آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از اما و اگر‌های توزیع شیر در مدارس تا چگونگی تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون اما و اگر‌های توزیع شیر و چگونگی اعمال سوابق تحصیلی برای کنکور ۹۸ سپری شد.

از اما و اگر‌های توزیع شیر در مدارس تا چگونگی تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون چون اما و اگر‌های توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی جدید و چگونگی اعمال سوابق تحصیلی برای کنکور ۹۸  سپری شد.

توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی جدید به کجا رسید؟

علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش  درباره برنامه‌ریزی برای توزیع شیر در مدارس کشور اظهار کرد: برای توزیع شیر در مدارس کشور اعتبار آن به آموزش و پرورش ابلاغ شده است اما هنوز تخصیصی به ما نداده‌اند.

وی ادامه داد: اعتباری معادل 180 میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است که منتظر ابلاغ آن از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: علی‌رغم اینکه تخصیصی به ما داده نشده است اما کمیته توزیع شیر مدارس را تشکیل دادیم تا تقسیم کار بین دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط همچون وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، اتحادیه انجمن‌های لبنی کشور و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام شود.

تأثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی برای پایه دوازدهم است

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کنکور سال 98 با تأثیر قطعی 30 درصدی سوابق تحصیلی برای داوطلبان برگزار می‌شود، موضوعی که تا امسال صرفا با تأثیر مثبت بوده است.

وی ادامه داد: این قانون فعلا برای دانش آموزانی اعمال خواهد شد که مهر امسال پایه دوازدهم را می‌گذارنند و سال 98 کنکور می‌دهند و معدل اخذ شده این دانش آموزان به طور تأثیر قطعی در کنکور اعمال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره سایر داوطلبان کنکوری که سال‌های پیش دیپلم گرفته‌اند، گفت: برای این افراد باید مدلی را سازمان سنجش به شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد کند و پس از بررسی‌های لازم تصمیم قطعی برای این گروه از داوطلبان مشخص شود؛ روش‌های تطبیقی که کارشناسان آن را تأیید کرده باشند.

بطحایی تصریح کرد: مدل پیشنهادی برای تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبانی که سال‌های قبل دیپلم گرفته‌اند، باید تا پیش از مهر 97 مشخص شود و اکنون این موضوع در حال بررسی است و اصل را بر این قرار دادیم تا حقوق داوطلبان ضایع نشود.

اجرای طرح خرید صندلی‌های خالی در هنرستان‌ها

مجید طهرانیان مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی درباره روش‌های کمک به جبران کمبود نیروی انسانی در هنرستان‌های کشور با توجه به سه ساله شدن آن اظهار کرد: امسال در کارگروه خرید خدمات آموزشی تعداد نیرو‌ها معادل سال گذشته است، اما با توجه به شرایط هنرستان‌ها امکان دارد فضای جدید برای تامین شرایط آموزشی هنرستان‌ها ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم تا طرح خرید صندلی‌های خالی مدارس غیردولتی را به کار بگیریم چرا که برای تامین بستر آموزشی مناسب در مقطع ابتدایی و متوسطه طرح خرید خدمات آموزشی کمک کننده است، اما در هنرستان‌ها علاوه بر مشکل نیروی انسانی با مشکل فضا هم مواجهیم پس ناگزیر هستیم این طرح را برای تامین فضا و نیروی انسانی بهره بگیریم.

دانش آموزان باید حقوق و مسئولیت هایشان را بشناسند

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده  گفت: دوره دانش آموزی بهترین دوران برای خود شکوفایی است و باید استعداد‌ها را بشناسید و پرورش دهید تا در مسیر پیشرفت حرکت کنید.

وی ادامه داد: دانش آموزان باید مهارت کنترل خشونت، آشنایی با حقوق یک انسان و زن و مطالبه گری و دفاع از حق، شناسایی مسئولیت‌ها در قبال این حقوق را تمرین کنند.

ابتکار بیان کرد: امیدواریم بیش از گذشته در برنامه ریزی‌های مدارس به موضوع مهارت‌های زندگی و مهارت افزایی آن‌ها کمک کنیم تا دانش آموزان زندگی‌ فردی و اجتماعی را به بهترین شکل جهت دهند که جامعه موفق از بعد علمی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

راه‌اندازی سامانه معلم‌یاب برای جذب نیروی مدارس غیردولتی

مجید طهرانیان مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی با اشاره به اینکه مدارس غیر دولتی برای تأمین نیروی انسانی خود مستقل از دولت عمل می‌کنند، گفت: به همین دلیل راه‌اندازی سامانه معلم‌یاب برای به کارگیری معلمانی دارای صلاحیت حرفه‌ای کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این سامانه به افراد جویای کار کمک می‌کند تا متناسب با شرایط و تخصص خود در مدارس غیر دولتی به فعالیت بپردازند.

طهرانیان با اشاره به اینکه بنگاه‌های اقتصادی مانند تولیدی‌های صنعتی و خدماتی بسیاری در کشور داریم، گفت: کمتر بنگاه اقتصادی به حوزه تعلیم و تربیت اختصاص پیدا می‌کند، بنابراین سامانه معلم‌یاب به ارتقای کیفیت این بنگاه‌های کمک می‌کند تا معلمانی با صلاحیت در مدارس به خدمت گرفته شود.

مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی با اشاره به اینکه معلمان مدارس غیردولتی موظف به داشتن صلاحیت حرفه‌ای هستند، اظهار کرد: بر این اساس معلمان موظفند دوره آموزشی 54 ساعته بدو خدمت را بگذرانند.

طهرانیان تصریح کرد: مراکز و سامانه‌های مانند معلم‌یاب به جذب بهتر نیرو در مدارس غیر دولتی کمک به سزایی می‌کنند و باعث می‌شوند معلم و مدرسه متناسب راحت‌تر همدیگر را پیدا کنند همچنین این اقدامات به بهبود رتبه‌بندی مدارس غیر دولتی و تعیین میزان دقیق شهریه کمک می‌کند.

در برخی مناطق هنوز مدرسه نداریم

محمد باسط درازهی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره توجه به عدالت آموزشی در مدارس اظهار کرد: در قانون اساسی آمده است که همه مردم حق بهره‌مندی از آموزش یکسان را دارند، اما به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان، برخی شاخص‌های آموزشی پیشرفت چندانی نداشته و این استان فاصله معناداری با دیگر استان‌ها دارد. در واقع عدالت آموزشی به دنبال عدالت اجتماعی شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان هزار و ۵۵۶ بازمانده از تحصیل دارد که ۲۷ هزار و ۱۲۹ نفر در مقطع ابتدایی هستند.

وی با بیان اینکه باید نظام آموزش و پرورش یکپارچه باشد اظهار کرد: تنوع مدارس باعث تبعیض شده است و در استان‌های مختلف شاهد این موضوع هستیم، برخی استان‌ها هنوز مدرسه ندارند و برخی در شرایط آموزشی قابل قبولی تحصیل می‌کنند در چنین شرایطی بهتر است مدارس در قالب یک نظام آموزشی واحد باشند و سرانه نسبت به جمعیت تقسیم شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: برای رسیدن به عدالت آموزشی باید همه افراد را زیر یک چتر ببینیم و بودجه مناطق مرزی و کمتر برخورداری را که اغلب به صورت مدارس شبانه روزی تأمین می‌شود افزایش یابد.

تدوین مجموعه جدید رشته‌های کار و دانش برای مهر ۹۸

مصطفی آذرکیش مدیر کل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره ورود رشته‌های جدید در حوزه آموزش‌های کار و دانش گفت: مجموعه جدید رشته‌ها طی یکی دو سال گذشته وارد نظام آموزشی شد و در حال تدوین مجموعه نهم رشته‌ها هستیم که بعد از تأیید شورای عالی آموزش و پرورش و مراحل اداری امیدواریم در سال ۹۸ به مجموعه رشته‌ها اضافه شود.

آذرکیش درباره برنامه‌های جدید کاردانش برای سال تحصیلی آینده گفت: مهمترین برنامه‌ای که برای امسال در نظر داریم استقرار مطلوب پایه دوازدهم است و سعی داریم در این حوزه کیفیت لازم را رها کنیم.

وی ادامه داد: از دیگر محور‌هایی که برای سال تحصیلی جدید به آن توجه داریم گسترش همکاری با دستگاه‌های مختلف کشور، شهرک‌های صنعتی، آموزش همراه با تولید، توسعه مشارکت برای تأمین بخشی از نیاز‌های کشور و برگزاری مسابقات همراه با تولید و توانمندسازی هنرآموزان مشغول به فعالیت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۲۰:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
وای بلخره چی شد معدل توی کنکور 98 چقدر تاثیر داره؟هم توی اینجا هم توی هیوا زده 30 درصد قطعی شده ولی تو بقیه جاها گفته داره بررسی میشه!خب تکلیف مارو مشخص کنید واقعا خیلی سردرگمیم
آخرین اخبار