چگونه به درستی مشکلات سلامتی را در گوگل سرچ کنیم؟

اگر قرار است درمورد عارضه یا مشکلی که در سلامتی‌تان پیش آمده در گوگل سرچ کنید پس باید این کار را درست انجام دهید.

چگونه به درستی مشکلات سلامتی را در گوگل سرچ کنیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر قرار است درمورد عارضه یا مشکلی که در سلامتی‌تان پیش آمده در گوگل سرچ کنید (همه این کار را می‌کنند!) پس باید این کار را درست انجام دهید. از کارشناسان خواسته‌ایم در مورد شایع‌ترین اشتباهاتی که افراد در این زمینه مرتکب می‌شوند به ما توضیح دهند.

با استفاده ازعبارتهای تشخیص پزشکی سرچ نکنید

وقتی علائم خود را در گوگل سرچ می‌کنید بهتر است از یک کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید مانند «سر درد»، نه اینکه عبارتهای تشخیصی مانند «سر درد و تومور مغزی» را سرچ کنید.

سرچ کردن ِ بدترین حالت ممکن یا یک اصطلاح کاملا تخصصی می‌تواند جستجوی شما را به بیراهه بکشاند و حجم وسیعی از اطلاعات در اختیارتان قرار بگیرد که ترس بی‌اساس ایجاد کرده یا حتی جدی بودن علائم‌تان را کم اهمیت جلوه دهد و باعث شود مراجعه به پزشک را پشت گوش بیندازید.

خیلی ساده جستجوی خود را شروع کنید؛ با این کار نتایجی که می‌بینید، طیف گسترده‌ای از احتمالات را در اختیار شما می‌گذارد و این امکان را به شما می‌دهد که نتایجی را که مربوط به شما نمی‌شوند فیلتر کرده و اطلاعاتی را هدف گیری کنید که مربوط به شماست.

خیلی هم عامیانه سرچ نکنید

مثلا به جای «دل درد» تایپ کنید: «شکم درد»، بدین ترتیب احتمال اینکه وارد سایت‌های پزشکی شوید و به اطلاعات مفیدتری برسید بیشتر است.

تحت تاثیر سایتهای ظاهرا جذاب قرار نگیرید

شما نمی‌توانید سایتی را از روی ظاهرش قضاوت کنید. صفحه آرایی زیبا و ویدیوها و گرافیک‌های جالب توجه دلیل نمی‌شوند اطلاعاتی که می‌خوانید درست باشند. سایتهایی که به دات کام (.com) و دات نت (.net) ختم می‌شوند، حتی اگر ظاهرا سلامت محور باشند معمولا سایتهای تجاری هستند و پشتوانه‌ی تبلیغاتی دارند. البته به این معنی نیست که این سایتها لزوما اطلاعات نادرست به شما می‌دهند اما می‌توانند شما را به اشتباه بیندازند. اگر با یک سایت تجاری سلام محور مواجه شدید ببینید آیا برای اطلاعاتی که ارائه می‌دهد به منبع اصلی‌اش لینک داده است یا نه. این کاری است که سایتهای معتبر انجام می‌دهند.

سایتهایی که به .edu ختم می‌شوند نشاندهنده‌ی یک موسسه‌ی آکادمیک هستند و آنهایی که به .gov ختم می‌شوند سایتهای دولتی‌اند که هر دو منابع معتبر به شما می‌روند. به طور کلی وبسایتهای وابسته به مراکز آموزشی، پزشکی و یا دولتی معمولا فقط جنبه‌ی آگاهی رسانی دارند و شما را گمراه نمی‌کنند. شاید این وبسایتها جذابیت ظاهری سایتهای تجاری را نداشته باشند اما اطلاعات موثقی در اختیار شما می‌گذارند. سایتهایی با دامنه (دامین) org ممکن است آش شله قلمکار باشند!

این وبسایتها معمولا توسط سازمانهای غیردولتی هدایت می‌شوند و این روزها هر کسی می‌تواند سایت با دامنه‌ی .org ثبت کند بدون اینکه مدرک یا سندی مبنی بر یک موسسه غیردولتی بودن داشته باشد. بعضی از .org ها توسط آکادمیهای حرفه‌ای قابل اعتماد حمایت می‌شوند که نباید آنها را دست کم گرفت. این سایتها اطلاعات زیادی دارند که در اختیارتان قرار بدهند حتی اگر از نوع حرفه‌ای باشند. برای اطمینان بیشتر، قسمت ِ «درباره‌ی سایت» را بخوانید.

در مورد علائم‌تان پیش بینی نکنید

اگر علامت خاصی دارید که معمولا با علائم دیگری همراه است دچار اثر نوسبو (nocebo effect) نشوید؛ اثر نوسبو (علائمی که فقط با فکر کردن به آنها دچارشان می‌شوید)، متضاد اثر پلاسیبو (چیزی شبیه دارو بدون هیچ اثر واقعی) است: یعنی انتظار دارید علامتی که دارید بدتر شود و، همین اتفاق هم می‌افتد! در گزارشی جدید از نشریه‌ی بین المللی آکادمی قلب و عروق آمده است: کشورهایی که افراد آن مرتبا عوارض جانبی داروهای استاتین را سرچ می‌کنند، احتمال بروز مراحل پیشرفته‌تر مقاومت به استاتین در آنها بیشتر است. خلاصه اینکه چیزی که ما در وبسایتها می‌خوانیم ممکن است ناخودآگاه تاثیر بزرگتری از آنچه فکر می‌کنیم بر ما بگذارد.

سرچ‌تان را زود متوقف نکنید

جستجوی شما برای اطلاعات پزشکی نباید تنها محدود به یک لینک شود. مثلا اگر اولین نتیجه‌ی سرچ‌تان برای «درد فک» کمک‌تان کرد بفهمید درد شما ممکن است ناشی از یک مشکل دندانی باشد، دست از جستجو برندارید و برای کسب آگاهی بیشتر به یک وبسایت معتبر در مورد دهان و دندان مراجعه کنید. همچنین، حتی اگر سایتی پیدا کردید که ظاهرا توضیح قابل قبولی در مورد علائم‌تان ارائه داد، باز هم خوب است که سراغ چند وبسایت معتبر دیگر بروید تا اطلاعات بدست آمده‌ی خود را تعدیل کنید.

منابع مقاله‌های خبری علمی را نادیده نگیرید

وقتی جستجوی‌تان شما را به مقاله‌ی خبری رساند که گویی علائم شما را شرح می‌دهد، منبع اصلی آن را پیگیری کنید و بخوانید، مخصوصا اگر خبر در مورد یافته‌های تحقیقاتی و مطالعاتی بود. بسیاری از مقالات علمی جوری نوشته می‌شوند که نه فقط برای حرفه‌ای‌های پزشکی بلکه برای بیماران نیز قابل فهم باشند. یک پرینت از آن مقاله تهیه کنید و در مراجعه به پزشک همراه‌تان داشته باشید، چون می‌تواند شروع خوبی برای یک بحث مناسب با پزشک‌تان باشد.

فکر نکنید همه‌ی مقاله‌های علمی که در نشریات منتشر می‌شوند درست‌اند

مقاله‌ها و مطالعات علمی می‌توانند برای موضوعی خاص، منبع اولیه‌ی خوبی باشند اما یافته‌های آنها لزوما مرتبط با شما نیست یا حتی ممکن است دیگر مطرح نباشد. اول سال انتشار مقاله را چک کنید؛‌اگر ده سال پیش نوشته شده بود پس ممکن است اطلاعات آن قدیمی باشد.

به کوچک یا بزرگ بودن مطالعه توجه کنید؛ اگر آزمایش و تحقیق روی افراد کمی انجام شده باشد پس نمی‌توان به یافته‌های آن چندان تکیه کرد. از ویژگی‌های دیگر مطالعه که باید به آنها توجه کنید، مورد ِ مطالعه (انسان یا حیوان)، تصادفی یا کنترل شده است یا اینکه صرفا مروری بر مطالعات قبلی صورت گرفته است.

قسمت «درباره‌ ما» یا همان About Us را از دست ندهید

بعضی از سایتها شعار یا دستور کار خاص خود را دارند بنابرایم قسمت «درباره ما» را بخوانید تا بدانید پشت توصیه‌‌‌ای که می‌خوانید چه کسی است. اگر صفحه‌ای وجود نداشت که نشان و توضیح دهد اعتبار اطلاعات این سایت از کجا تامین می‌شود، این نشانه‌ی خوبی نیست. برخی از وبسایت‌ها ممکن است کاملا توسط یک شرکت داروسازی یا سازمانی هدایت و کنترل شوند که از فروش داروهای گیاهی سود می‌برند. اگر چنین سایتی درمورد دارویی، ادعاهای زیادی مطرح می‌کند و متوجه شدید اسپانسری پشت این سایت وجود دارد، پس باید در مورد صحت اطلاعاتی که ارائه می‌دهد شک کنید.

از پزشک بخواهید وبسایت‌های مورد علاقه‌ و اعتمادش را به شما معرفی کند

پزشکان می‌دانند که خیلی از بیماران‌شان در مورد علائمی که دارند سرچ می‌کنند، بنابراین برای‌شان عجیب نیست اگر در مورد اطلاعات حاصل از جستجوی خود با آنها حرف بزنید و در مورد وبسایت‌های مورد اطمینان‌شان توصیه‌هایی از آنها بگیرید.

اجازه ندهید دکتر گوگل حرف آخر را بزند

هرگز تنها بر اساس چیزی که در اینترنت خوانده‌اید تصمیم پزشکی نگیرید و در تله‌ی توصیه‌هایی که در بعضی از سایتها مبنی بر مصرف دارو وجود دارد نیفتید. حرف آخر را باید پزشک بزند و تشخیص و تجویز نهایی را فقط او باید انجام دهد. سرچ کردن علائم‌تان فقط باید جهت آگاهی بیشتر نسبت به آنها باشد.

منبع: برترین‌ها

انتهای پیام/

مشکلات سلامتی را چگونه در گوگل سرچ کنیم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار