مدیر مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: 50 درصد مردم این استان کم‌تحرک هستند و کمتر به فعالیت‌های ورزشی می پردازند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،پژمان عقدک  امروز در نخستین مجمع سلامت شهرستان شاهین‌شهر و میمه آماری از وضعیت سلامت مردم را در استان اصفهان بیان کرد و اظهار داشت: از هر سه نفر در استان اصفهان دو نفر عارضه چاقی دارند و بیش از 90 درصد مردم استان اصفهان بیش از 150 دقیقه در هفته فعالیت‌های ورزشی نمی‌کنند.

به تاکید وی ، برای ارتقای سلامت در جامعه علاوه بر مشارکت عموم مردم در برنامه‌ها، همکاری بین بخشی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی افزایش یابد، رسانه‌ها از کارگروه‌های سلامت شهرستان‌ها در این‌باره مطالبه‌گری کنند و فعالیت‌های بهداشت و سلامت در استان اصفهان بیشتر شود.

مدیر مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ،سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها، سوانح رانندگی و اختلالات روحی از عوامل مرگ‌های زودهنگام و ناتوانی‌های جسمی در استان اصفهان  برشمرد که کارشناسان و متخصصان بخش سلامت برای کاهش آن باید راهکارهای مقابله با این بیماری‌ها و حوادث را ارائه کنند.

دیگر سخنران مجمع سلامت شهرستان شاهین‌شهر و میمه ، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان بود که اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر و مصرف سیگار و الکل، سلامت جامعه را تهدید می‌کند به‌ طوری‌که سن مصرف این دسته از کالاهای خطرناک در کشور کاهش‌یافته است.

به گفته ذبیح‌اله شاهمرادی ، آموزش‌ و پرورش نقش به سزایی در آگاهی بخشی در زمینه‌های کاهش استفاده از مواد مخدر، مصرف سیگار و الکل در بین نوجوانان و جوانان بر عهده دارد و لازم است سایر دستگاه‌های مرتبط با سلامت، جامعه فرهنگیان را در این‌ باره کمک کنند.

وی به تلفات 25 نفر در هر 100 هزار تصادف رانندگی و افزایش دو برابری مصرف سوخت در هر10 سال در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از دستگاه‌های مرتبط با سلامت در بخش‌های دولتی و غیردولتی وظیفه‌دارند روش‌های صحیح زندگی هم چون چگونگی تغذیه مناسب و افزایش سرانه مطالعه را برای مردم آموزش دهند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین‌شهر و میمه هم در این مجمع گفت: شهر 185 هزار نفری شاهین‌شهر، 35 هزار دانش‌آموز دارد و اگر می‌خواهیم برنامه‌های ویژه سلامت در بین شهروندان و روستائیان گسترش یابد این مهم را باید از مدارس شروع کنیم.

به گفته حسن کمالی دستگاه‌های دولتی در بهترین شرایط می‌توانند حداکثر، 25 درصد برنامه سلامت را در بین مردم اجرایی کنند و 75 درصد بقیه با همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد در جامعه قابل‌اجراست.

معاون سیاسی امنیتی شاهین‌شهر و میمه نیز استفاده از ظرفیت هنرمندان و اجرای بیشتر برنامه‌های فرهنگی را باهدف موفقیت بیشتر برنامه‌های سلامت در این شهرستان خواستار شد.

مهدی خادمی بیان داشت: شهرستان شاهین‌شهر و میمه ظرفیت‌های کافی برای اجرای کامل سیاست‌های مجمع ملی سلامت دارد.

در پایان نخستین مجمع سلامت شهرستان شاهین‌شهر و میمه، از علی گوهریان تولیدکننده مواد غذایی و رقیه زمانی از خیران شاهین‌شهر و گز به‌ عنوان برگزیدگان مجمع سلامت این شهرستان قدردانی شد.

 

انتهای پیام/م

برگزاری مجمع سلامت شهرستان شاهین‌شهر و میمه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار