عواقب «کینه ورزی» چیست؟

یک کارشناس علوم قرآنی گفت:قرآن می‌فرماید کسی نسبت به شما حرف زشت و نادرست یا بدگویی کرد او جاهل است و نمی‌فهمدکه کینه ورزی باعث بدبختی خود انسان خواهد شد.

عواقب «کینه ورزی» چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی کارشناس علوم قرآنی در درباره کینه ورزیدن، گفت: یکی از رذائل اخلاقی در اسلام کینه است که انسان از انسان دیگری به دل می‌گیرد. در بعضی موارد که اختلافی بین دو نفر پیش می‌آید، چه خوب است که گذشت کرده و نسبت به یکدیگر در دل خود کینه‌ای نگه ندارند.

وی در همین راستا افزود: در روایات اسلامی کسی که در دل مسئله‌ای را بزرگ کرده و در دل نگه دارد؛ بسیار سرزنش شده است. کینه یعنی شخصی بغض کسی دیگر را در دل خود پرورش دهد. بسیار سفارش شده است که اگر در حق شما کوتاهی هم می‌شود کینه به دل خود راه ندهید، دشمنی را دل پرورش ندهید و درصدد تلافی کردن نباشید.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی ادامه داد: چه بسا این کینه برخی اوقات باعث درگیری‌های شدید بین دو خانواده، بین دو قبیله و حتی دو کشور می‌شود، به همین دلیل دین اسلام تاکیدات فراوانی به بخشش و گذشت کرده است. قرآن می‌فرماید کسی نسبت به شما حرف زشت و نادرست یا بدگویی کرد او جاهل است و نمی‌فهمد و شما در پاسخ به او "سلام" بگویید و با این واژه از او عبور کنید و دشمنی او را به دل نگیرید که باعث بدبختی خود انسان خواهد شد.


بیشتر بخوانید:راه زدودن كينه‌ از دل‌ها در کلام امام علی (ع) 


وی با تاکید به دوری از کینه توزی بیان کرد: کینه مرز و جزء رذائل اخلاقی است و صرف نظر از اینکه باعث رنجش و مشکلات می‌شود، خود انسان نیز معذب است و دلش همیشه عقده دارد؛ تا زمانی که انتقام بگیرد و خودش نیز گرفتار می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به تاکید قرآن در پرهیز از سوءظن، اظهار کرد: قرآن می‌فرماید از سوءظن بپرهیزید این گمان بد و سوءظن گاهی اوقات ریشه بسیاری از مشکلات برای بشر می‌شود. ما در اسلام سفارشات بسیاری داریم که نسبت به دیگران حسن ظن داشته باشید. عمل دیگران را حمل بر صحت کنیم و برای آن توجیه خوبی داشته باشیم. گاهی انسان به دلیل سوءتفاهم مرتکب عملی می‌شود که در آینده و پس از تحقیق کردن متوجه سوءبرداشت خود می‌شود. سوءظن در پرورش کینه در دل‌ها بسیار نقش دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی درباره رفع کینه، خاطرنشان کرد: اذکار زیادی برای رفع کینه از دل توصیه شده است به خصوص تکرار ذکر لا حول و لا قوه الا بالله. باید با گفتن این ذکر بدانیم هیچ قدرتی بالاتر از قدرت خداوند نیست و این قدرت خداوند اگر بخواهد انسان را مجازات کند از انسان چه باقی می‌ماند؟ استغفار گفتن و خواندن قرآن در پاک شدن قلب از کینه بسیار تاثیرگذار است.

منبع:میزان

انتهای پیام/

کینه ورزی باعث بدبختی خود انسان خواهد شد

برچسب ها: احادیث ، تفسیر قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سارینا
۲۱:۳۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
خوب