شیوع بیماری تب مالت در سیرجان

مدیر گروه بیماری‌های بهداشت و درمان دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: هر ماه ۲۰ نفر در سیرجان به شایعترین بیماری مشترک انسان و دام مبتلا می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اسدی مدیر گروه بیماری‌های بهداشت و درمان دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: هر ماه بطور متوسط ۲۰ نفر به بیماری تب مالت در سیرجان مبتلا می‌شوند که آمار قطعا بیشتر از این تعداد است که متاسفانه از مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها گزارش نمی‌شود.

اسدی افزود: این بیماری در سیرجان هر ماه بطور متوسط ۲۰ نفر را مبتلا میکند.

وی گفت: مصرف پنیر سنتی که در پوست یا کلو (پوست های خام گوسفندی که با داروهای گیاهی ضد عفونی و برای نگهداری فرآورده‌های دامی استفاده میشود
نام دیگرش کلی یا کلو یعنی مشک کوچک است  )نگهداری می‌شود و معمولا عشایر برای تولید پنیر از آن استفاده می‌کنند و شیر را نمی‌جوشانند و اعتقاد غلطی دارند که شیر نجوشد بهتر پنیرمی شود از راه‌های انتقال این بیماری است.

وی گفت: عامل بیماری تب مالت سایکروفیل است، یعنی سرما دوست است و هرچه دمای محیط سردتر باشد بهتر رشد می‌کند و گذاشتن پنیر فله محلی در فریزر دردی را درمان نمی‌کند و عوامل بیماری را از بین نمی‌برد.

وی از تمامی همشهریان درخواست کرد که به دلیل فصل گرما و تابستان رعایت بهداشت فردی بخصوص شستن دست‌ها را جدی بگیرند و از مصرف موادغذایی و موادی که فوری و بشکل دوره گرد تهیه و بعضا در جمعه بازار و معابر عرضه می‌گردد خودداری کنند.

تب، بیحالی، عرق شبانه، درد شدید ستون فقرات و دست و پا‌ها از جمله علائم این بیماری است.

این بیماری اگر درمان نشود می‌تواند تا سال‌ها در بدن بماند و مرحله برگشت داشته دارد و بهترین راه تشخیص این بیماری یک آزمایش ساده  است که اگر میزان  آن بالای ۸۰ باشد می‌توان فرد را مبتلا نامید.
انتهای پیام/ی

بیماری تب مالت با خوردن پنیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار