زنگنه: بعید است خریداران نفت ایران بتوانند از تحریم‌های آمریکا معاف شوند

وزیر نفت ایران در مصاحبه با بلومبرگ گفت این کشور بعید می‌داند خریداران نفت بتوانند برای ادامه خرید نفت از تهران، از آمریکا در برابر تحریم‌های واشنگتن معافیت دریافت کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در مصاحبه با بلومبرگ گفت تهران بعید می‌داند خریداران نفت ایران بتوانند برای ادامه خرید نفت از تهران، از دولت آمریکا در برابر تحریم‌های واشنگتن معافیت دریافت کنند. 

او در پاسخ به این سوال چرا ایران نظرش را تغییر داد و در نهایت با افزایش تولید نفت اوپک موافقت کرد، گفت: ما هیچ چیزی را تغییر ندادیم. من از همان ابتدا گفتم مشکلی با حذف تولید اضافی نفت از بازار نداریم، زیرا در اواخر سال ۲۰۱۶ موافقت کرده بودیم ۱.۲ میلیون بشکه در روز از میزان تولید نفت کلی اوپک کم کنیم و آن را میان کشور‌هایی که بیش از حد سهمیه نفت تولید می‌کنند تقسیم کنیم. سپس در ماه مه ما یک پایبندی ۱۵۰ درصدی به توافق کاهش تولید داشتیم. این یعنی اینکه میزان پایبندی به توافق ۵۰ درصد بیش از میزان تعیین شده برای کاهش تولید بود. ما قبلا توافق کرده بودیم ۱۰۰ درصد به توافق کاهش تولید پایبند باشیم، نه بیشتر. حالا ما توافق کردیم قطعنامه قبلی خود در سال ۲۰۱۶ را مورد تایید و تاکید قرار دهیم و به کشور‌هایی که بیش از حد تعیین شده نفت تولید می‌کنند توصیه کنیم که تلاش کنند ۱۰۰ درصد به توافق کاهش تولید پایبند باشند. البته این را باید بگویم که این به معنای آن نیست که برخی کشور‌ها می‌توانند در هر سطحی که می‌خواهند نفت تولید کنند.

وزیر نفت ایران در ادامه گفت اوپک در مجموع ۱۰۰ درصد به توافق کاهش تولید پایبند بوده است، اما هر کشوری باید به سهمیه خودش پایبند باشد، نه بیشتر از آن.

زنگنه در ادامه گفت: من معتقدم ما در داخل اوپک از جانب عربستان سعودی، قطر، و برخی کشور‌های شاهد پایبندی بیش از حد هستیم. آن‌ها می‌توانند بر میزان تولید نفت خود بیفزایند. ونزوئلا هم می‌تواند بر میزان تولید خود اضافه کند. ما مشکلی نداریم که آن‌ها نفت بیشتری روانه بازار کنند.

او در ادامه این مصاحبه گفت: برای من عجیب است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بر برخی کشور‌های عضو اوپک درباره میزان تولید نفت آن‌ها فشار بیاورد و آن‌ها را مثل ایران تحت تحریم قرار بدهد و در چنین موقعیتی از اوپک بخواهد اقدامش را در بازار اصلاح کند، زیرا من معتقدم رئیس جمهور ترامپ با این کار دارد بر خلاف بنیاد‌های بازار عمل می‌کند. او با این کار بر خلاف بنیاد‌های بازار آزاد عمل می‌کند و این حتی به نفع مصرف‌کنندگان نیز نیست. افزایش قیمت‌ها به سبب اقدام رئیس جمهور ترامپ به نفع مصرف‌کنندگان نیست.

وزیر نفت ایران در پاسخ به این پرسش که انتظاراتش درباره کاهش صادرات نفت ایران در پی تحریم‌های آمریکا چیست، گفت: ما می‌کوشیم میزان تولید نفت خود را حفظ کنیم. راه‌های بسیاری برای تولید و صادرات نفت وجود دارد، اما من بیشتر از این نمی‌توانم. ما برنامه‌ریزی می‌کنیم که مقاومت کنیم و راهی برای حفظ صادرات خود پیدا کنیم.

زنگنه درباره موضوع احتمال معافیت گرفتن مشتریان نفت ایران از آمریکا گفت : من فکر نمی‌کنم آن‌ها بتوانند از آمریکا معافیت بگیرند. ما قصد داریم راه‌های دیگری پیدا کنیم.  ما تلاش می‌کنیم مشتریان جدیدی پیدا کنیم. اولویت نخست ما، همانطور که گفتم، حفظ میزان صادرات خود است.

او در پاسخ به این پرسش که «آیا کاری هست که ایران بتواند بکند تا فروش نفت را به مشتریان خود ادامه دهد و آن‌ها هم از تحریم‌های آمریکا معاف باشند؟» نیز گفت: دولت آمریکا هر روز یک دستورالعمل جدید منتشر می‌کند. ما نمی‌دانیم چه خواهد شد، اما ما خودمان را برای بدترین سناریو نیز آماده کرده‌ایم.

وزیر نفت ایران در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران هیچ طرحی برای تلافی‌جویی در برابر تحریم‌های آمریکا دارد؟» نیز گفت: ما فقط می‌توانیم مقاومت کنیم تا میزان صادرات نفت خودمان را حفظ کنیم و راهی پیدا کنیم که از پول حاصل از فروش نفت استفاده کنیم. این دو مسئله مهم برای ماست.

زنگنه درباره نظرش در خصوص قیمت منصفانه طلای سیاه هم گفت: من فکر می‌کنم قیمت ۷۰ دلار در هر بشکه قیمت مناسبی است. ما خواهان قیمت بالا نیستیم. ما خواهان بازاری هستیم که مصرف‌کنندگان را برای خرید نفت بیشتر و داشتن یک نرخ رشد اقتصادی پایدار تشویق کند و تولید‌کنندگان نفت نیز پول کافی برای سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی کافی برای بودجه خود به دست آورند.

انتهای پیام/

مصاحبه زنگنه با بلومبرگ

برچسب ها: قیمت نفت ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۰۳ تير ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۰۳ تير ۱۳۹۷
70 دلار مبلغ زیادی نیست بهتره ذخایر نفتی را افزایش بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۰۳ تير ۱۳۹۷
ما باید از اقتصاد وابسته به نفت فاصله بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۰۳ تير ۱۳۹۷
خدا آمریکا شیطان بزرگ را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۰۳ تير ۱۳۹۷
70 دلار برای هر بشکه نفت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۳ تير ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
Germany
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۲ تير ۱۳۹۷
خدا بدادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۲ تير ۱۳۹۷
خدا این آمریکا رو نابود کنه که باعث این همه گرانی و تحریم شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۰۳ تير ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۲ تير ۱۳۹۷
خدا آمریکا را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۲ تير ۱۳۹۷
درسته ازجمله کشورژاپن اعلام کرده درصورت رفع تحریمها ازایران نفت می خرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۲ تير ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار