کارشناس فضای مجازی:

مسئولان باید پاسخگوی اختیارات و امکانات اختصاصی هاتگرام و طلاگرام باشند/ با چه مجوزی اطلاعات کاربران بر روی سرور یک شرکت داخلی ذخیره می‌شود؟

نقض حقوق خصوصی و خلاف شرعی هاتگرام و طلاگرام


محمدجواد مطهری شریف گفت مسئولان باید پاسخگوی اختیارات و امکانات اختصاصی هاتگرام و طلاگرام باشند که به هیچ شرکت داخلی دیگری داده نمی‌شود.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه اجتماعی تلگرام با حکم قضایی در 10 اردیبهشت سال جاری مسدود شد. پس از آن  افراد و گروه‌های مختلف تلاش کردند با انتشار فیلترشکن‌ها و پروکسی‌های مختلف راهی برای دور زدن قانون برای کاربران باز کنند. همزمان با قطع دسترسی به تلگرام، نسخه‌های فارسی این پیام‌رسان بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ در واقع مردم بر سر دوراهی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یا استفاده از تلگرام‌های فارسی و نقض قانون برای دسترسی به فضای مسدود شده تلگرام قرار بگیرند. طبق دستور قضایی فیلترینگ تلگرام، نسخه‌های فارسی این پیام‌رسان از جمله هاتگرام و طلاگرام هم باید مسدود می‌شدند متأسفانه این کار صورت نگرفته است.

پیشتر محمد رسول کاظمی مدیر پیام رسان بومی آی‌گپ در رابطه با  ماهیت نرم‌ افزارهای هاتگرام و طلاگرام  دست به افشای ابعاد جدید این دو نرم افزار زد. او در این  افشاگری از نظر فنی و تخصصی توضیح داد که هاتگرام و طلاگرام چگونه حریم خصوصی کاربران را در تلگرام نقض کرده و نقش یک فیلترشکن را ایفا می‌کنند. پس از ادعای مدیر آی‌گپ این بار از محمدجواد مطهری شریف کارشناس فضای مجازی خواستیم در این رابطه توضیح دهد. 

محمدجواد مطهری شریف کارشناس فضای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص فعالیت تلگرام‌های فارسی هاتگرام  و طلاگرام  پس از فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام اظهار داشت: ابتدا باید مفهوم مسدودسازی یک سایت یا یک سرویس در فضای مجازی را با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید می‌خواهیم از شهر الف نامه‌ای را به شهر ب بفرستیم؛ اینجا دو حالت پیش می‌آید، اول اینکه بین این دو شهر یک خط ارتباطی وجود دارد و ما می‌توانیم نامه‌ی خود را ارسال کنیم. دستگاه‌ حاکمیتی شهر الف به این نتیجه می‌رسد که شهر ب باعث شده مشکلات امنیتی، فرهنگی و اخلاقی از طریق ارتباطات با شهر ب برای شهرش به وجود بیاید و در ارتباطات با شهر ب را قطع می‌کند. در این حالت برخی هستند که اصرار دارند مجدداً با شهر ب ارتباط داشته باشند، در نتیجه این افراد از طریق ارتباط با شهر ج با واسطه نامه‌های خود را به شهر ب می‌رسانند. این همان کاری است که افراد برای استفاده از سایت‌های مسدود شده، استفاده می‌کنند یعنی از فیلترشکن‌ها بهره می‌برند.

وی ادامه داد: حال فرض کنید دستگاه‌های حاکمیتی ما به این نتیجه رسیده‌اند که یک نرم‌افزاری به نام تلگرام مشکلات امنیتی و فرهنگی فراوانی را برای ما ایجاد کرده و آن را با حکم دستگاه قضائی مسدود کرده‌اند. حالا تلگرام مسدود شده است اگر کسی بخواهد به تلگرام دسترسی داشته باشد چکار می‌کند؟ میرود و به جای دیگه ای وصل می‌شود و از آن طریق به تلگرام متصل می‌شود؛ یعنی تمام داده‌های ما در اختیار آن جای واسطه قرار می‌گیرد. یک زمانی هست آن جایی که حکم شهر ج در مثال گفته شده را دارد، سرویسی در خارج از کشور است که در این صورت هر کاری را ممکن است انجام دهد و به احتمال زیاد یک نهاد غیررسمی است مثل تمام نرم‌افزارهایی که ما به عنوان فیلترشکن می‌شناسیم. این نرم‌افزارها غیررسمی هستند و سرورهای آن دقیقاً معلوم نیست در کجا قرار گرفته است. شرکت‌هایی هستند که کاملاً غیررسمی فعالیت می‌کنند و در نتیجه ممکن است هر کاری را مانند جاسوسی و دزدیدن اطلاعات مردم انجام دهند. هشدارهای بسیار زیادی از طریق پلیس فتا و دستگاه قضایی و نهادها به مردم داده شده است که از فیلترشکن‌ها استفاده نکنند به این دلیل که این نرم‌افزارها غیررسمی هستند و می‌توانند مشکلات زیادی را به لحاظ امنیتی برای مردم ایجاد کنند یا اطلاعات بانکی آنان دزدیده شود.

چگونگی فعالیت هاتگرام و طلاگرام

این کارشناس فضای مجازی در رابطه چگونگی فعالیت هاتگرام و طلاگرام اظهار داشت: حال سوال این است که طلاگرام، هاتگرام و تلگرام‌های فارسی غیررسمی چگونه فعالیت می‌کنند؟ وقتی ما می‌خواهیم به تلگرام وصل شویم به جایی وصل می‌شویم که از آن طریق به تلگرام وصل می‌شود، این مکان یا همان شهر ج این بار دیگر خارجی نیست و داخلی است و متأسفانه یک شرکت دانش بنیان داخلی است. البته دانش بنیان بودن آن شاید به دلیل محصولات دیگر آن است و به این موضوع ارتباطی ندارد اما در شرایطی نام دانش بنیان را یدک می‌کشد که عملاً تبدیل به یک فیلترشکن شده است. یعنی ما وقتی می‌خواهیم به جایی که غیر مجاز است دسترسی پیدا کنیم از طریق آن متصل می‌شویم که این موضوع سؤالاتی را برای ما بوجود می‌آورد: 1- این شرکت از کجا مجوز گرفته و چه کسی به آن مجوز داده و چگونه مجوز گرفته است؟ 2-مجوزی که این شرکت برای اتصال بدون محدودیت و مسدودیت به تلگرامی که بسته است، گرفته، چطور امکان پذیر بوده است؟ 3- چرا و چگونه از خطوط ارتباط حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران اجازه این ارتباط صادر شده است؟

مسئولان باید پاسخگوی اختیارات و امکانات اختصاصی هاتگرام و طلاگرام باشند/ با چه مجوزی اطلاعات کاربران بر روی سرور یک شرکت داخلی ذخیره می‌شود

اختیارات و امکانات انحصاری در اختیار هاتگرام و طلاگرام

مطهری شریف ادامه داد: آیا این انحصار نیست و این اجازه و دسترسی‌ها را به شرکت ‎‌های دانش بنیان دیگر هم می توانند بدهند؟ اصلاً نه صرفاً دانش بنیان، به سایر شرکت‌های دیگر هم می‌توانند بدهند؟ ساز و کار آن به چه نحو است؟ به عنوان مثال من الآن در شرکتم به یک خط بدون فیلتر نیاز دارم، نه برای تلگرام، مثلاً ما فیسبوک را هم داریم که دسترسی به آن مسدود است، حالا من این بار می خواهم در رابطه با فیسبوک این کار را انجام دهم، وزیر ارتباطات می‌تواند به من پاسخ دهد به کجا می‌توانم مراجعه کنم و این مجوز را بگیرم؟ به طور مثال می‌خواهم کارآفرینی ایجاد کنم، می‌خواهم محتوای توئیتر را فیلتر کنم و بدها را کنار بگذارم و خوب ها را به مردم ارائه دهم، کجا می‌توانم این کار را انجام دهم. در اینجا نه تنها جوابی دریافت نمی‌کنیم بلکه محلی برای مراجعه هم نداریم، این یک دسترسی انحصاری است که تنها به این شرکت داده شده است. چرا این انحصار تنها به این شرکت داده شده است و به هیچ شرکت دیگه‌ای داده نشده است؟ چرا شرکت راهکار سرزمین هوشمند باید این کار را انجام دهد و شرکت دیگه‌ای این امکان را ندارد و هزار سوال دیگری که در این زمینه می توان پرسید.

چرا این همه زیرساخت در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است؟

وی در خصوص امکانات زیرساختی در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته گفت: حال از منظر دیگری این موضوع را نگاه می‌کنیم؛ چرا این خدمات به این شرکت داده شده است؟ چرا به گفته آقای خرم‌آبادی این همه زیرساخت در اختیار شرکتی قرار گرفته است که عملاً کار فیلترشکن را انجام می دهد؟ مگر ما فیلترشکن رسمی داریم؟ بعید است که مسئولان برای این سوالات جواب قانع‌کننده‌ای داشته باشند. منظر سوم و چهارمی که می‌توان از طریق آن به این قضیه نگاه کرد،این سؤال بسیار مهم است که عده‌ای گفتند هاتگرام و طلاگرام قرار است بعدها تبدیل به پیام‌رسان داخلی شوند، این موضوع در ابتدا پذیرفته می‌شود اما کجا دیده شده است یک نرم افزار که توسط شخص سوم نوشته شده است بتواند این کار را انجام دهد و بعدها مستقل شود.

ذخیره اطلاعات کاربران بر روی سرور یک شرکت داخلی

این کارشناس فضای مجازی در همین خصوص ادامه داد: حال که می‌گویند قرار است بعدها تبدیل به نرم‌افزار پیام رسان داخلی شود، بالفرض که قرار است تبدیل شود، آن همه پیام‌هایی که مردم در تلگرام از طریق هاتگرام و طلاگرام به هم دادند آیا در سرورهای داخل کشور ذخیره شده است؟ این سوال بسیار مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود. اگر ذخیره شده چه کسی اجازه داده که اینها در داخل سرورهای این شرکت ذخیره شود. ما به واسطه هاتگرام و طلاگرام در حال استفاده از تلگرام بودیم؛ در هیج جای این نرم‌افزارهای تلگرام غیررسمی و در هیچ یک از مراحل نصب به کاربر اطلاع داده نمی‌شود که قرار است ما داده‌های شما را در محلی ذخیره کنیم که سرور یک شرکت داخلی است.

ماهیت هاتگرام و طلاگرام چیست؟

مطهری شریف در رابطه با ماهیت هاتگرام و طلاگرام اظهار داشت: پیام رسان های داخلی این را می گویند هاتگرام و طلاگرام یک نرم افزار داخلی نیستند حالا برخی علاقه دارند این فیلترشکن‌ها را به عنوان پیام‌رسان‌های داخلی جا بزنند. تقلب بودن آن به کنار، اما ما که می‌دانیم نیستند و در حال روشنگری هستیم که اینها پیام رسان نیستند. چه کسی به اینها اجازه داده که پیام‌های مردم را روی سرورهای خودشان ذخیره کنند، این سوال مهمی است. خیلی از مردم هم نمی‌دانند پیام‌ها در سرور این شرکت ذخیره می شود. پس اگر قرار است در آینده اینها تبدیل به پیام‌رسان داخلی شوند که معلوم نیست این آینده هم چه زمانی است، باید حریم خصوصی مردم هم در این مدت حفظ شود و حق ندارند بگویند تا دیروز شما از تلگرام استفاده می‌کردید و امروز تلگرام قطع شد و این هم پیامهای شماست. اگر چنین کار اشتباهی بخواهد صورت بگیرد حتما کار خلاف قانونی است و نقض حقوق خصوصی است و به فرموده مقام معظم رهبری حرام است.

نام جعلی رژیم صهیونیستی در هاتگرام و طلاگرام

اما نکته انتهایی وقتی در طلاگرام و هاتگرام می خواهید وارد شوید و شماره تلفن خود را وارد کنید، در لیست کشورهایی که برای پیش شماره به شما ارائه می‌شود نام جعلی اسرائیل وجود دارد مگر نه اینکه رژیم صهیونیستی کشور نیست و این نام جعلی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۴ تير ۱۳۹۷
برخی از کاربران هنوز در تلگرام فعال هستند
-
عباس
۱۰:۲۱ ۲۴ تير ۱۳۹۷
باسلام و خسته نباشید.
مگر نه اینکه هر گونه اطلاعاتی از مخاطبان تلگرام در سرورهای بیگانه و رژیم غاصب صهیونیسزم ذخیره میشود/؟
خوب چه منافاتی دارد که در یک سرور داخلی هم ذخیره شود،به نظر بنده خیلی هم خوبه ودر شرایط امنیتی میتواند با اجازه مراجع قانونی مورد بهره برداری و دایما بر خروج اطلاعات شروندان به خارج کشور نظارت قانونی انجام گیرد. پس این درگیریهای حزبی و جناهی را برای مصلحت کشور پایان دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۴ تير ۱۳۹۷
باید فیلتر شکن ها فیلتر شوند