توسعه کشت گیاهان دارویی براساس استاندارد‌ها باشد

دبیر اجرایی همایش ملی کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی در آذربایجان غربی گفت: کشت گیاهان دارویی در کشور و به تبع آن در استان توسعه پیدا کرده و لازم است تا این توسعه کشت طبق استاندارد‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛امیر رحیمی دبیر اجرایی همایش ملی کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی در آذربایجان غربی افزود: تولیدکنندگان استان وارد چرخه تولید گیاهان دارویی مانند سیاهدانه، رازیانه، آویش آبی، آویشن دنایی شده اند.

وی اضافه کرد: گیاهان دارویی متعددی در طبیعت استان وجود دارد که به تنهایی نمی‌تواند مفید واقع شود بلکه باید در جهت اشتغالزایی به کار گرفته شود.

رحیمی با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر بسته بندی گیاهان دارویی نیازمند پیشرفت است، افزود: هم اکنون دنیا در زمینه بسته بندی گیاهان دارویی وارد مرحله‌ای نوین شده و کشور در حال بسته بندی با استاندارد‌های کشور‌های اروپایی است.

وی با اشاره به استفاده نکردن یا کاهش مصرف نهاده‌های شیمیایی در کشت این گیاهان ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع کارشناسان استانی در حال برنامه ریزی برای برگزاری همایش ملی گیاهان هالوفیت و همایش بین المللی گیاهان دارویی هستند.

رحیمی اضافه کرد: برگزاری همایش گیاهان دارویی دیم، رایزنی با مراکز تحقیقاتی، امضای تفاهم نامه با مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی و کمیته امداد جهت برگزاری دوره‌های آموزشی جهت کشت گیاهان دارویی در اراضی کوچک روستایی، استفاده از اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه برای کشت گیاهان مناسب و شورپسند و عضوگیری برای انجمن از برنامه‌هایی است که در استان توسط انجمن علمی گیاهان دارویی پیگیری می‌شود.

جانشین دبیر علمی همایش ملی کشت ارگانیک و گیاهان دارویی در آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: مهمترین دغدغه بشر تامین ارزاق است و غیر از کشاورزی هیچ مجالی برای این هدف وجود ندارد.

مهدی قیاسی با بیان اینکه کشاورزی صنعتی با نگاه صنعت محور و بر مبنای بازدهی ابداع انسان بوده، بیان کرد: در مدت کمتر از ۱۰۰ سال تخریب‌های شدید در محیط زیست رخ داد و امنیت و ایمنی غذایی با مخاطره مواجه شد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲۰ هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که یا شناخته شده یا نیازمند مطالعه است.

قیاسی بیان کرد: کشور برای رسیدن به بازار‌های جهانی گیاهان دارویی نیازمند توجه به صنعت، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی می‌باشد.

وی کشت ارگانیک را لازمه جامعه امروزی عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌های موجود باید تبدیل به بالفعل شود و این موضوع مستلزم تحقیقات کارشناسی است.

گفتنی است، این همایش ۲ روزه با ارائه ۱۹۷ مقاله به صورت شفاهی و پوستر برگزار می‌شود؛ این استان دارای ۳.۷ میلیون هکتار مساحت و عرصه است که یک میلیون هکتار آن در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس تحقیقات موجود در مراتع و دشت‌های آذربایجان غربی گونه‌های مختلف گیاهی بسیاری به صورت خدادای پرورش یافته و زمینه مطلوبی برای سرمایه گذاری فراهم کرده است.

انتهای پیام/م

برگزاری همایش کشت گیاهان دارویی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.