علی اصغر سید آبادی و جمشید خانیان نامزد دریافت جایزه استرید لیندگرن شدند

علی اصغر سید آبادی و جمشید خانیان به عنوان نامزد دریافت جایزه استرید لیندگرن در مراسم نامزدهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فریدون عموزاده خلیلی رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نشست معرفی نامزدهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای جایزه جهانی استرید لیندگرن که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به تمام ملاک ها، علی اصغر سید آبادی، به عنوان فردی که توانسته ترویج کتابخوانی را به طور گسترده انجام دهد برای نامزدی جایزه جهانی استرید لیندگرن انتخاب شد جمشید خانیان هم نویسنده منتخب ما برای این جایزه جهانی بود که رویکرد امسال انجمن برای انتخاب کاندیدا نوگرایانه بود.

وی افزود: در انتخاب مروج کتاب برای معرفی به عنوان نامزد جایزه استزید لیندگرن به این مسئله توجه کردیم اولا نهادی عمل کرده است ثانیا نوگرا بوده  و از روش سنتی دور شده و با روش نو کار کرده است البته  اثر گذاری و فراگیری برای ما در انتخاب مروج کتاب اهمیت داشت.

عموزاده خلیلی بیان کرد:پایلوتی و الگویی نبوده است برای ما مهم این بود بتواند دورترین جاهایی را که کودک و نوجوان وجود دارند تحت پوشش قرار داده باشد. این استمرار را در درون سیستم خودش ایجاد کرده باشد. قائم به فرد نباشد سیستماتیک عمل کند به طوری که اگر فرد نبود سیستم این کار را انجام دهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به ملاک های انجمن برای انتخاب نویسنده بیان کرد:قرار شد نویسنده ای را انتخاب کنیم که در تمام کتاب هایش یک نگاه انسانی را بازتاب داده باشد زبان قوی و ساختار کتاب درست باشد جهانی متفاوت را در کتابش بسازد و برای خارج از کشور ترجمه شده و قابل فهم باشد.

عموزاده خلیلی با اشاره به ملاک های انتخاب علی اصغر سید آبادی برای انتخاب مروج کتابخوانی اظهار داشت: فعالیت های مخاطب محور و اجتماع محور سید آبادی برای ما اهمیت داشت که برای این محور بودن مخاطب نهاد سازی کردند. این نهاد ساختن برای ترویج کتابخوانی مهمترین نکته ای است که در ابتدا نظر هیئت مدیره را جلب کرد.

وی افزود:در عمل فعالیت مشارکتی و اجتماعی را در موضوع کتابخوانی وارد کردند در تمام نهادهایی که ساختند و دنبال کردند کتابخوانی به عنوان امری که از بالا به بچه ها دیکته شود معنایی نداشت چرا که بچه ها با نویسنده بحث و پرسش می کنند تا بین فعالیت ترویج کتابخوانی و کنشگری اجتماعی یک پیوند خلاقانه فراهم کنند.

عموزاده خلیلی با بیان اینکه سال گذشته 5 هزار باشگاه کتابخوانی ایجاد شد که 70 هزار نفر عضو داشت، گفت: در حال حاضر 800 شهر و روستای ما باشگاه کتابخوانی دارند و 560 تا 570 هزار کودک و نوجوان درگیر باشگاه کتابخوانی هستند محدودیت های جنسیتی در آن نیست و فعالترین عضو آن دختران هستند و بحث کتابخوانی را به عشایر کشانده اند  که جزء نخستین ایده پردازان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود.

وی بیان کرد:در حال حاضر لاک پشت پرنده به عنوان نهادی برای معرفی کتاب برتر به خانواده ها و بچه ها ایجاد شده و  جایزه گوزن زرد را راه انداخته اند که انتخاب کتاب توسط خانواده هاست.

وی با اشاره به اینکه در سال 2002 جایزه استرید لیندگرن به نام استرید لیندگرن، نویسنده ای که بیش از 90 سال عمر کرد و آثار ارزشمندی از خود در سوئد به جا گذاشت ایجاد شد، گفت: استرید لیندگرن یک نگاه انسانی و کلی به مسائل و رنج های کودک و نوجوان دنیا، سرزمینش و جاهای دیگر دارد و نیازها و رویاهایشان را به تصویر کشیده است پس از مرگ او شورای فرهنگی سوئد این جایزه را با همان ملاک های استرید لینگرن برای نگارش آثارش بناکرد از این رو این جایزه را می توان نوبل ادبیات کودک و نوجوان دانست چرا که ارزشمندترین جایزه نقدی دنیا پس از نوبل است و از نظر نگاهی انسانی و جهانی این جایزه  اهمیت دارد.

عموزاده خلیلی ادامه داد: سه سال است انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کاندیداهای ایرانی را از بین نویسندگان، پژوهشگران و مروجان کتاب برای شرکت در جایزه استرید لیندگرن معرفی می کنند. در سه سال گذشته کسانی مثل هوشنگ مرادی کرمانی و فرهاد حسن زاده برای شرکت در این جایزه ادبی معرفی شدند.

وی افزود:متاسفانه کاندیداهای معرفی شده از سوی انجمن و سایر نهادها درجایزه ادبی انتخاب نشدند. ملاک های جایزه استرید لیندگرن در دو زمینه  نویسندگی و تصویرگری جایزه می دهد. امسال براساس بحث هایی که در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان داشتیم و ملاک هایی که جایزه مدنظر دارد و براساس تجربه این چند سال، تصمیم گرفتیم معرفی ما به گونه ای باشد که بتوانیم شانس انتخاب کاندیدایمان را افزایش دهیم. جایزه استرید لیندگرن به نوعی جام جهانی ادبیات کودک و نوجوان است هرجایی که مسئولیت فرهنگی دارد به کمک می آیند تا این پروژه را جلو ببریم.

عموزاده خلیلی بیان کرد:به دلیل اینکه آثار کودک و نوجوان ما ترجمه نشده است ادبیات کودک و نوجوان ما با وجود پتانسیل هایش در جایزه استرید لیندگرن برگزیده نشدند.

در این مراسم جعفر توزنده جانی، دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به بیش از صد پژوهش خانیان در زمینه کودک و نوجوان بیان کرد: تعداد آثار خانیان تا کنون به 44 اثر نمایشی و پژوهشی می رسد. کمتر اثری از این نویسنده دیدم که لوح تقدیری نگرفته و معرفی نشده باشد. ورودشان به عرصه ادبیات کودک و نوجوان کاملا آگاهانه بود و فعالیت هایش در زمینه ادبیات نمایشی سبب شد اثری را خلق کند که ویژه جمشید خانیان باشد. خود این که سبک ویژه ای را در ادبیات کودک و نوجوان خلق کرد جایگاه وی را در ادبیات کودک و نوجوان نشان می دهد و وی در عرصه بین المللی هم موفق بود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار