موریانه بیشترین آسیب را به بناهای تاریخی می زند

مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان گفت : بیشترمصالح بکار رفته در آثار تاریخی ایران ، خشت و گل و چوب وکاه است که منبع تغذیه مناسبی برای عوامل آسیب رسان بیولوژیکی به شمار می رود و در این میان ، موریانه در صدر عوامل آسیب رسان قرار دارد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن جاوری مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان با اشاره به این موضوع از اجرای عملیات تله گذاری و طعمه گذاری موریانه در مجموعه جهانی باغ تاریخی فین خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه آثار تاریخی ارزشمند ایران،غالبا در مناطق کویری و بیابانی و یا دشت و جلگه قرار گرفته و عموما مصالح عمده آنها نیز خشت و گل و چوب وکاه است منبع تغذیه مناسبی برای عوامل آسیب رسان بیولوژیکی است.در این میان،موریانه از عواملی است که در ایران بیشترین آسیب ها را به بناهای تاریخی وارد کرده ست لذا طعمه گذاری مجموعه جهانی باغ فین با همکاری بخش تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه میراث فرهنگی شهر یزد صورت گرفت.

مدیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان افزود:طعمه گذاری در مجموعه جهانی باغ فین در مرداد ماه امسال در قالب 160 ایستگاه معین ، ایستگاه روزمینی و ایستگاه زیرزمینی به منظور بررسی موقعیت مکانی لانه گزینی این آفت در بنا و فضای سبز و همچنین مبارزه با آن صورت گرفت.

باغ تاریخی فین کاشان با مساحت 23 هزار و 700 مترمربع در مجاورت چشمه سلیمانیه ، سال 1314در فهرست آثار ملی و در سال 1390 در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.