در برنامه تیتر امشب چه گذشت؟

بررسی وضعیت بازار لوازم التحریر ایران از تولید تا مصرف

ایزدی خواه کارشناس صنایع فرهنگی گفت: اگر بتوانیم شخصیت سازی کنیم، بچه‌ها گزایش نشان می‌دهند و می‌توان با هجوم شخصیت‌های بیگانه با فرهنگ و باور‌های ما مقابله کرد.

ایزدخواه، کارشناس صنایع فرهنگی در برنامه "تیتر امشب" سه شنبه شب با بیان اینکه علاقه به شخصیت ها و نمادهای کارتونی در کودکی، گرایش به ایدئولوژی و فرهنگ خاستگاه آنها در بزرگسالی را به دنبال خواهد داشت، بر لزوم توجه به هجوم کاراکترهای بیگانه به لوازم مصرفی کودکان ایرانی تأکید کرد و گفت لوازم التحریر تنها یکی از شانزده عرصه ای است که تصاویر محبوب بر آنها نقش می بندد.
 
فیلشاه، تنها در برابر لشگر باب اسفنجی
 
این کارشناس صنایع فرهنگی افزود: محصولات جانبی حاصل از محبوبیت یک کاراکتر حدود 16 صنعت را در بر می گیرد که اسباب بازی و عروسک، لباس و کلاه، دکوراسیون اتاق کودک و لوازم التحریر برخی از آن است و ارزش مالی آن در سطح جهان حدود 241 میلیارد دلار برآورد شده است.
 
ایزدخواه ادامه داد: این رقم در ایران حدود 30 هزار میلیارد تومان است و این درحالی است که در کشور ما تمامی ده شخصیت برتر، امریکایی اند.
 
وی افزود: ما میزان نفوذ و محبوبیت کاراکترها در 42 کشور را بررسی کرده ایم و بر اساس نتایج این تحقیقات، در امریکا نیز تمامی ده شخصیت برتر امریکایی اند.
 
به گفته ایزدخواه، در اروپا نیز بین 6 تا 8 کاراکتر برتر امریکایی اند و در چین هم، پنج شخصیت محبوب را نمادهای امریکایی تشکیل می دهند.
 
این کارشناس افزود: با این حال در ژاپن، به لطف اقتدار صنعت انیمیشن، تمامی ده شخصیت برتر ژاپنی اند و حتی باب اسفنجی که از محبوبترین های دنیاست، در ژاپن در رده های پائین قرار دارد.
 
ایزدخواه ضعف در شخصیت سازی (کاراکترسازی) را از عمده ترین مشکلات این عرصه در کشور دانست و افزود: متاسفانه ما روی کاراکتر سازی کار نکرده ایم و این درحالی است که بچه ها بدون توجه به قیمت یا کیفیت کالا فقط با نقش و نگار آن و کاراکتر روی کالا آشنایی دارد و بر همین اساس انتخاب می کند.
 
فیلشاه، تنها در برابر لشگر باب اسفنجی
ایزدخواه ادامه داد: البته پدر و مادر هم قیمت و کیفیت را چک می کنند اما واقعیت این است که در نهایت کاراکتر اهمیت بیشتری دارد.
این کارشناس صنایع فرهنگی ادامه داد: در تحقیق دیگری به این نتیجه رسیدیم که شخصیت های انیمیشن ایرانی "فیلشاه" مورد علاقه بچه های ایرانی است و کودکان آنها را می شناسند و دوستشان دارند و این امر نشان می دهد که اگر بتوانیم شخصیت سازی کنیم، بچه ها گزایش نشان می دهند و می توان با هجوم شخصیت های بیگانه با فرهنگ و باورهای ما مقابله کرد.
 
وی فرهنگ رایج در جامعه را نیز موثر در این امر دانست و گفت: در حال حاضر تمامی دفترها با کاغذ سفید خارجی تولید می شود و کاغذ ایرانی به دلیل درصد کمی کاهی بودن، برای ساخت دفتر استفاده نمی شود.
 
ایزدخواه افزود: این درحالی است که کاغذ کاهی برای چشم کودک مناسب تر است اما مصرف کننده ایرانی کاغذ کاملا سفید را ترجیح می دهد.
ایزدخواه با بیان اینکه آمار و ارقام دقیقی از میزان فراوانی کالای خارجی در بازار لوازم التحریر کشور در دست نیست، اظهار داشت: برآورد می شود که فقط 20 تا 30 درصد نیاز بازار لوازم التحریر را تولیدکنندگان داخلی تامین می کنند و مابقی از خارج از کشور وارد می شود.
فیلشاه، تنها در برابر لشگر باب اسفنجی
منصور مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز با تأکید بر لزوم توجه به این امر بسیار مهم فرهنگی و پرورشی اظهار داشت: درحالی که وظیفه اصلی وزارت آموزش و پرورش، کار فرهنگی است، اما مشکلات دیگر مانند بودجه بخش زیادی از توجهات را معطوف به خود کرده و وزارتخانه باید دائم به دنبال کسری اعتبار و مشکلات مالی معلمان و مسائلی از این قبیل باشد.

مجاوری افزود: در حال حاضر دو معاونت در وزارت آموزش و پرورش موظف به فعالیت فرهنگی و حمایت از لوازم التحریر ایرانی شده اند.
 
مشاور وزیر آموزش و پرورش برپایی نمایشگاه های نوشت افزار در آستانه سال جدید تحصیلی را یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه خواند و گفت: امسال 750 نمایشگاه در نقاط مختلف کشور برپا می شود تا با حضور اصناف، کالای ایرانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب به خانواده ها عرضه شود.
 
مجاوری با بیان اینکه واردات صحیح و نظارت شده، باعث تنظیم بازار و کنترل قیمت ها می شود، تصریح کرد: دستگاه های دیگری مثل وزارت صنایع نیز باید در کنار آموزش و پرورش باشند. 
 
مشاور وزیر با اشاره به وجود 20 میلیون دانش آموز و دانشجو در کشور تصریح کرد: اگر هریک از اینها در سال 20 خودکار استفاده کننده، رقم بسیار بالایی را شامل می شود که می تواند مورد توجه تولیدکننده و فروشنده ایرانی باشد اما متاسفانه واردات بی رویه و قاچاق زیان فراوانی به آنها وارد می کند.
 
مجاوری تحریم ها و مشکل ارزی فعلی را فرصت مناسبی برای تولید کننده ایرانی دانست و گفت: تولیدکنندگان داخلی می توانند در چنین شرایطی با بالا بردن کیفیت محصولاتشان بازار را از سلطه محصولات خارجی خارج کنند.
 
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود 80 هزار مدرسه از 106 هزار مدرسه، بوفه دارند گفت: قصد داریم اصناف را وارد این بوفه ها کنیم تا کالای ایران با قیمت و کیفیت مناسب توزیع شود. 
 
وی همچنین بخش اداری آموزش و پرورش با یک میلیون فرهنگی را بازار مناسبی برای کالای ایرانی خواند و گفت: سامانه ای به همین منظور دایر شده تا فقط از لوازم ایرانی استفاده شود.

فیلشاه، تنها در برابر لشگر باب اسفنجی
در ادامه این برنامه، حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایران بر لزوم ذائقه سازی در خانواده ها اشاره کرد و گفت: البته در سال های اخیر خانواده ها به استفاده از کالای ایرانی گرایش پیدا کرده اند که باید افزایش یابد.
وی نیز کاراکتر سازی را از مشکلات این عرصه دانست و افزود: رایگان بودن امکان استفاده از نمادها و شخصیت های خارجی در کنار کمبود و هزینه بر بودن نمادهای ایرانی از جمله مشکلات این صنعت است.
حسینی همچنین حمایت از تولید داخلی و مدیریت واردات را نیز از نیازهای این عرصه عنوان کرد.
  
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
انتهای پیام/

فیلشاه، تنها در برابر لشگر باب اسفنجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار