خطر شیوع طاعون نشخوارکنندگان در استان کرمان؛

طاعون نشخوارکنندگان در نزدیکی حیوانات اهلی خبر

مدیرحفاظت محیط زیست استان کرمان گفت:بیمار طاعون نشخوارکنندگان جان ۷۰ حیوان وحشی در پارک ملی خبر را گرفت وخطرتسری به حیوانات اهلی نیز وجود دارد.

طاعون نشخوارکنندگان در نزدیکی حیوانات اهلی خبربه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  رضا جزینی زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ضمن تایید تلف شدن تعدادی حیوانات وحشی از جمله کل، بز، قوچ و میش ظرف چند روز گذشته در پارک ملی خبرگفت: فعلا این بیماری تا حدودی توسط محیط زیست کنترل شده است.

وی افزود:این بیماری اکنون بصورت خاموش در منطقه وجود داشته و ممکن است از کنترل خارج شود.

جزینی زاده با اشاره به اینکه  محیط زیست استان دام‌های مبتلا را سوزانده، دفن و آبشخور‌های حیوانات را ضدعفونی کرده است تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای دام ها و حیوانات وحشی در پارک ملی خبر زنگ خطررا به صدا در آورده است.

وی بیان کرد:از استانداری کرمان درخواست اعتبار برای مهار این بیماری را گردیم امیدواریم تخصیص یابد والا خسارت جبران ناپذیری به پارک ملی خبر و حیات وحش آن وارد می شود.

جزینی زاده اظهارداشت:نیاز است ستاد مدیریت بحران برای جلوگیری از خسارت بیشتر به این پارک ملی و دیگر حیوانات منطقه برگزار شود که استانداری ، فرمانداری بافت ودیگر نهادهای بهداشتی نیز الزاما باید تاثیرگذار باشند.

مدیر محیط زیست استان کرمان افزود: خطر جدی خروج طاعون نشخوارکنندگان از پارک ملی خَبر بافت و فراگیری آن به دیگر نقاط استان نیز وجود دارد که ما نگران این مسئله هستیم.

جزینی زاده با اشاره به اینکه لازم است همکاری و همیاری نزدیکی در استان کرمان برای مقابله با طاعون صورت گیرد گفت: طی سال‌های گذشته در استان مرکزی هزار و ۵۰۰ راس حیات وحش و ده‌ها هزار دام اهلی در اثر این بیماری از بین رفته است.

طاعون نشخوارکنندگان (PPR) بیماری ویروسی بسیار مسری است که حیوانات وحشی و اهلی از جمله گوسفند و بز به آن مبتلا می‌شوند

این بیماری در گله‌هایی که سابقه واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری را ندارند می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد دام‌ها را مبتلا کند و حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از حیوانات مبتلا را به کام مرگ بکشد.

انتهای پیام/ح

طاعون نشخوارکنندگان در کمین دام های اهلی استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.