ارز آوری صادرات گشنیز نهاوند چند برابر نفت است

شهرستان نهاوند از قدیم خاستگاه رویش گونه‎های مختلف گیاهان دارویی مانند گشنیز بوده، اما نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی باعث شده از ظرفیت‌های این شهرستان در این زمینه به خوبی استفاده نشود واما گشنیز از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی شناخته شده است که از اسانس آن در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، نوشابه سازی، شکلات سازی و دارویی استفاده می‌شود.

ارز آوری صادرات گشنیز نهاوند چند برابر نفت استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حسین خردمند مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در مورد رتبه نخست تولید شهرستان نهاوند در کشور گفت: گشنیز نوعی سبزی با نام علمی Coriandrum sativum است این گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است و ارتفاع آن تا نیم متر هم می‌رسد تولید سالیانه جهانی آن بیش از ۲۲۰ هزار تن است که حدود ۶۰ درصد آن به روسیه تعلق دارد در ایران نیز سالانه نزدیک ۱۲ هزار تن تولید می‌شود که حدود ۱۰هزار تن آن در نهاوند تولید و صادر می‌شود.

وی گفت: این گیاه شفابخش که در کاهش اضطراب و بی خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد اثر ادرارآوری این گیاه در انسان، باعث کاهش فشار خون، دفع سنگ‌های کلیه و مثانه، رفع تجمع آب در بافت‌ها می‌شود. خردمند افزود: شهرستان نهاوند با تولید ۱۰هزارتن بیش از۷۰ درصد گشنیز کشور رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده که صادرات هر کیلو دانه گشنیز به قیمت بیش از ۵ دلار چندین برابر صادرات نفت ارز آوری برای کشور دارد.

وی بیان کرد:هرسال با صادرات گشنیز بیش از ۱۱۰ میلیون دلار ارز وارد کشور می‌شود که دو شهرستان نهاوندو کنگاور در استان‌های همدان و کرمانشاه به تنهایی نزدیک به ۱۱هزارتن از دانه‌های گشنیز را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: دانه و سبزی گشنیز در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد، ولی متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی به صورت خام از کشور خارج می‌شود.

وی اظهار داشت: برای مدیریت کردن بحران کم آبی و خشکسالی چند سالی است در برخی مناطق به دنبال کشت‌های کم آب برو پرسود مانند گشنیز هستیم، زیرا با برداشت گشنیز در سال‌های پر بارندگی می‌توان کشت دوم و جایگزین مانند آفتابگردان و ذرت را نیز کاشت.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند یاد آور شد:متوسط تولید گشنیز در نهاوند ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳هزار کیلوگرم در هر هکتاراست و سطح زیر کشت این محصول نزدیک به ۵هزار هکتار است که بیش از ۱۰ هزار تن گشنیز از آن برداشت و برای ۲هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

عزیز علی بخشی کا سالانه نزدیک به ۴ هزار تن از گشنیز نهاوند را صادر می‌کند در این موردگفت: مهم‌ترین دلیلی که سبب شد تا دفتر صادرات و خرید گشنیز من در شهرستان نهاوند باشد ارتباط خوبی است که با کشاورزان برقرار کردم و محصول آن‌ها را به‌موقع و با قیمت خوبی خریداری و صادر می‌کنم.

وی اظهار: خریداران و شرکای خارجی من به‌خوبی شهرت و مرِغوبیت محصول گشنیز درجه‌یک نهاوند را می‌شناسند و بابت هر کیلو از آن نزدیک به ۵ دلار پول پرداخت می‌کنند و این در حالی است که اگر کارخانه و وسایل فرآوری آن در داخل کشور باشد هر کیلوی آن بیش از ۱۵ دلار سود آوری دارد.

علی بخشی بیان کرد: فقط در سطح شهرستان نهاوند بیش از ۲ هزار نفر در کار کشت و داشت برداشت گشنیز فعالیت می‌کنند که به‌تن‌هایی ۴۰۰نفر آن‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ما کار می‌کنند که هرسال بیش از ۱۱۵ کانتینر از طرف بنگاه و شرکت ما که نزدیک به ۴هزار تن می‌باشند به کشور‌های آسیایی و اروپایی به صورت خام فروشی صادر می‌شود.

وی افزود: صادرات گشنیز در حال حاضر هم که خام فروشی می‌شود چند برابر فروش نفت ارز آوری دارد، ولی اگر دستگاه‌های پیشرفته تولید و بوجاری و کارخانه فرآوری در کشور احداث شود آن وقت هم سطح زیر کشت در مناطق کم آب بیشتر می‌شود و هم سود آن چندین برابر می‌شود و کمک خوبی به اشتغال می‌کند، زیرا هرچه ماتولید کنیم بازار‌های جهانی خواستار خرید آن هستند.

علی زمانیان کشاورز و کارشناس جهاد کشاورزی نهاوند می‌گوید: بیشترین سود حاصل از تولید گشنیز را دلالان می‌برند می‌توان با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم مهاجرت روستاییان به شهر و توانمند سازی آن‌ها با حمایت‌های بخش دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رونق را بار دیگر به تولید و اشتغال در بخش کشاورزی به خصوص تولید بیشتر گشنیزبرگرداند.

وی بیان کرد: شهرستان نهاوند دارای زمین‌های مرغوب و مناسبی می‌باشد و اگر گشنیز را به قیمت مناسب و بدون حضور واسطه و دلال‌ها از کشاورزان بخرند و در کنار آن صنایع تبدیلی و فرآوری احداث شود مطمئن باشید که تولید و سطح زیر کشت ما چند برابر می‌شود. زمانیان با بیان این نکته که الان بحث محیط زیست و کم آب کشور ما را آزار می‌دهد گفت: مسئولان و کارشناسان کشاورزی می‌توانند با مشاوره‌های خوب زمین‌های مستعد و کم آب بر را تبدیل به کشت دانه‌های گشنیز کنند و در سال‌های پر باران نیز اقدام به کشت دوم مانند ذرت و آفتابگردان کنند.

وی اظهار داشت: گشنیز نهاوند کم کم در سطح خاورمیانه و کشور‌های اروپایی شناخته و به محصولی جهانی تبدیل شده که نیازمند حمایت و ایجاد صنایع تبدیلی باوجود به بیشترین سطح تولید و زیر کشت در کشور است که همچنان از نبود صنایع تبدیلی در این شهر رنج می‌برد و تلاش کشاورزان به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

وی افزود:محصول گشنیز که در صنایع داروسازی و ساخت عطر و ادکلن کاربردزیادی دارد در شهرستان نهاوند به‌صورت وسیع کشت می‌شود و این شهرستان دارای رتبه برتر تولید محصول در کشور است. خانم میترا سیف کارشناس تغذیه و مواد غذایی و دارویی در مورد خواص گشنیز می‌گوید: گشنیز نباتی گیاهی و علفی و یک‌ساله، به رنگ سبز است که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد که در قدیم اعراب به آن کسیره و کزیره می‌گفتند این گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است و به دو شکل سبزی‌تر و خشک و دانه‌ای تولید و وارد بازار می‌شود.

وی افزود: در ایران از برگ و ساقه گشنیز به‌عنوان سبزی‌ها خوردنی و از تخم آن‌که به شکل دانه‌های گرد است ادویه‌ای همراه با عطر قوی تهیه و از آن در آشپزی ایرانی و طب سنتی استفاده می‌شوکه از تخم گشنیز برای تصفیه خون و استفاده در شیرینی‌ها خانگی بسیار سودمند است.

سیف بیان کرد: به دلیل کاربرد‌های دارویی این گیاه در کاهش اضطراب و بی‌خوابی که اثر ادرارآوری این گیاه در انسان، سبب کاهش فشارخون، دفع سنگ‌های کلیه و مثانه، رفع تجمع آب در بافت‌ها می‌گردد به آن گیاه معجزه‌آسا لقب داده‌اند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت نهاوند گفت: ارزش غذایی گشنیز شامل هیدروکربنت، انواع قندها، فیبر، چربی، پروتئین، آب، انواع ویتامین اسید، منیزیوم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم می‌باشدکه اگر مقداری تخم گشنیز را پودر کرده و به نسبت مساوی با شکر یا عسل مخلوط‌کنیم برای تقویت بدن بسیار مفید است خوردن تخم گشنیز معده را تقویت و به همراه غذا به هضم آن کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: عصاره و دانه بوداده گشنیز به دلیل داشتن روغن بسیار مفید و سودمند معده و روده را ضدعفونی و اسهال خونی و بیماری‌های عفونی روده مثل تب تیفوئید را بهبود می‌بخشد، چون شدیداً میکروب‌کش است.

محمد ابوالفتحی تولیدکننده انواع شیرینی آب نبات و نقل‌های سنتی در مورد گشنیزی که در آن‌ها به کار می‌برد می‌گوید: از زمان‌های بسیار قدیم نقل گشنیزی نهاوند که یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهرستان است معروف بوده که باکمی برنامه‌ریزی می‌توان آن را صادر کرد البته چند سالی است که گردشگران خارجی به دنبال خرید آن هستند.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل موانع صادراتی نقل گشنیزی نهاوند در چندین کارگاه قدیمی و باکیفیت و طعم و عطر بالایی همراه با گلاب اصیل ایرانی و نهاوند تولید می‌شود و به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های نهاوند مشتریان خواص خود را دارد که می‌توان آن را نیز صادر کرد.

ابوالفتحی اظهار داشت: تولید انواع نقل و نبات‌های گشنیزی سنتی نهاوند حوصله مخصوص خود را می‌خواهد که باظرافت بسیار بالایی تولید می‌شود و در مراسم‌های عروسی و عزا مردم زیاد از آن استفاده می‌کنند و عمده خریداران نهاوند استان‌های بزرگ کشور و شهرستان‌های هم‌جوار هستند.

این تولیدکننده قدیمی نهاوند افزود: به‌طور متوسط در هر کارگاه بین ۲ تا ۵ نفر مشغول به تولید این محصول هستند و مهم‌ترین دلیل آن تولید فراوان این محصول در نهاوند است که دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب نهاوند را درزمینهٔ تولید و فرآوری به یک برند جهانی تبدیل کند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
سمیعی
۲۳:۵۷ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
خداوند روح حاج عزیز علی بخشی را قرین رحمت خودش قرار دهد
انسانی فروتن و مردم دار و کار گشای مردم بود
خدا رحمتش کند
Iran (Islamic Republic of)
جویباری
۲۱:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
ای روزگار نگاهت را فقط بر مردان پاک سرشت و کار درست بستی
باعث اندوه شد فوت بزرگ مردی که همیشه نهاوند را با یاد ایشان یاد می کردم به مردم و خانواده محترم ایشان تسلیت می گویم
جویباری از ساری
Iran (Islamic Republic of)
مری
۲۳:۰۱ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام میشه برای شرایط صادرات راهنمایی بفرمایید؟
Iran (Islamic Republic of)
خزایی
۱۳:۲۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
خداوند رحمت کند این سالار بزرگ حاج عزیز علی بخشی
ما چند بردار هستیم که گوشه ایی از اقتصاد نهاوند را دردست داریم همه الگو و روش زندگی ما بر گرفته از راهنمایی و دور اندیشی حاج عزیز بود حتی از دور هم از ایشان درس چگونه زندگی کردن آموختیم خداوند بیامرزد روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
زمانیان احمد
۰۶:۰۶ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
عرض تسلیت به خانواده محترم علی بخشی
خداوند به بازماندگان حاج عزیز علی بخشی صبر عنایت بفرماید
مردی خیر اندیش و خیر را شهر نهاوند از دست داد خدا رحمتش کند . فاتحه
Iran (Islamic Republic of)
مولوی
۲۳:۵۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
امام علی‏ علیه السلام : طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ
خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد
حاج سید عزیز علی بخشی یکی از مردان بزرگ و قابل تقدیر بود. گره گشای درد دردمندان بود
خدا بیامرزد مرد بزرگ نهاوندی را
مولوی بروجرد
Iran (Islamic Republic of)
شرکت خوراک دام دنا
۰۴:۵۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
عروج پدر بزرگوارتان حاج عزیز علی بخشی ، غم سنگینی است که حس غمگینی فوت او، در قالب جملات نمی گنجد

تسلیت ما را پذیرا باشید
Iran (Islamic Republic of)
سواری ذفولی
۰۳:۵۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
خوشا آنکه همچون تو با جام و نامی به دست از جهان می‏رود ...
مرگ را گریزی نیست. لاجرم هست، از آن‌ رو که زندگی را از همان آغاز به شرطِ میرندگی به ما هِبه کردند. اما هنگامی که انسان بزرگ در آغوش خاک می‌آرامد، اثرنیکو کاری جایگزینی را به جای صاحب ایشان می‌کند؛ همواره زنده است و جاودانگی خود را برای همیشه به تصویر می‌کشد و این چنین است که سعدی شیراز می‌گوید:
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز/ مرده آن است که نامش به نکویی
نبرند
حاج عزیز مهربان آرامش ابدی برایت مهیا باشد
Iran (Islamic Republic of)
مردانی
۰۳:۴۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
خداوند رحمت کند حاج عزیز علی بخشی
تسلیت به خانواده محترم
Iran (Islamic Republic of)
ظفری
۰۴:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
حاج عزیز علی بخشی در روز جمعه خداوند متعال همنشین رسول خدا باشی
من دست بوس این مرد بزرگ بودم و قدر دان تمام بزرگی و راهنمایی های ایشان
متدین و دستگیر ضعیفان بود بدون چهره نمایی و همیشه معامله با خدا متعال داشت نه برای خشنودی خلق. روح بزرگش قرین خواست الهی باد
Iran (Islamic Republic of)
متین
۰۰:۴۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
اقتصاد نابسامان نهاوند نیاز به حمایت جدی دارد نه فشار عوارض و مالیات و بیمه های اجباری بلکه باید زمینه رشد در شهر نهاوند و روستا ها فراهم کرد . مالیات های بالا لطمه به پویایی اقتصاد می زند
و چرخه معکوس می شود و دولت باید سرمایه گذاری در اقتصاد کند اگر مردم را به حال خودشان و مالیات کم کنه چرخه اشتغال پیشرفت بیشتری خواهد داشت .
به خاندان بزرگ و محترم علی بخشی تسلیت می گویم
حاج عزیز علی بخشی مردی نمونه و اقتصاد دان بزرگی بود روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
متین
۰۶:۰۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
سلام و خسته نباشید خدمت همه همشهریان عزیز نهاوند
نهاوند مرد بزرگ خیری از دست داد که کمتر کسی با روحیه این مرد بزرگ حاج عزیز علی بخشی آشنا بود
خاطره ای مانده که خدمت شما نقل کنم یک شب سرد زمستان همراه چند تن از دوستان برای سرکشی از به افراد کم در آمد گلشن رفته بودیم که دیدم حاج عزیز علی بخشی خارج تبلیغات و سر صدا به آنجا می رفته و روغن و برنج میداد و این اتفاقی بود وقتی سوال کردم گفتن بیشتر مواقع برای سرکشی خودش میاد و همراهش همه چیز می آورد
خدا رحمت کنه این پدر دلسوز و بزرگ را
Iran (Islamic Republic of)
خزایی
۰۲:۰۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
یادت تا ابد ماندگار وروحت شاد بادحاج عزیز علی بخشی که جز خوبی چیزی ازتو ندیدم و باعث افتخار ی بزرگ برای نهاوند بودی
Iran (Islamic Republic of)
خزایی
۰۱:۵۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
همت بزرگت مردبزرگ نهاوند حاج عزیزعلی بخشی ستودنی بود وخواهد بود
روحت شاد
Iran (Islamic Republic of)
امیر پارسا
۱۳:۰۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
حاج سید عزیزعلی بخشی بزرگ مردنهاوند یادت تا ابد جاودان و روحت در آرمش ابدی
خدایت رحمت کند بزرگ مرد
Iran (Islamic Republic of)
رستمی
۰۰:۴۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
من از شاگردان حاج عزیز علی بخشی بودم
واقعا به تمام معنا انسانی شایسته بزرگ مردی که کمتر می شود پیدا کرد
همیشه پیش قدم در کار خیر
کار راه انداز. بزرگی که همه قبولش داشتن و به گفته هایش احترام می گذاشتن
من بارها شاهد بودم کمک می کرد و حتی کسی اطلاع پیدا نمی کرد
خیلی از خانواده‌ ها را سرپرستی می کرد و خرجی می داد
روحش در آرامش ابدی
Iran (Islamic Republic of)
سعیدی
۰۳:۰۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
مردان نیکو سرشت هرگز نمی میرند نام تاجر بزرگ نهاوندی همیشه در بین ما هست روحش شاد و خاطرش جاویدان
Iran (Islamic Republic of)
اسلامی
۰۱:۵۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
کشت تخم گشنیز در نهاوند باید در سطح علمی کاشت و داشت و برداشت شود تا خاصیت دارویی خود را از دست ندهد
جا دارد در پی درگذشت پدر گشنیز ایران (نهاوند) اولین صادر کننده این محصول. حاج عزیز علی بخشی فاتحه ایی نثار روح این بزرگوار. کنیم تا قدر دان زحمات ایشان برای این رتبه گشنیز در ایران باشیم
Iran (Islamic Republic of)
نهاوندی
۰۶:۰۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
شهر نهاوند حمایت به کمک دارد و مسئولین بیشتر باید تلاش کنند تا جوانان این شهر از همه کارهایی که موجب اعتیاد و... می رود پرهیز کنند
زمینه آماده است و همت مسئولین را می طلبد
Iran (Islamic Republic of)
سپهرتهرانی
۱۰:۳۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
حاج عزیزعلی بخشی نمونه تاجر موفق در غرب کشور و استان همدان بود تخم گشنیز از ابتدا شروع کاشت تا بحال مدیون همه همت ایشان بود که صادراتش را آغاز کرد و الان با ارز آوری ویژه در زمان تحریم محصولی خاص است
ای کاش یک روز در نهاوند به نام روز گشنیز نامگذاری شود و یاد بزرگان این حرفه را گرامی بداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
اميدوارم بشود مثل حاج عزيز علي بخشي دوباردر همت بلند و سخت كوشي ديد
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
حبیبوند
۰۵:۲۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
گاه برای چرخش یک چرخ به یک اراده نیاز است و الان شاید عده ای هستند که تخم گشنیز را صادر و به شگرد های متفاوت تولید و ارز آوری این کالای با ارزش توسط فردی انجام شد که جای تشکر و قدر دانی دارد به یاد حاج عزیز علی بخشی روحش قرین رحمت الهی
Iran (Islamic Republic of)
زمانیان
۱۷:۱۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
کاشت و رونق این محصول با توجه به تلاش گسترده تجار محترم نهاوند بویژده حاج عزیز علی بخشی که بنیان گذار این کشت و صادرات این محصول در نهاوند شد با ارز آوری بالا الان وقت آن رسیده یک فکر نو در مورد فرآورده این محصول بشود
Iran (Islamic Republic of)
شاهپور خورشیدنیا
۰۲:۵۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
مطلبی بسیار مفید و با ارزش بود . من که رفتم به سمت فرآوری و صادرات گشنیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
روح حاج عزیز علی بخشی قرین رحمت الهی
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۲:۴۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام
کسی می‌تونه در ارتباط با خرید دستگاه های بوجاری و سرمایه گذاری راهنمایی کنه یا به افرادی که در زمینه فرآوری گیشنیز کار می‌کنند معرفی شوم . ممنونم
Germany
سیاوشی
۲۲:۴۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
برای دیدن حاج سید عزیز علی بخشی رفتم نهاوند و با ایشان ملاقات کردم ایشان را انسانی کامل و استادی تمام دیدم ساعتی پیش ایشان بودم و لذت بردم که توانستم ایشان را زیارت کنم و در همین یک ساعت واقعا خیلی به فن و فوت اقتصادی یاد گرفتم
الان تنها ناراحتی ام اینه کاش بیشتر در خدمتش بودم
روحش شاد باد
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۰۵:۳۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
گام های بزرگ همیشه توسط انسان های بزرگ برداشته می شود
حاج عزیز علی بخشی علاوه بر اینکه انسانی کامل بود هیچ گاه جز فروتنی کاری نمی کرد و حتی خیر بودن نیز با هیاهو همراه نمی کرد در سکوت انجام می داد
خدمت ایشان به کشاورزان منطقه غرب کشور همان که محصول تولیدی را به قیمت تمام شده جهانی بفروش می رساند و این ارز آوری نشانه نبوغ حاج عزیز علی بخشی بود که سر سفره کشاورزان نهاوند و استان های هم جوار شد یادش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
همدانی
۲۳:۲۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
با شناختی که از حاج سید عزیز علی بخشی داشتم طول ۵۰ سال کار کردن با ایشان هیچگاه احساس خستگی نکرد ،خستگی را خسته می کرد و خودش احساس خستگی نمی کرد همیشه کارهایش و دور اندیش بود بیشتر وقت ها حساب چند سال آیند هم در کارش می کرد
تخم گشنیز ابتدا توسط ایشان صادر شد و تلاشش بیشتر برای کشاورزان نهاوند بود که محصول خود را با قیمت جهانی بفروشند روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
حاج عزیز علی بخشی بزرگ مردی که به رحمت خدارفت
مردی سختکوش مهربان بخشنده خیر وتاجروصادرکننده درزمینه خشکباربودوطراح واولین صادرکننده گشنیز ازکشور
روحش شادویادش گرامی
Germany
بهزادی
۰۱:۳۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام من با حاج عزیز علی بخشی مدت های زیادی در خدمت ایشان شاگردی کردم و خیلی از ایشان آموختم کمتر کسی دیدم مثل ایشان اقتصاد دان بزرگ مردی تلاشگر خستگی ناپذیر مردم دار و بین مردم بود و خیر بزرگی بود که عمل می کرد صادرات گشنیز نیز بدست ایشان آغاز شد خداوند رحمتش کند
Iran (Islamic Republic of)
سعادتی
۰۱:۱۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
من با حاج عزیز علی بخشی نهاوند دوست بود م خدا وند رحمتش کنه انسانی بزرگ و اقتصاد دانی ویژه بود در غرب کشور کم نظیر بود
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
سیف
۰۰:۵۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
کجا می‌شود با حاج عزیز علی بخشی ملاقات کرد و نحوه صادرات را ایشان سوال کرد
باید مرد بزرگی باشد که توانسته صادراتی به این عظمت در شهر کوچکی راه اندازی کند
Iran (Islamic Republic of)
حجتالله میربگ
۱۷:۱۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
مطالب عالی بود