استقلال افغانستان 99 ساله شد/ افغانستان چگونه به استقلال رسید؟

افغان ها 99 سال قبل در چنین روزی استقلال کشورشان را از انگلیسی ها به دست آوردند.

استقلال افغانستان 99 ساله شد/ افغانستان چگونه به استقلال رسید؟به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، امروز ٢٨ اسد/ مرداد، نود و نهمین سالروز استرداد استقلال افغانستان است. افغان ها 99 سال قبل، در چنین روزی تحت رهبری غازی امان الله خان، استقلال کشورشان را از انگلیسی ها به دست آوردند.

مردم افغانستان همه ساله طی مراسم بزرگی از این روز تجلیل می کنند. امسال نیز در کابل و دیگر ولایت های این کشور، آمادگی برای تجلیل از این روز گرفته شده است.

استقلال افغانستان چگونه به دست آمد؟

بعد از ینکه امان الله خان در سال ۱۹۱۹ میلادی به عنوان شاه افغانستان قدرت را به دست گرفت، آزادی و استقلال افغانستان را در صدر برنامه های کاری اش قرار داد.

شاه امان الله خان زمام حکومت را زمانی بدست گرفت که تحولات سیاسی و ایدئولوژیکی در سراسر قاره آسیا حکمفرما شده بود. نهضت آزادی خواهی و مشروطه خواهی در بیشتر کشورهای آسیا از جمله امپراتوری عثمانی (ترکیه  امروزی) ایجاد شده بود که هدف آنها خارج شدن از وضعیت حکومت مطلقه به سوی یک حکومت مشروطه و نظام مند بود.

تحولات فکری در سطح منطقه بالای افکار و اندیشه شهروندان افغانستان نیز تاثیر گذاشته بود. جوانان افغان از طریق نشریه سراج الاخبار سیاسی شده بودند و آنان نیز خواهان مشروطه خواهی و همچنان استقلال کامل افغانستان بودند.

امان الله خان یکی از شاهان مشروطه خواه و آزادی طلب افغانستان بود. او از آغاز سلطنت موضوع استقلال افغانستان را در صدر برنامه های کاری اش قرار داد. امان الله خان زمانی که در ۳ مارچ ۱۹۱۹ تاج شاهی را به سر می کرد، چنین اعلام نمود: ”به آن شرط این تاج و تخت را می پذیرم که شما با اندیشه ها و افکار من همکاری کنید. حکومت افغانستان باید از نگاه داخلی و خارجی کاملا مستقل و آزاد باشد.»

امان الله خان در ۳ مارچ ۱۹۱۹ طی نامه ای به حکومت بریتانیا از مرگ امیر حبیب الله خان و استعفای نصرالله خان از قدرت به نفع خودش اطلاع داد و ضمنا از بریتانیا خواست تا استقلال افغانستان را به رسمیت شناخته و عهد نامه های جدید میان افغانستان و بریتانیا امضا شوند.

امان الله خان قبل از دریافت جواب نامه از سوی حکومت بریتانیا، در تلاش ایجاد روابط با دیگر کشورهای جهان شد و از آنها خواست تا استقلال افغانستان را به رسمیت بشناسند و با افغانستان توافقنامه های همکاری و بازرگانی عقد کنند.

امان الله خان برای جنگ سوم افغان - انگلیس آمادگی گرفته بود و به نیروهای نظامی افغانستان که در جنوب و شرق کشور مستقر بودند دستور داده بود تا برای مقابله با نظامیان انگلیسی آماده باشند.

موضوع استقلال افغانستان و جنگ سوم افغان - انگلیس از سوی بریتانیا کم اهمیت و خیلی کوچک جلوه داده شد، در حالی که جنگ سوم افغان - انگلیس از جمله جنگ های بزرگ به شمار می رود که در آن بیش از ۱۶ میلیون پوند خسارات مالی به بریتانیا وارد شد و حدودا ۲۰۰۰ نظامی آنها نیز در این جنگ کشته شدند.

بعد از اینکه نیروهای افغانی در جنگ سوم افغان انگلیس پیروز شدند، امان الله خان در ۱۸ اگست ۱۹۱۹ میلادی استقلال رسمی افغانستان را اعلام کرد و این روز را که مطابق به ۲۸ اسد/ مرداد است رخصتی عمومی اعلام کرد.

شهروندان افغانستان در سال های اخیر به دلیل ناامنی و هراس از حملات تروریستی احتمالی نمی توانند از این روز مطابق میل شان تجلیل کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار