راه شومی که ادامه دارد؛

رتبه اول نقض حقوق بشر در دنیا به کاخ سفید می‌رسد!

روند نقض حقوق بشری ایالات متحده با اعمال سیاست "تحمل صفر" و خروج این کشور از شورای حقوق بشر همچنان ادامه دارد.

به گزارشخبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین اقدام کاخ‌سفید در زمینه نقض حقوق بشر را در سیاست " تحمل صفر"  دونالد ترامپ نسبت به مهاجران می‌توان مشاهده کرد. با این سیاست فرزندان مهاجران از والدینشان جدا و در بازداشتگاه‌ها نگه‌داری می‌شوند که این موضوع نگرانی‌های جامعه بین الملل را به همراه داشته اما این درحالی است که آمریکایی‌ها در طول تاریخ بیشترین اقدامات ناقض حقوق بشر را در کارنامه خود به ثبت رساندند و چندی پیش هم کاخ سفید به دستور ترامپ از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (بعنوان نهاد نظارتی در مسائل حقوق بشری ) خارج شد تا واشنگتن بیش از پیش شرایط را برای رفتارهای خصمانه و ضد بشری خود فراهم ببینند. این مسائل برای همگان روشن ساخت که کاخ‌سفید همچنان بیشترین نقض حقوق بشر را در دنیا مرتکب شده است.

نقض آشکار حقوق بشر زیر سایه سکوت سنگین مجامع بین المللی!

گام اول: خروج از شورای حقوق بشر؛ آغاز راهی تازه برای جنایات ضد بشری

ایالات متحده همواره به دنبال فراهم کردن شرایطی است تا بتواند با آسودگی بیشتر اقدامات خصمانه و ضد بشری خود را در سراسر دنیا اعمال کند به طوری که کمتر از طرف افکار عمومی دنیا بخاطر این رفتارها بازخواست شود. در این راستا چندی پیش نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، دستور دونالد ترامپ را مبنی بر خروج این کشور از شورای حقوق بشر اعلام کرد تا بار دیگر افکار عمومی دنیا را نسبت به اقدامات  ضد حقوق بشری کاخ سفید نگران کند. "نیکی هیلی بهانه خروج ایالات متحده را جانبداری‌های نهادینه شورای حقوق بشر علیه اسرائیل عنوان می‌کند و این شورا را سازمانی می‌خواند که شایستگی نامش را ندارد. وی همچنین شورای حقوق بشر را به خصومت بی‌پایان نسبت به رژیم صهیونیستی متهم و ادعا می کند این نهاد در سال میلادی جاری پنج قطعنامه علیه اسرائیل تصویب کرده که بیش از پنج برابر تعداد قطعنامه‌هایی که علیه کره شمالی، ایران و سوریه به تصویب رسانده است."

شورای حقوق بشر با ۴۷ عضو یکی از نهادهای سازمان ملل متحد و از ارکان فرعی مجمع عمومی به شمار می‌رود که وظیفه نشان دادن موارد نقض حقوق بشر را بر عهده دارد. آمریکا و این نهاد همواره رابطه پر فراز و نشیبی در برهه‌های زمانی مختلف داشته‌اند به طوری که شورای حقوق بشر در دوران ریاست ‌جمهوری جورج بوش پسر از سوی کاخ سفید تحریم شد. در آن زمان آمریکایی‌ها معتقد بودند این نهاد کشورهایی با کارنامه ضعیف حقوق بشری را به عضویت می پذیرد. پس از آن دولت باراک اوباما هم در ماه مه سال ۲۰۰۹ میلادی با تجدیدنظر در موضع کاخ سفید به عضویت شورای حقوق بشر درآمد. در واقع دولت‌های آمریکایی نه تنها به نهادهای حقوق بشری پایبند نیست بلکه هر زمان احساس کند که ممکن است از سوی این نهاد‌ها بخاطر اقدامات خصمانه‌ در زمینه نقض حقوق بشر مورد بازخواست قرار گیرند، به بهانه‌های مختلف از آنها خارج شده تا با آسودگی خاطر بیشتری به رفتارهای ضد حقوق بشری خود بپردازند.

گام دوم: واکنش‌‌ها نسبت به خروج کاخ‌سفید

این روزها شنیدن خروج و عدم پایبندی ایالات متحده از معاهدات و پیمان‌های بین المللی به موضوعی عادی در رسانه‌ها تبدیل شده اما این بار خارج شدن این کشور از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که به نوعی مهمترین نهاد در قبال تضمین حقوق بشری است، موجب نگرانی و همچنین واکنشهای زیادی در عرصه بین المللی و حتی در خود آمریکا شده است. در این راستا سازمان ملل متحد در واکنش به خروج کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد که در  آن آمده: " شورای حقوق بشر که توسط مجمع عمومی در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد، نهاد اصلی سازمان ملل متحد برای تحقق ارتقا و تأمین حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین همگان است". دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن کاخ سفید از شورای حقوق بشر عنوان کرد: "دبیرکل بسیار ترجیح می‌داد که ایالات متحده در شورای حقوق بشر باقی می‌ماند. ساختار حقوق بشر سازمان ملل متحد در ترویج و دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان نقش مهمی ایفا می‌کند".

رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در واکنش به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر گفت: "خبری مأیوس‌کننده و البته نه چندان تعجب‌آور است. با توجه به وضعیت حقوق بشر در جهان، آمریکا باید به جلو قدم بردارد نه به عقب!". در حالی که بسیاری از نهادها و مقامات بین المللی و کشورها این اقدام خلاف پیمان‌های بین المللی آمریکا را محکوم کردند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتر خود با تمجید از این اقدام کاخ‌سفید نوشت: "اسرائیل از دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری، مایک پامپئو وزیر خارجه و نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بابت تصمیم شجاعانه آنها علیه ریاکاری و دروغ‌های به اصطلاح شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سپاسگزار است". واضح که تل آویو بعنوان هم‌پیمان اصلی واشنگتن در اقدامات ضد حقوق بشری، نسبت به خروج کاخ سفید از شورای حقوق بشر خوشحال است، چرا که با خروج آمریکا این رژیم هم با حمایت‌های ترامپ و با آسودگی بیشتر می‌تواند به رفتارهای خصمانه و ضد بشری خود بپردازد.

گام سوم: رویکرد دوگانه حقوق بشر آمریکایی

نوع نگاه به حقوق بشر از نظر آمریکایی‌ها متفاوت از آن چیزی است که سایر مقامات، نهادها و کنوانسیون‌های بین المللی نسبت به این موضوع دارند. نگاه ابزاری به حقوق بشر از سوی ایالالت متحده همواره با انتقادتی از سوی مجامع بین المللی همراه بوده، چرا که این حقوق از نظر کاخ‌سفید تا جایی قابل احترام و رعایت است که منافع ملی آمریکا را تأمین کند. در واقع تفکر آمریکایی‌ تا جایی از حقوق بشر صحبت می‌کند که در جهت اهداف و منافع این کشور باشد، در غیر این صورت کاخ‌سفید به هیچ عنوان خود را نسبت به چارچوب‌های تعیین شده حقوق بشر  متعهد نمی‌داند. این درحالی است که حقوق بشر در  همه اسناد، منابع بین المللی و افکار عمومی دنیا همواره مورد احترام و غیر قابل تعرض بوده است.

واشنگتن با اینکه همیشه خود را داعیه دار رهبری حقوق بشر در جهان می‌داند، بارها نشان داده‌ که نگاهی دوگانه نسبت به این موضوعات دارد. خودداری از شرکت در جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صرفا به دلیل انتقادی که این شورای نسبت به اقدامات ضد بشری رژیم صهیونیستی و خروج از این نهاد بعنوان مهمترین نهاد حقوق بشری در جامعه بین الملل، اثبات‌گر رفتار متناقض و دوگانه کاخ سفید در خصوص موضوعات مهم جهانی بخصوص مسائل حقوق بشری است.

گام چهارم: جدیدترین اقدام ضد بشری آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ادامه اقدامات ضدبشری خود، سیاست خصمانه‌ای نسبت به مهاجران در پیش گرفته که نقض آشکار حقوق بشر را نشان می‌دهد. براساس سیاست جدید دولت ترامپ که موسوم به سیاست " تحمل صفر" است، هر کسی که بدون مجوز حتی برای دریافت پناهندگی وارد آمریکا شود تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و فرزندان این افراد از آنها جدا می‌شوند. از زمان اجرای این طرح تاکنون حدود 2 هزار کودک از والدین خود جدا شده و در بازداشتگاه‌ها و یا به وسیله افرادی که سرپرستی آنها را بر عهده می‌گیرند، نگهداری می‌شوند. بر اساس برخی گزارش‌ها تعداد زیادی از کودکانی که از والدین خود جدا شده‌ کمتر از 4 سال سن دارند که نشان می‌هد آمریکایی‌ها در نقض حقوق بشر حتی ابتدایی ترین حقوق افراد را نادیده می‌گیرند.

نقض آشکار حقوق بشر زیر سایه سکوت سنگین مجامع بین المللی!

سیاست " تحمل صفر" دونالد ترامپ  واکنش‌‌ها و انتقادات زیادی را در مجامع بین المللی و حتی از سوی خود مردم آمریکا به همراه داشته است. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق و رقیب ترامپ در انتخابات سال 2016 آمریکا نسبت به این رفتار ضد بشری کاخ‌سفید واکنش نشان داد و اوضاع ناشی از این سیاست را اسف بار و آن را یک بحران اخلاقی و انسانی توصیف کرده است.

ملانیا ترامپ همسر دونالد ترامپ و بانوی اول کاخ سفید نیز از این اقدامات ضد حقوق بشری ابراز انزجار کرد و گفت: ما کشوری می‎خواهیم که همه از قوانین تبعیت می‌کنند ولی با مروت هم اداره می‌شود. ملانیا امیدوار است دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان‌ سرانجام بتوانند برای اصلاح قانون مهاجرت همکاری کنند. این موضوع نشان می‌دهد برای شخص ترامپ و مقامات آمریکایی انسان تنها به عنوان ابزاری برای رسیدن به خواسته‌ها و منافع بیشتر استفاده می شود و این موضوع از گذشته تاکنون به وضوح در اقدامات آمریکایی‌ها قابل مشاهده است.

گام پنج: سکوت نهادهای حقوق بشری

نهادهای متولی حقوق بشر تاکنون اقدام جدی نسبت به رفتاهای آشکار و ناقض حقوق بشری ایالات متحده انجام نداده‌‌‌اند که همین موضوع باعث شده روز به روز شاهد افزایش این جنایات خصمانه از سوی دولت‌های آمریکایی باشیم. از سوی دیگر نفوذ کاخ‌سفید و لابی قوی که این کشور در سازمان‌های بین المللی دارد مانع اعمال نظارت این سازمان‌ها بر اقدامات ضدبشری واشنگتن شده که لازم است این نهادهای حقوق بشری یک نگرش جدی‌تر نسبت به رفتارهای کاخ سفید داشته باشند.

علاوه بر "سازمان ملل متحد" بعنوان بزرگترین نهاد بین المللی که وظیفه حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد، "شورای حقوق بشر "، "شورای امنیت" و"کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد" در زمینه تبلیغ و حفاظت حقوق بشر با ضمانت قوانین جهانی فعالیت می کنند و همچنین " گروه بین‌المللی حقوق اقلیت‌ها" که یک سازمان بین‌المللی حقوق بشر با هدف حفظ حقوق اقلیت‌های قومی، ملی، مذهبی، زبانی و مردم بومی در سراسر جهان تأسیس شده‌، می‌توانند نقش مهمی در زمینه برخورد جدی با اقدامات خصمانه و ضد حقوق بشری آمریکا داشته باشند. البته این نهادها تاکنون سکوت را ترجیح داده‌ و هیچ واکنش جدی و حتی موضع‌گیری واضحی نسبت به این جنایات واشنگتن انجام نداده‌اند. این درحالی است که رفتارهای ضد حقوق بشری کاخ‌سفید دامنه گسترده‌ای به خود گرفته و موجبات نگرانی بیشتر افکار عمومی جامعه بین الملل را به همراه داشته است.

سخن آخر

در مجموع می‌توان گفت آمریکا از یک سو در طول تاریخ اقدامات ضدبشری متعددی در زمینه‌های مختلف انجام داده و از سوی دیگر خود را حامی اصلی حقوق بشر قلمداد می‌کند. موارد نقض حقوق بشر کاخ‌سفید در چند دهه‌ اخیر بخصوص در یمن، افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و بحرین به وضوح قابل مشاهده است. از دیگر رفتارهای ضد بشری آمریکایی‌ها که موجب برهم خوردن امنیت جهان شده، پرورش گروه‌های تروریستی است که البته کاخ‌سفیدنشینان این گروه‌ها را تروریست نمی‌دانند اما از سوی دیگر کشورها و نهادهای بین المللی و حامی حقوق بشر از آن‌ها به عنوان گروه‌های تروریستی نام برده می‌شود.

نقض آشکار حقوق بشر زیر سایه سکوت سنگین مجامع بین المللی!

حالا ترامپ جدیدترین اقدامات ناقض حقوق بشری کاخ سفید را نسبت به مهاجران اجرا می‌کند تا چهره آمریکا همچنان بعنوان اصلی‌ترین ناقض حقوق بشر در افکار عمومی دنیا خودنمایی کند. می‌توان گفت مقامات آمریکایی، حقوق بشر را تا زمانی که با منافع این کشور در تناقض نباشد اجرا و در صورتی که کوچکترین اختلافی با منافع آنها داشته باشد از اجرای آن‌ سر باز زده و به راحتی چشم پوشی می‌کنند.

پیش از این و در زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، سازمان دیده بان حقوق بشر درباره نقض جدی حقوق بشر از سوی دونالد ترامپ هشدار داده بود. حالا با گذشت مدت زمانی از دوران ریاست جمهوری وی مشخص شد پیش بینی‌ها در خصوص ادامه نقض حقوق بشر از سوی کاخ‌سفید و رفتارهای خصمانه آنها درست بوده و ترامپ نشان داد برای رسیدن به قدرت و کسب منفعتی بیشتر دست به هر اقدام ضدبشری می‌زند که نمونه اخیر آن همین رفتار با مهاجران است که موج نگرانی جامعه بین الملل شده است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا شاهد شکستن سکوت سنگین مجامع بین المللی نسبت به اقدامات ضدبشری ایالات متحده و برخورد قاطع با آن خواهیم بود یا خیر؟ سکوتی که روز به روز موجب افزایش نگرانی‌های افکار عمومی دنیا را در پی دارد.

انتهای پیام/

گزارش از محمدرضا امینیان

برچسب ها: آمریکا ، حقوق بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۸ تير ۱۳۹۷
انشالله نابودی دولت مردان امریکا
آخرین اخبار