مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان :

سردرگمی سرمایه‌گذاران طرح پرورش ماهی در قفس در چابهار

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: روند طولانی دریافت مجوز پرورش ماهی در قفس، شرکت‌ها و گروه‌های سرمایه‌گذاری را در جنوب سیستان و بلوچستان سردرگم کرده است.

به  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، هدایت الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت:بر اساس مطالعات انجام‌شده، سواحل مکران، محدوده بنادر کنارک، چابهار تا «گواتر»، به دلیل شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی مساعد، مستعد پرورش ۳۰۰ هزار تن ماهی در قفس در سال است.

وی بابیان اینکه افزایش بهره‌وری از دریا و بازسازی ذخایر مهم‌ترین هدف طرح پرورش ماهی در قفس است، افزود: در برنامه ششم توسعه تولید سالانه ۷۰ هزار تن ماهی در کشور پیش‌بینی‌شده است؛ بنادر چابهار و کنارک از سال ۹۴به‌صورت جدی وارد صنعت پرورش ماهی در قفس شده‌اند و از آن سال تاکنون ۵۴ شرکت و گروه، متقاضی ورود به این طرح در سواحل مکران هستند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هرچند تمایل فراوانی از سوی شرکت‌ها و گروه‌های سرمایه‌گذاری برای ورود به طرح پرورش ماهی در قفس در سواحل چابهار و کنارک وجود دارد، اما روند طولانی دریافت مجوز، شرکت‌ها را سردرگم و دل‌زده کرده است.

میرمرادزهی اضافه کرد: از ۵۴ متقاضی تاکنون فقط ۵ گروه و شرکت موفق به دریافت مجوز شده‌اند و از میان آن‌ها هم تنها یک شرکت با نصب قفس کار را به‌صورت عملیاتی آغاز کرده است؛ باوجودآنکه روند دریافت مجوز طولانی است، اما گا‌ها که تا نیمه‌های آخر کار شرکت‌ها می‌روند از دادن مجوز نهایی جلوگیری می‌شود مثلاً در یک مورد که یک شرکت مجوز‌ها را گرفت و منتظر تخصیص تسهیلات بانکی بود، نظام دام‌پزشکی از تخصیص اعتبار جلوگیری کرد و خواستار مطالعات دوباره شد.

وی تأکید کرد: البته پرورش ماهی در قفس طرحی است که با سلامت مردم در ارتباط است و قاعدتاً سختگیری‌ها اصولی و مرتبط با بهداشت است، اما ما امیدواریم با توجه به این‌که این طرح یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی است، ارگان و سازمان‌هایی که باید مجوز دهند، صدور مجوز را تسهیل کنند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: درصورتی‌که صدور مجوز برای این ۵۴ شرکت و گروه متقاضی سرمایه‌گذاری تا قبل از انصراف به‌خاطر سختگیری‌ها تسهیل شود ظرفیت پرورش ماهی قفس در طرح‌های این ۵۴ شرکت در مجموع به ۱۶۸ هزار تن در سال می‌رسد و برای ۲۹ هزار نفر نیز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

انتهای پیام/ع

طرح پرورش ماهی در قفس در چابهار

برچسب ها: شیلات ، کشتیرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار