باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد؛

تحفه‌ای از دیار امام رضا (ع) / سوغاتی با رنگ و بوی زیارت

زائرانی که به مشهد سفر می کنند برای اقوام خود به نشانه تبرک سوغاتی و هدیه‌ای می‌خرند، هدیه های فرهنگی که هم داخلی است و دست رنج هنرمندان خوش ذوق این دیار است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، بسیاری از زائران پس از زیارت و در آخرین روز‌های ماندن در پایتخت معنوی برای اقوام خود به نشانه تبرک سوغاتی و هدیه‌ای می‌خرند و آن را به نزد آشنایاشان در دیار دور و نزدیک می‌برند؛ و چه بهتر که این سوغاتی نمادی از هویت، فرهنگ و نشانه‌ای از شهر امام رضا (ع) باشد که هم یاد سفر را زنده می‌کند و هم چراغ کارگاه‌ها را روشن.
 
تحفه‌ای از دیار امام رضا (ع) / سوغاتی با رنگ و بوی زیارت

به کارگاهی رفتم که چندین هنرمند با ظرافت دست تابلو‌های زیبایی خلق می‌کردند جایی که قلم مو و رنگ به خدمت گرفته می‌شود تا آثار این هنرمندان خوش ذوق آیینه ارادتشان به امام مهربانی‌ها باشد.

 حسینی در خصوص روند تهیه این تابلو‌ها گفت: در این کارگاه طرح‌های اسلامی در اولویت است تمامی قالب‌های این کار توسط هنرمندان داخل طراحی شده است و سالیانه بیش از بیست تا سی هزار تابلو در این کارگاه کوچک تولید می‌شود.

تحفه‌ای از دیار امام رضا (ع) / سوغاتی با رنگ و بوی زیارت
وی افزود: ده سال است که وارد این رشته شده ام و همانطور که هر کاری سختی‌های خاص خودش را دارد در این کار هم بدلیل استشمام مداوم بو وگرد رنگ مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌شود، اما ما به عشق امام رضا (ع) در این کار مانده ایم و با عشق برای زائران آقا کار می‌کنیم.

تولیدات این کارگاه و ده‌ها کارگاه دیگر رنگ و بوی رضوی می‌گیرد تا در فروشگاه‌هایی که به همت آستان قدس رضوی با هدف افزایش سهم تولیدات داخلی فرهنگی متناسب با سبک و سیره رضوی بیش از یک سال است راه اندازی شده است، سوغات زائران این شهر شود.
 
تحفه‌ای از دیار امام رضا (ع) / سوغاتی با رنگ و بوی زیارت

عرضه محصولات تولیدی هزار و 200 تولیدکننده داخلی


مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی در مورد تشکیل فروشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی گفت: این فروشگاه در فضایی به مساحت بیش از 3 هزار مترمربع ایجاد شده تا هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی، در قالب 30 غرفه به عرضه انواع کالا‌های سوغات فرهنگی زائر رضوی در بخش‌های مختلف شامل کتاب، محتوای دیجیتال، آرایه، وسایل عبادی، دیداری- شنیداری، لوازم کاربردی، سرگرمی و پوشاک اقدام کنند.

حسین سعیدی با اشاره به عرضه محصولات تولیدی هزار و 200 تولیدکننده داخلی در این فروشگاه، افزود: راه‌اندازی این فروشگاه، بستر اشتغال مستقیم را برای 25 نفر فراهم کرده و با توجه به عرضه محصولات داخلی در آن، کسب و کار بیش از 100 کارگاه تولیدی نیز رونق یافته است.

تحفه‌ای از دیار امام رضا (ع) / سوغاتی با رنگ و بوی زیارت
وی با بیان اینکه امروز حدود پنج هزار عنوان کالای فرهنگی در این فروشگاه جمع شده است، ادامه داد: با این حال ده‌ها هزار عنوان دیگر از این کالا‌ها در دستان هنرمند و توانای مردمان این سرزمین است که در آوردگاه کالا‌های بیگانه، قربانی بی‌تدبیری‌ها شده‎اند.

مدیرعامل به‌نشر در ادامه به دستور تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر حمایت از مشاغل خانگی در راستای توانمندسازی محرومان و اقشار کم‌درآمد اشاره کرد و عنوان می‌کند: برای تحقق این امر بازدید‌های میدانی از برخی کارگاه‌های تولیدی کوچک حاشیه شهر انجام شد و قرار است با همراهی دو مجموعه آستان قدس رضوی و کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی، تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای به صاحبان این کارگاه‌ها پرداخت و نهایتا محصولات آن‌ها نیز در فروشگاه بزرگ رضوی عرضه شود.
 

تولیدکنندگان محصولات فرهنگی نبض بازار خارج را هم در دست گرفته اند


تیموری مسئول فروشگاه سوغات هم در این باره گفت: بزرگترین معضل تولیدکننده‌ها و تامین کننده‌ها مشکل توزیع محصولاتشان بود که ما با این کار بستر و فضایی فراهم کردیم که آن‌ها بتوانند راحت‌تر و مطمئن‌تر محصولشان را به دست مشتری برسانند.

وی افزود: تولیدکنندگان محصولات فرهنگی علاوه بر تامین بازار‌های داخلی نبض بازار خارج را هم در دست گرفته اند.

 کریمی یکی از فروشندگان  بازار می‌گوید: زائرانی که از خارج کشور به مشهد می‌آیند خیلی از این کالا‌ها استقبال می‌کنند، زیرا در کشور خودشان همچین کالا‌هایی نیست.
تحفه‌ای از دیار امام رضا (ع) / سوغاتی با رنگ و بوی زیارت
به سراغ خانمی رفتم که از تبریز به همراه خانواده برای زیارت به مشهد سفر کرده و برای تهیه سوغات به این فروشگاه آمده بودند؛ از آن‌ها در خصوص دلیل انتخاب این فروشگاه پرسیدم که  گفت: عنوان این فروشگاه برای ما جالب بود وقتی وارد فروشگاه شدم این تابلو‌های منقش به بارگاه امام رضا (ع) توجهم را جلب کرد چرا که نمادی از مشهد و امام رضا است و هم اینکه ساخت هنرمندان داخلی هم هست برای سوغات بسیار باارزش است.

زائری دیگر نیز گفت: این یادبود همیشه ماندگاراست و با دیدنش یاد امام رضا (ع) می‌افتیم و مخصوصا اینکه ساخت ایران است و از کالای ایرانی حمایت می‌شود.

حمایت از هنرمندان خلاق و علاقمند به کار فرهنگی سبب می‌شود وقت طلایی زائران در بازار‌ها هدر نشود و هم زمینه تولید و اشتغال بیشتر فراهم شود.
 
انتهای پیام//ف.ف

گزارشگر: فروغ فرخ پور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.