معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش با بحران جدی کمبود نیروی انسانی روبروست و امسال سخت ترین شرایط را بلحاظ کمبود نیرو داشته است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش امروز در گردهمایی مشترک مدیران مدرسه های کاشان در کانون جوانه های این شهرگفت: اوج استخدام های این وزارتخانه از سالهای 73 – 65 بوده که این عده بلحاظ 30 سال خدمت بین سالهای 1403 – 1395 به سن بازنشستگی 30 سال می رسند.

وی افزود: در مجموع حدود370 هزار نفر نیرو در این سالها در وزارت آموزش و پرورش بازنشسته می شوند که سال گذشته 41 هزار و 600 نفر و 38 هزار نفر در سال 95 از نیروهای این وزارتخانه بازنشسته شده اند.

به گفته وی 52 هزار و 700 نفر بر اساس اسناد و مدارک نیز مشمول بازنشستگی 30 ساله خدمت در سال جاری هستند که هنوز احکام آنها صادر نشده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: شاید بتوان 50 درصد از نیروها را با مکانیزیم هایی به مدت چند سال نگه داشت اما طبیعی است که بقیه آنها را نمی توان بکارگرفت یا خودشان تمایلی به ماندن در این وزارتخانه نداشته باشند.

الهیار ترکمن اظهارداشت: با این شرایط مرکز برنامه ریزی منابع نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش برای تامین نیرو بر اساس مدرسه محور تعریف شده که فقط نیرو را برای مدرسه و کلاس اختصاص بدهد.

ارائه لایحه رتبه بندی فرهنگیان به هیات دولت

وی در ادامه ازارائه لایحه رتبه بندی فرهنگیان به زودی از سوی وزارت آموزش و پرورش به هیات دولت خبرداد و گفت: امتیازهایی از جمله میزان ساعت کار، فعال بودن و حضور معلم در کلاس درس در این لایحه که برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، باهدف ایجاد انگیزه برای معلمان درنظر گرفته شده است.

به گفته وی، طرح معلم تمام وقت با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز اجرامی شود که در اجرای این طرح برخی امتیازهای موقت معلمها به امتیازهای دائم تبدیل می شود و در ازای آن معلمان خدمات بیشتری به مجموعه آموزش و پرورش ارائه می کنند.

الهیار ترکمن همچنین یادآورشد: وزارت آموزش و پرورش به شدت معلول محور شده و در تمام برنامه ریزی ها و اقدامامهایی که برای بهبود وضعیت این وزارتخانه انجام می دهد فقط بر معلولها تمرکز می کند و به دنبال برطرف کردن آنهاست.

به گفته وی در وزارت آموزش و پرورش راه حلهایی که تاکنون برای برطرف کردن معلولها گرفته شده است، بصورت موقتی بوده و اساسی، ریشه دار و دامنه دار نبوده است و به همین منظور در سه دهه گذشته نتوانسته مشکلات این وزارتخانه را برطرف کند.

نبود تئوریسینی که بتواند مسائل وزارت آموزش و پرورش را ریشه دار حل کند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: تئوریسینی که بتواند مسائل وزارت آموزش و پرورش را ریشه دار حل کند نداشته ایم و امروز هم اگر روی معلولها متمرکز شویم نمی توان مسائل را برطرف کرد.

الهیار ترکمن از تشکیل کارگروه های مطالعاتی برای بررسی و حل مشکلات مالی وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این کار گروه ها با هدف نحوه توزیع نیروی انسانی که اصلی ترین منبع نیاز تامین مالی این وزارتخانه است و همچنین ترکیب منابع مالی که دچارمشکل هستیم تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تمام اعتبارهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از بودحه عمومی تشکیل می شود، یادآور شد: 10 و نیم درصد از دانش آموزان در سراسر کشور در مدراس غیردولتی به تحصیل مشغول هستند و بقیه در مدارس دولتی تحصیل می کنند که تمام هزینه های آنها از بودجه عمومی دولت تامین می شود.

به گفته وی، برطرف کردن مشکلات وزارت آموزش و پرورش نیازمند کمک دولت، مجلس و این وزارتخانه است چون ما خودمان به جایگاه بودجه مالی وزارت آموزش و پرورش معترض هستیم و تلاش می کنیم سهم و جایگاه آن را در نظام مالی کشورارتقا دهیم و به همین منظور در داخل وزارت آموزش و پرورش فراینده هایی را تنظیم کرده ایم که بتوانیم با بهره وری بکارگیری منابع را افزایش دهیم.

وزارت آموزش و پرورش سال مالی 97 را با کمترین میزان مطالبه منتقله از سال قبل آغازکرد

الهیار ترکمن اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش سال مالی 97 را با کمترین میزان مطالبه منتقله از سال قبل یعنی 340 میلیارد تومان شروع کرد که این رقم سال گذشته 1100 میلیارد تومان مطالبات منتقله از سال قبل خود بود و در سال 95 نیز میزان مطالبات منتقله از سال قبل از آن نیز حدود 800 میلیاردتومان بود.

وی همچنین از اجرای طرح معلم تمام وقت با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور خبرداد وگفت: در اجرای این طرح برخی امتیازهای موقت معلمان به امتیازهای دائم تبدیل می شود تا در ازای آن معلمان خدمات بیشتری به مجموعه آموزش و پرورش ارائه کنند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.