باشگاه خبرنگاران به بهانه الحاق ایران به "پیمان تاک" گزارش می‌دهد؛

فرصت "آ. سه. آن" راهکار ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

پیوستن به آ.سه.آن از سال‌ها پیش در دستور کار وزارتخارجه قرار داشت چراکه این اتحادیه می‌تواند در معادلات اقتصادی بین‌المللی تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  حدود چهارماه پیش رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به صورت یک‌جانبه از معاهده بین‌المللی برجام خارج شد، دونالد ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید تصور می‌کردند با خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها می‌توانند جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین‌المللی منزوی کنند، اما خلاف تصور آنها وزارت امور خارجه ایران با ادامه دیپلماسی فعال، به رایزنی‌های خود با کشورهای مختلف ادامه داد و آمریکا را در سیاستهای ضد ایرانی خود ناکام گذاشت.

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پنج شنبه هفته گذشته برای شرکت در پنجاه و یکمین نشست وزرای خارجه کشورهای جنوب شرقی آسیا "آ. سه. آن " به سنگاپور سفر کرد؛ رایزنی­‌های دوجانبه و برجامی ظریف با مقامات کشورهای عضو آ.سه.آن در حاشیه این نشست را می­‌توان از جمله­ اقدامات موثر وزارت امورخارجه در جهت اجرای دیپلماسی فعال دانست.  

یکی از کم­‌هزینه­‌ترین و آسان‌ترین راهکارها برای تامین منافع ملی و خروج از انزوا سیاسی در عرصه جهانی  پیوستن به پیمان­‌های تاثیرگذار بین­‌المللی مانند پیمان شانگهای، آ.سه.آن، بریکس و ... است، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا "آ.سه.آن" یکی از موفق‌­ترین اتحادیه­‌های منطقه‌­ای جهان است، 10 کشور فیلیپین، کامبوج، لائوس، مالزی، اندونزی، ویتنام، میانمار، بروئنی و تایلند مجموعا در قالب آ.سه.آن پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را بعد از آمریکا، چین، ژاپن و اتحادیه اروپا تشکیل داده‌اند و با مجموع تولید ناخالص داخلی یعنی اندکی کمتر از سه تریلیون دلار توانسته‌اند معادل 7 درصد از کل اقتصاد جهان را به خود اختصاص دهند.

 

دیپلماسی فعال ظریف در آ.سه.آن برای گشایش‌های اقتصادی و تجاری کشور

وزیر امور خارجه کشورمان، با شرکت در این اجلاس سند الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری این اتحادیه، مشهور به " تاک " را امضا کرد، اجماع کشورهای آ.سه.آن در پذیرش ایران به عنوان عضو پیمان این اتحادیه حاکی از اهمیت  تعامل با کشورمان به عنوان قدرتی مهم و تاثیرگذار در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی توسط تمام اعضای این اتحادیه است.

نگاه جمهوری اسلامی ایران به آ.سه.آن، بر پایه نگاه استراتژیک و بلند مدت سیاست خارجی تبیین شده است و برنامه پیوستن به آ.سه.آن از سال‌ها پیش در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته بود تا اینکه این سند در نشست وزرای امورخارجه عضو آ.سه.آن در سنگاپور به امضای وزیر خارجه کشورمان رسید. آ.سه. آن ظرفیتهایی مهمی دارد که می‌تواند در معادلات اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیر گذار باشد، همچنین این اتحادیه اهمیت بسزایی در آینده و در مقابل فشارها و تحریم های آمریکا علیه ایران  خواهد داشت.

وزیر خارجه ایران در مدت حضور دو روزه‌ خود در سنگاپور ضمن شرکت در اجلاس و امضای پیمان مذکور، با مقامات سنگاپور از جمله رئیس جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد؛ علاوه بر آن ظریف در این سفر براساس دیپلماسی فعال ایرانی دیدارهای متعددی با مقامات کشورهای شرکت کننده در حاشیه این جلاس داشت و در همین رابطه رایزنی‌هایی با کشورهای دیگر انجام داد.

دیپلماسی فعال ظریف در آ.سه.آن برای گشایش‌های اقتصادی و تجاری کشور

وزیر امور خارجه در حاشیه این نشست با وزاری امور امورخارجه کشورهای ژاپن، فیلیپین، مالزی، اندونزی، ویتنام، نروژ، چین، روسیه، نیوزیلند و استرالیا دیدار کرد و درباره مسائل دوجانبه سیاسی و اقتصادی، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخت. رایزنی برای حفظ برجام از مباحث مهمی بود که در سفر دو روزه ظریف به سنگاپور مطرح شد و وی در بخشی از دیدارهایش با وزرای امور خارجه چین، روسیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بررسی این مهم پرداخت، وی همچنین در جریان سفر خود به سنگاپور در تماس تلفنی با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، گفت‌وگو کرد.

ظریف در دیدار با وانگ یی وزیر خارجه چین،  این کشور را  شریک  مهم و راهبردی ایران خواند و بر حفظ، گسترش روابط دو جانبه  و همچنین یافتن راه‌های نوآورانه در انتفاع ایران از برجام تاکید کرد. وانگ یی هم بر روابط دوستانه، راهبردی و همه جانبه بودن با ایران تاکید و بیان کرد که ایران و چین به همکاری‌های نزدیک‌تر خود در همه‌ی زمینه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه حفظ برجام به‌عنوان یک دستاورد دیپلماسی و بهره‌مندی جمهوری اسلامی از آن ادامه خواهد داد.

 ظریف همچنین در حاشیه نشست "آ.سه. آن" با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به گفت‌وگو پرداخت، در این دیدار دو طرف آخرین تحولات و اقدامات انجام شده در سطح اتحادیه اروپا و جهان را برای بهره‌مندی ایران از مزایای برجام پس از خروج غیرقانونی آمریکا مورد بررسی قرار دادند. پس از دیدار ظریف و موگرینی، وزیر خارجه کشورمان در توئیتی به دیدارش با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  اشاره کرد و نوشت که" با خانم موگرینی اقدامات اتحادیه اروپا و دیگران برای اطمینان از بهره‌مندی اقتصادی مردم ایران از برجام را بررسی کردیم".

دیپلماسی فعال ظریف در آ.سه.آن برای گشایش‌های اقتصادی و تجاری کشور

وزیر امور خارجه کشورمان الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن گام مهمی ‌برای توسعه روابط ایران با پنجمین قدرت اقتصادی جهان دانست و گفت: همه مقام‌های ارشد آ.سه. آن و سایر کشورهای طرف گفت‌وگو با تهران بر گسترش روابط با کشورمان و حفظ برجام تاکید کردند.

ظریف ادامه داد: آ.سه .آن، امسال دو شعار مقاومت و نوآوری دارد که هر دو این شعارها در شرایط کنونی ما بسیار مهم بوده و نشان دهنده این واقعیت است که سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه که مغایر با نظم بین المللی است کشورها را ناگزیر کرده تا اقدامات مرتبط با مقام سازی برای مقابله با این گونه سیاست‌ها را مورد پیگیری قرار دهند، این واقعیت را در سراسر جهان و در روابط دو جانبه مشاهده کردیم که به دو عنصر مقاومت و نوآوری بسیار نیازمندیم.

 اقدامات دیپلماتیک تهران  در مجموع می‌تواند نقشی موثری در گشایش‌های اقتصادی و تجاری ایران در سطح جهان داشته باشد، همچنین وزارت امور خارجه با ادامه دیپلماسی فعال خود می‌تواند در شرایط کنونی که آمریکا با خروج از برجام، تلاش دارد با اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه خود و تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر، ایران را به انزوا کشانده و به اهداف مقابله‌ای خود با جمهوری اسلامی دست یابد،  سیاست های خصمانه این کشور را با شکست روبه رو کند؛ از این رو حضور ایران در اجلاس آ.سه. آن و الحاق به پیمان مودت و همکاری آن می‌تواند فشارهای آمریکا را با اتخاذ تصمیمات دسته جمعی در حمایت‌ از ایران کاهش دهد و همچنین به باور کارشناسان سیاسی مذاکرات و رایزنی‌های دوجانبه می‌تواند برخی مواهب اقتصادی و تجاری را در ارتباط با کشورهای آ.سه.آن نصیب کشور کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: ترامپ ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سماء
۲۲:۱۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
خیلی خوبه پس
United States of America
حسین بخشی
۲۱:۵۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
حضور در پیمان های بین المللی مهم مثل ا سه ان در کسب اعتبار بین المللی برای کشور بسیار تاثیر گذار می تواند باشد. و مقامات خارجی کشور باید در شرایطی که امریکا ما را تحریم کرده است بیش از هر زمان دیگر تلاش کنند به عضویت این سازمان ها در ایند.
آخرین اخبار