اهدا سالانه 75هزار واحد خون در کرمان

مدیر کل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه سالانه حدود ۷۵ هزار واحد خون در استان اهدا می شود، گفت: بیش از ۶۰ درصد این میزان را اهدا کنندگان مستمر اهدا می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، میرزایی مدیر کل انتقال خون استان کرمان دیشب در مراسم تجلیل از اهدا کنندگان مستمر خون با بیان اینکه 14 ژوئن همزمان با 24 خرداد در تقویم جهانی به نام روز جهانی اهدا کنندگان خون نامگذاری شده است، هدف از گرامیداشت این ر‌وز را قدردانی از اهدا کنندگان خونی که حضورشان دلگرمیی برای بیمارانی است که چشم امید به خون آن ها دوخته اند، عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 75 هزار واحد خون در استان اهدا می شود که بیش از 60 درصد این خون از اهدا کنندگان مستمرند، گفت: به دلیل دارا بودن حداکثر کیفی و سلامت خون اهدا کنندگان مستمر، سازمان انتقال خون نگاهی ویژه به این اهدا کنندگان دارد.

 میرزایی با بیان اینکه یکی از دلایلی که استان کرمان در زمینه خون و فرآورده های خونی از لحاظ کیفیت در کشور جایگاه خوبی دارد، اهدا کنندگان مستمرند‌، تنها شرط اهدا کنندگان مستمر را اهدای دو بار خون در سال عنوان کرد و از همه مردم استان خواست که به اهدا کنندگان مستمر تبدیل شوند و نیاز خونی افرادی که به خون آن ها نیازمندند را برآورده کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۸ درصد بیماران تالاسمی کشور، بیمارانی که نیاز مبرم به خون دارند، در استان کرمانند، افزود: ماهیانه در استان کرمان چیزی حدود یک تا دو واحد خون به ازای هر بیمار تالاسمی مصرف می شود و این موضوع نیاز به خون و فرهنگ اهدای خون را بیشتر می کند.

مدیر کل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه استان کرمان، یکی از استان های پر حادثه خیز است، از مردم استان کرمان خواست با توجه به نیاز روز افزون به خون و فرآورده های خونی برای اهدای خون خود اقدام کنند‌.
 
 میرزایی بیان داشت: از حدود ۴۵۰ سی سی خونی که فرد اهدا می کند، فرآورده های مختلفی چون: گلبول های قرمز، پلاسما و پلاکت تهیه می شود.‌

وی از مردم استان خواست با مراجعه به پایگاه های انتقال خون در بحث فرآورده های نوین مثل پلاکت فرسیس، فرآیندی که اهدا کننده فقط پلاکت خون خود را اهدا می کند، اقدام کنند.

مدیر کل انتقال خون استان کرمان گفت: پلاکتی که از این طریق تهیه می شود، از لحاظ کیفیت بسیار مطلوب است و معادل ۶ واحد پلاکتی است که از اهدای خون کامل گرفته می شود.

وی بیان داشت: این روش باعث می شود، عوارضی که ممکن است در گیرنده خون ایجاد شود، به حداقل برسد و در واقع امید به زندگی و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد.
 
 میرزایی با بیان اینکه یکی از درمان های اصلی و قطعی بسیاری از سرطان ها، پیوند سلول بنیادی است، گفت: برای پیوند سلول های بنیادی همچون اهدای خون که باید گروه خونی اهدا کننده و گیرنده یکسان و سازگار باشد، برای پیوند سلول های بنیادی نیز باید اهدا کننده و گیرنده با هم سازگار باشند .

وی با بیان اینکه پذیره نویسی سلول های بنیادی در مراکز اهدای خون کل کشور راه اندازی شده است، گفت: اهداکنندگان می توانند با مراجعه به پایگاه های اهدای خون، به عنوان اهدا کننده سلول های بنیادی ثبت نام و آمادگی خود را برای اهدای سلول های بنیادی به بیماران نیازمند در هر زمان اعلام کنند.‌

مدیر کل انتقال خون استان کرمان گفت: استان کرمان پارسال از لحاظ پذیره نویسی برای اهدای سلول های بنیادی، رتبه دوم را بعد از تهران کسب کرد.

انتهای پیام/ی

استان کرمان دومین استان در پذیرش اهدای سلول های بنیادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار