جلوگیری از تنش‌های آبی آینده با کنترل و مدیریت مصرف شهری در مشهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: مشهد با کمبود آبی ۱۷.۳ درصدی مواجه است و باید سعی کنیم که مصرف را درحد متعارف کنترل کنیم.

جلوگیری از تنش‌های آبی آینده با کنترل و مدیریت مصرف شهری در مشهدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد سیدعلیرضا طباطبایی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در یکسال گذشته ۲۶۳ هزار متر مکعب به میزان تصفیه‌خانه‌ها و ۱۰۰ هزار متر مربع به میزان شبکه فاضلابی این شهر اضافه شده است.

وی با بیان اینکه شبکه آبی، یک میلیون و ۲۸۰ هزار مشترک آبی دارد گفت: در سال گذشته ۴۹ درصد تامین آب مشهد از چاه‌های ،۴۶ درصد از سد‌ها و ۵ درصد مخازن آبی بوده است.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت:در حال حاضر۲۱۰ هزار مخزن آبی در حال ساخت است که ۱۱۰ هزار مورد آن تا پایان تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سید علی طباطبائی  با بیان اینکه وضعیت بارندگی مشهد ۱۸۴.۸۲ میلی‌متر بوده است، گفت: این میزان با کاهش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است و ۲۱ پهنه آبی، آب مورد نیاز مردم مشهد را تامین و توزیع می‌کنند.

وی ادامه داد: توسعه سیستم‌های هوشمند، شناسایی نشت‌یابی‌ها و هدررفت‌های آبی، اصلاح شبکه‌های آبی، شناسایی انشعابات آبی غیرمجاز، تکمیل پروژه آبی نبی اکرم (ص)، احیا و بهسازی چاه‌های خارج از مدار و ... از جمله مهمترین اقدامات پیش روی این شرکت است .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد  گفت: پروژه آبی نبی اکرم (ص) تاکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و از مجموع ۱۱۹ کیلومتر طولی این شبکه ۵۲ کیلومتر آن بهره‌برداری رسیده است و مابقی آن تا دو سال آینده به اتمام می‌رسد.

طباطبایی درباره  تدابیر اندیشیده شده در راستای افزایش بهره وری از منابع آبی و کاهش هدررفت آب، گفت:استفاده از انرژی‌های پاک، توسعه ظرفیت‌های آبی و سیستم‌های خورشیدی و همچنین استفاده از انرژی آب برای تولید و افزایش راندمان برق را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی افزود: در سال ۹۵، ۱۹.۵۶ درصد و در سال ۹۶، ۱۸.۳۹ درصد هدررفت آب داشتیم که شامل هدررفت‌های ظاهری و واقعی همچون خطای فردی، خطای کنتور‌ها و نشست آبی بوده و ۱۰.۶۸ هدررفت ظاهری و ۷.۷۱ درصد هدررفت واقعی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به اینکه همه ساله وضعیت آب موجود در سد‌ها بررسی می‌شود گفت: در سال گذشته ۲۲۴.۵ هزار مترمکعب نیاز آبی تامین شد و این عدد در سال ۹۵ بیش از ۲۲۵ هزار مترمکعب بود که علت این کاهش مصرف بیشتر مشترکان آبی مشهد بوده است و از رسانه‌ها می‌خواهیم که اثرات مثبت آبی را به خوبی به مردم معرفی کنند تا ضمن ملاحظه اقتصادی خانوارها، شاهد مدیریت صحیح در مصرف بهینه آب باشیم.

طباطبایی تصریح کرد: سرانه مصرف خانگی هر نفر ۱۲۲ لیتر در هر شبانه‌روز است و متوسط مصرف آب واحد‌های خانگی ۱۱ هزار لیتر بوده که از میانگین کشوری پائین‌تر بوده است و ۸۲ درصد حجم مصرفی آبی توسط واحد‌های خانگی و ۱۸ درصد مابقی توسط واحد‌های غیرخانگی بوده است.

وی تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب مشهد در حوزه کمی و کیفی آبی و کنترل کیفیت آب توزیعی پیگیری‌های مستمری را دارد و شاخص مطلوبیت کلر‌ها با ۹۹ درصد بوده است و پروژه‌های آبی در حال اجرا نقش موثری را در عرضه هرچه بهتر آب سالم دارد.
 
انتهای پیام//ه.ج
 

نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.