقی مانده نیز مشکلاتی وجود دارد.

شکیبا به مسئله آب های سطحی در مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: در بازدیدهای اخیر که در هفته جاری انجام شد در دو منطقه پاونار و زعفران در شهر سرپل ذهاب مشکل دفع فاضلاب وجود دارد.

سقف های آهنی زیر تابش آفتاب سوزان

وی ادامه داد: با هماهنگی های که با اداره آب و فاضلاب شهری انجام شده است معاون این اداره قول مساعد دادند که با توجه به 6میلیارد تومان اعتباری که اختصاص یافته است مشکل لوله گذاری این مناطق را مرتفع کنند.

شکیبا افزود: مشکل کنونی مناطق روستایی زلزله زده بحث نخاله هاست که متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد : وجود نخاله در روستاها می تواند کانونی برای جوندگان و سالک در منطقه باشد.

شکیبا به اقدامات صورت گرفته در خصوص سمپاشی اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیار خوبی در سمپاشی و جونده کشی در روستاهای کانون و در شهرهای زلزله زده انجام شده است و 10 میلیون مترمکعب از این مناطق سمپاشی شده و مرحله دوم نیز به زودی آغاز خواهد شد.

شکیبا گفت: جمع آوری نخاله مناطق شهری در ثلاث باباجانی، گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین  روند خوبی را طی می کند و توانسته ایم میزان قابل توجهی از نخاله را از محل دور کنیم.

رییس اداره بهداشت استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه مردم مناطق زلزله زده بحران سختی را پشت سر گذاشتند و حادثه عظیمی رخ داد سلامت روان آنان نیز صدمه هایی دیده است .

وی گفت: کار غربالگری بیش از 103 هزار نفر از لحاظ سلامت روان در مناطق زلزله زده انجام شده است و افرادی شناسایی شدند و کار درمانی گروهی و یا انفرادی برای آنان آغاز شده است .

شکیبا با اشاره به وضعیت بهداشتی حمام ها و سرویس های بهداشتی مناطق زلزله زده گفت: در این مناطق از نظر تعداد و کمیت سرویس های بهداشتی و حمام های عمومی مشکلی نداریم اما از لحاظ کیفیت بهداشتی رضایت بخش نیست .


سقف های آهنی زیر تابش آفتاب سوزان

رییس  مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: با توجه به فصل گرما امکان بروز چند بیماری وجود دارد که تمام تلاش ما برای پیشگیری از بروز این بیماری هاست اما در صورت مواجه تیم های بهداشتی در مناطق مستقر و آمادگی مقابله با بیماری ها را دارند.

وی گفت: اولین بحث در این خصوص گزش عقرب و مار است که در این فصول بیشتر می شود، تمهیداتی در این مناطق انجام شده است که مراکز متعددی در قصرشیرین و سرپل ذهاب، گیلانغرب و ثلاث دالاهو  با امکانات سرم ضد عقرب و سرم ضد مار و دستگاه های احیا در نظر گرفته شده است.

شکیبا ادامه داد: بحث نخاله برداری در روستاها از موضوعات اساسی است که موجب تشدید این بیماری می شود و تاکنون اقدامی برای نخاله برداری در روستاها انجام نشده و امیدواریم که با توجه به تاکیدات استاندار کرمانشاه  هرچه زودتر این اقدام صورت گیرد.

وی گفت: بیماری هایی است که از آب و غذا منتقل می شود مانند اسهال هپاتیت و حصبه نیز وجود دارد که توصیه ما به مردم عزیز مناطق زلزله زده این است که مراقبت ها و بهداشت فردی را به طور جدی رعایت کنند، شستشو مکرر دست ها و شستن ظروف با آب پاکیزه را فراموش نکنند و همچنین بهداشت کودکان را رعایت کنند و این مسئله را آموزش دهند.

شکیبا گفت: بیماری سالک که بیماری بومی این مناطق خصوصا در قصرشیرین و سرپل ذهاب است نیز از نگرانی های ما در این مناطق است که وجود نخاله آب های سطحی این مشکل را شدیدتر می کند.

وی گفت: حتما مراقب نقاط باز بدن مانند دست و صورت باشند و شب ها از توری استفاده کنند.

شکیبا ادامه داد: بحث گرمازدگی هم از عمده مشکلات در این مناطق است که افراد در چادر و کانکس ها زندگی می کنند و ممکن است از لحاظ وسایل سرمایشی وضعیت مناسبی نداشته باشند در این شرایط باید تا حد امکان زیر تابش آفتاب نباشند و هم چنین اجازه ندهند که کودکانشان نیز در ساعات گرما بیرون بروند.

گرمای هوا در مناطق زلزله زده کار بازسازی این مناطق را با دشواری هایی روبه رو می کند و هم چنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز از دیگر مشکلات پیش روی بازسازی واحدهای مسکونی است.

آوار برداری بیش از  28هزار واحد تخریبی در مناطق زلزله زده

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  به آخرین وضعیت ساخت و سازها در مناطق زلزله زده اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲۸ هزار و ۶۵۶ واحد تخریبی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه آواربرداری شده است.

رضا خواجه‌ای با بیان اینکه کار اجرای اسکلت گذاری ۱۰ هزار و ۵۱۰ واحد در مناطق زلزله زده انجام شده، بیان داشت: همچنین عملیات ۱۵ هزار و ۴۸۵ واحد فونداسیون، ۲۳ هزار و ۸۵۷ واحد پی کنی، ۶ هزار و ۸۲۸ واحد دیوار چینی، و ۶ هزار و ۵۷۳ واحد اجرای سقف تاکنون صورت گرفته است.
سقف های آهنی زیر تابش آفتاب سوزان
رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته تا این لحظه تعداد ۳ هزار و ۱۸۰ واحد به مرحله پایان کار رسیده است و فقط دکوراسیون داخلی آنها تکمیل نشده است.

وی به عمده مشکلات پرداخت تسهیلات به متقاضیان اشاره کرد و گفت: مقرر شد شهرداری برای پیلوت ها مجوز مسکونی صادر کند و بانک های عامل بپذیرند، اما متاسفانه هیچ کدام از بانک ها پیلوت را قبول ندارند و   به یک معضل برای ستاد بازسازی تبدیل شده است.

خواجه ای بیان کرد: همچنین تعدادی از بانک ها برای پرداخت وام بخش معیشتی مردم سرپلذهاب بسیار ضعیف عمل می کنند .

وی گفت: از زمان دستور آزاد سازی اقساط تا پرداخت ۸ روز طول می کشد که بسیار طولانی است و این در حالی است که دستور ۴۸ ساعته برای این مساله صادر شده است.

مستاجران نگران دریافت تسهیلات نباشند

معاون ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: ۹۲۰۰ واحد تعمیری در زلزله استان کرمانشاه عملیات تعمیر را به اتمام رسانده و آماده بهره‌برداری هستند.

سقف های آهنی زیر تابش آفتاب سوزان

علی فولادی گفت: 10 هزار و 600 واحد تعمیری در شهر سرپل‌ذهاب عملیات تعمیر را آغاز کرده‌اند که از این تعداد 9200 واحد تعمیرات را به اتمام رسانده‌اند و قابل بهره‌برداری هستند.

وی با اشاره به اینکه در زلزله استان کرمانشاه برای بازسازی منازل مستأجران تسهیلاتی در نظر گرفته شد عنوان کرد: در مرحله نخست برای مستأجران واحدهای احداثی اسکان تأمین و کمک اجاره‌بها پرداخت شد و در مرحله دوم مستأجران واحدهای تعمیری و احداثی وام معیشت را دریافت می‌کنند.

معاون ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه افزود: برای مستأجران واحدهای احداثی 10 میلیون تومان تسهیلات معیشت پرداخت شد و در حال اجرا است و مستأجران واحدهای تعمیری نیز در مرحله بعدی قرار دارند.

فولادی بیان کرد: در شهرستان سرپل‌ذهاب 6 ستاد معین، سه ستاد روستایی و سه ستاد شهری مستقر شده است و ساخت و ساز با سرعت تمام و براساس زمانبندی پیش می‌رود.

وی افزود: واحدهای آسیب‌دیده شهری 6000 واحد آواربرداری، 4000 واحد پی‌کنی، 2000 واحد آرماتوربندی، 1500 واحد فونداسیون و 500 تا 600 واحد نیز در مرحله اسکلت و دیوارچینی قرار دارند.

فولادی با اشاره به اینکه علاوه بر 6 ستاد مستقر برای ساخت و ساز در شهر سرپل‌ذهاب ستاد معینی برای ساماندهی اسکان موقت مستقر شده است عنوان کرد: موضوع قولنامه‌ای بودن واحدهای آسیب‌دیده هیچ منعی برای ساخت و ساز ندارد و بسیاری از واحدها سند مالکیت ندارند.

محمدرضا امیریان مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، با اشاره به اینکه از ابتدای وقوع زلزله تاکنون در مجموع بیش از 64 میلیارد تومان کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه جمع‌آوری شد اظهار داشت: براساس نظر مسئولان و مردم این کمک‌ها در دو مرحله بین 30 هزار خانوار زلزله‌زده از نوع تخریبی نوع یک و دو توزیع شد.

سقف های آهنی زیر تابش آفتاب سوزان
وی با بیان اینکه در مرحله نخست به هر خانوار 300 هزار تومان به عنوان عیدی پرداخت شد عنوان کرد: در اردیبهشت ماه نیز مبلغ دو میلیون تومان برای خرید یخچال، فرش و کولر به 30 هزار خانوار زلزله‌زده پرداخت شد که این اقدام سبب اختیار مردم برای خرید کالاها و رونق بازار منطقه می‌‌شود.

امیریان با اشاره به اینکه در مجموع با عملکرد هلال‌احمر 69 میلیارد تومان کمک نقدی بین خانوارهای تخریبی نوع یک و دو توزیع شده است گفت: براساس اطلاعات و آمار بنیاد مسکن تا اواخر اسفند ماه سال گذشته 35 هزار خانوار تخریبی نوع یک و دو به هلال‌احمر معرفی شد که با پایش‌های انجام شده 5000 مورد اسامی تکراری بودند و در نهایت لیستی از 30 هزار خانوار تهیه شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه براساس لیست اعلام شده بنیاد مسکن که به تازگی ارائه شده 46 هزار خانوار تخریبی نوع یک و دو وجود دارد گفت: با توجه به اینکه تمامی 64 میلیارد تومان کمک‌های مردمی براساس لیست 30 هزار خانوار توزیع شده است مابقی خانوارها باید تا پایان این هفته برای دریافت کمک‌های دو میلیون تومانی درخواست دهند تا از طریق استانداری برای آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 94 هزار تخته چادر به ارزش هر تخته 850 هزار تومان در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است بیان کرد: توزیع اقلام خوراکی در مناطق زلزله‌زده در سه مرحله بسته 72 ساعته و بسته یک ماهه اول و دوم به ارزش 20 میلیارد تومان توسط هلال‌احمر انجام شد.

امیریان با بیان اینکه 52 هزار و 980 نیروی هلال‌احمر در قالب تیم‌های عملیاتی، روانی و کاروان های سلامت و بهداشت به مدت 6 ماه در مناطق زلزله‌زده حضور داشتند گفت: بیش از 450 دستگاه خودروی امدادی سبک و سنگین به مدت 6 ماه در مناطق زلزله‌زده خدمت‌رسانی کردند.
وی با اشاره به اینکه در مجموع جمعیت هلال‌احمر 256 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف از جمله توزیع اقلام امدادی، خوراکی، پتو، چراغ و لوازم بهداشتی در مناطق زلزله‌زده هزینه کرده است افزود: بیش از 500 میلیون تومان از طرف هلال‌احمر برای بستری و درمان 18 نفر از مصدومان زلزله در تهران هزینه شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمراستان کرمانشاه با بیان اینکه اقلام کمکی غیرنقدی مردم به ارزش 70 میلیارد تومان توسط هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده توزیع شد گفت: 200 تن از اقلام کمکی مردم در قالب البسه و پوشاک در عمل غیرقابل استفاده هستند و باید برای آن تصمیم‌گیری شود.

امیریان با اشاره به اینکه از کمک‌های غیرنقدی مردم 800 تخته فرش و 20 هزار تخته پتو در انبار جمعیت هلال‌احمر باقی مانده است افزود: با نظارت استانداری این اقلام به صورت تشویقی به خانوارهایی که زودتر از بقیه کار بازسازی و تعمیر منازل خود را به پایان برسانند و در آن اسکان یابند اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر در مجموع شفاف‌ترین عملکرد را در موضوع کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان داشته است گفت: دغدغه مسئولان همواره این بوده که کمک‌های مردمی در راستای خواسته آن‌ها و برای کمک به زلزله‌زدگان هزینه شود.

همواره حادثه های تلخی در تاریخ سرزمین رخ مدهد اما باید از تجربیات ان در آینده استفاده کرد تا اشتباهات گذشته تکرار نشود ساخت و ساز اصولی جز همین تجربیات است که باید با آخرین استانداردها ساخته شود تا در آینده شاهد چنین خسارات گسترده ای نباشیم .

هم چنین بحث زیرساخت های آب وفاضلاب برق وگاز و مخابرات باید استحکام مناسب را داشته باشند تا بر اثر بروز حادثه خود دامن گیر حادثه های دیگری نشنود.

ساخت و ساز ها در مناطق زلزله زده کماکان در حال انجام است و باید مسئله امهال وامها و همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات اعمال شود تا مردم زودتر در منازل خود ساکن شوند توجه نکردن برخی بانک به موضوع امهال و بازه طولانی پرداخت تسهیلات کار بازسازی را سخت تر می کند.

انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار