ملاك هاى انتخاب رشته براى دانش آموزان/ با اين روش ها از بيكارى جوانان تحصيل كرده جلوگيرى كنيد

قربانی گفت: برای انتخاب رشته اصولی افراد باید از لحاظ استعداد، تیپ شخصیتی و علاقه مورد بررسی قرار گرفته و مشاغل لازم برای آن ها معرفی شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از بیکاری جوانان تحصیل کردهاسماعیل قربانی مشاور روانشناسی و تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص ملاک های انتخاب رشته تحصیلی به ویژه در پسران اظهار کرد: در چند سال اخیر سیستم آموزش و پرورش به سمتی می رود که موضوع هدایت تحصیلی مطرح است، یعنی دانش آموز را به لحاظ تیپ شخصیتی ، استعداد و علاقه غربالگری می کنند تا رشته  مناسب را به او اعلام  کنند.

این مشاور تحصیلی درباره  انبوه ورود دانش آموزان به رشته هایی چون  علوم تجربی گفت: متاسفانه چند سالی است که انبوه داوطلبان رشته  تجربی  را مشاهده می کنیم که نتیجه آن فارغ التحصیلان بیکار و پشت کنکور ماندن عده ای از داوطلبان است و  این موضوع  ناشی از عدم هماهنگی عرضه و تقاضا در رشته هاست.

قربانی بیان کرد: سیاست کلان آموزش و پرورش اکنون این است که دانش آموزان را به سمت رشته های فنی و حرفه ای سوق دهد؛ رشته هایی که در جامعه بیش از گذشته کمبود آن احساس می شود.

وی با اشاره به انبوه جوانان بیکار تحصیل کرده در جامعه گفت: در این بیکاری میل جوانان به پشت میز نشینی مطرح است همچنین نگاه غلط خانواده ها به مقوله کار و اینکه الزاما تحصیل در دانشگاه لازمه ورود به بازار کار است ؛ از دیگر چالش ها در حوزه اشتغال زایی جوانان محسوب می شود در حالی که در خیلی از موارد جوان به کاری علاقه مند است و استعداد یادگیری در آن را دارد که نیازی به فراگیری دروس دانشگاهی ندارد.

تحصیل در هنرستان ها؛ راه حلی برای کاهش بیکاری جوانان

قربانی افزود : هنرستان ها و آموزش عملی در کناری فراگیری دروس تئوری می تواند راه حلی برای کاهش آمار جوانان بیکار باشد؛ اگر کیفیت هنرستان ها از لحاظ سخت افزاری افزایش یابد بیش از گذشته در جذب دانش آموز و خانواده هایشان موثر است.

اسماعیل قربانی با اشاره به راهکار های جلوگیری از انتخاب نادرست رشته توسط دانش آموز اظهار کرد: دانش آموزباید از لحاظ استعداد، علاقه و تیپ شخصیتی مورد بررسی قرار گیرد؛ مشاوران مدارس موظف اند مشاغل را معرفی و تیپ شخصیتی و توانایی های لازم هر رشته را برای دانش آموز تشریح کنند.

وی با انتقاد از طرح هدایت تحصیلی آموزش و پرورش گفت : هدایت تحصیلی در مدارس به صورت کیفی ارائه می شود و به طور مشخص وضعیت دانش آموز را مشخص نمی کند و نتیجه آن بسیار دیر به دست دانش آموز می رسد.

رسانه و خانواده با هم در بالابردن آگاهی جوان برای انتخاب رشته موثرند

این مشاور روانشناسی و تحصیلی  با اشاره به عوامل آگاهی دهنده در خصوص انتخاب درست و سرنوشت ساز دانش آموز خاطر نشان کرد: رسانه ، خانواده و آموزش و پرورش همگی در بالا بردن آگاهی دانش آموز نقش دارند و باید او را در انتخاب درست همراهی کنند تا شاهد انبوه جوانان بیکار و تحصیل کرده نباشیم.

انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار