متخصص و جراح چشم دانشگاه علوم پزشکی بابل از جراحی انحراف چشمی ۵۰ درجه و بهبود قابل ملاحظه کیفیت زندگی خانم ۴۰ ساله خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دکتر روستائی متخصص و جراح چشم و استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص بیماری که با انحراف شدید به بیمارستان میناگر مراجعه کردند، گفت: بیمار خانم ۴۰ ساله با انحراف به داخل (افقی) چشم‌ها بیش از ۱۰۰ پریسم تقریبا معادل ۵۰ درجه همراه با انحراف عمودی چشم چپ ازکودکی مراجعه کردند و دربررسی‌های اولیه کاندید عمل جراحی قرار گرفتند.

این متخصص چشم ادامه داد: ۳ عضله از چشم چپ و ۲ عضله از چشم راست بیمار طی دو مرحله جراحی شد و دو هفته پس از جراحی دوم چشم‌های بیمار کاملا هم‌راستا بوده و بیمار دید دوچشمی خود را در غالب ساعات شبانه روز به دست آورده است و با توجه به عدم وجود تنبلی چشم‌ها و بازگشت دید دوچشمی، پیش آگهی طولانی مدت بیمار از نظر مستقیم باقی ماندن چشم‌ها بسیار عالیست.

 وی افزود: شش عضله در هر چشم مسئولیت حرکت کره چشم را بعهده دارند، اختلال در عملکرد هماهنگ عضلات دو چشم، منجر به از بین رفتن هم راستایی چشم‌ها شده و انحراف یا لوچی ("استرابیسم") ایجاد می‌شود. در این حالت غالبأ فقط یک چشم تصویر واضحی میبیند.

روستایی با اشاره به اینکه شایعترین نوع انحراف چشم، نزدیک شدن سیاهی چشم‌ها به همدیگر است که انحراف به داخل یا "ازوتروپی" نامیده می‌شود، گفت: دیابت، فشار خون بالا، ضربه به سر، تومور یا سکته مغزی، بالا رفتن فشار مغز و بیماری‌های غده تیروئید از دلایل انحراف چشم در بزرگسالان است.

وی افزود: کاهش بسیار شدید بینایی در یک چشم و همچنین انحرافات طول کشیده از زمان کودکی نیز از دیگر علل شایع است.

روستائی گفت: اگر انحراف به دلایل گذرا و یا قابل درمان ایجاد شده باشد، مثل دیابت، فشار خون بالا یا بیماری‌های مغز و اعصاب، در این حالت نیاز به درمان جراحی عضلات چشمی ندارد، ولی در غیر این‌صورت درمان اصلی آن جراحی است.

متخصص و جراح چشم و استادیار دانشگاه علوم پزشکی افزود: اگر تنبلی چشم وجود نداشته و یا خیلی شدید نباشد، نتایج طولانی مدت جراحی و حفظ هم راستایی چشم‌ها بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: تصحیح انحراف علاوه بر بهبود حالت ظاهری فرد، سبب کاهش علایم خستگی چشم‌ها و همین طور بهبود درک عمق یا دید سه بعدی می شود و مستقیم شدن چشم‌ها همچنین سبب بهتر شدن احساس، اعتماد به نفس، شرایط اجتماعی-اقتصادی و در مجموع بهبود کیفیت زندگی فرد می‌شود.

متخصص و جراح چشم و استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه محدودیت سنی برای انجام جراحی وجود ندارد، گفت: اگر فرد مشکلات طبی و منع بیهوشی داشته باشد، جراحی تحت بی‌حسی موضعی قابل انجام است.

انتهای پیام /ر

کاهش بسیارشدید بینایی ازعلل شایع بیماری چشم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.