باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

یک بام و دو هوای معاونت علمی برای دانش‌بنیان‌ها/ وقتی تسهیلات خوش آب و رنگ دردی از جوانان درمان نمی‌کند

معاونت علمی تسهیلات مختلفی را برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است، اما آن‌ها نمی‌توانند درد جوانان را درمان کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  چند سالی است که بحث شرکت‌های فناور و اقتصاد دانش بنیان رواج بسیاری پیدا کرده است و تسهیلات مختلفی برای کمک به آن‌ها در نظر گرفته شده است البته تسهیلا‌تی که به نام شرکت‌های دانش بنیان است، اما کام آنان را شیرین نمی‌کند؛ دی ماه سال گذشته بود که با انتشار خبر تسهیلات سربازی بسیاری از جوانانی که مشمول خدمت بودند، به سراغ دریافت این تسهیلات رفتند؛ تا موفق شوند بخشی از سربازی خود را معاف شوند و در شرکت دانش بنیان خود بمانند و  به پادگان نروند.

معاونت  علمی و فناوری ریاست جمهوری ۱۲۰ خدمت از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی گرفته تا جایگزینی‌ خدمت سربازی‌ با انجام پروژه تحقیقاتی را برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است و هرگاه صحبت از کمک و خدمتی می‌شود مسئولان معاونت از ۱۲۰ خدمت یاد می‌کنند خدماتی که تا به امروز در مرحله حرف باقی مانده اند و عملیاتی کردن آن‌ها نیازمند گذر از راهی طولانی است.

به تازگی موضوع تسهیلات سربازی بار دیگر داغ شده است؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح تفاهم نامه‌های همکاری را به امضا رسانده و خدمت جدیدی تحت عنوان جایگزینی سربازی با انجام یک پروژه تحقیقاتی را در نظر گرفته است که بر مبنای آن هر یک از مشمولان سربازی که در شرکت‌های دانش بنیان کار می‌کنند با انجام یک پروژه تحقیقاتی می‌توانند ۲ سال سربازی خود را در مراکز تحقیقاتی و شرکت‌ها  بگذرانند و دیگر کابوس نگهبانی در شب‌های پادگان را نداشته باشند.

یک بام و دو هوای معاونت علمی برای دانش‌بنیان‌ها / وقتی تسهیلات خوش آب و رنگ دردی از جوانان درمان نمی‌کند

جایگزینی خدمت سربازی با انجام پروژه علمی در شرکت‌های دانش‌بنیان

سید محمد صاحب کار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره تسهیلات خدمت سربازی برای شرکت‌های دانش بنیان گفت: به تازگی طرح جایگزینی خدمت سربازی با انجام یک طرح تحقیقاتی در معاونت علمی و فناوری اجرایی شده است که بر مبنای آن هر یک از جوانانی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند می‌توانند خدمت سربازی خود را با یک پروژه تحقیقاتی جایگزین کنند.

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان با بیان اینکه دو طرح برای جایگزینی خدمت سربازی و طرح تحقیقاتی به وجود آمده است اظهار کرد: یکی بحث امریه سربازان و دیگری انجام پروژه تحقیقاتی در موسسه پژوهشی از جمله تسهیلاتی هستند که بر مبنای آن جوانان نخبه می‌توانند سربازی خود را به شیوه نوینی انجام دهند.

وی درباره امریه شرکت‌های دانش بنیان، گفت: هر یک از کارمندان شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند دو سال سربازی را در شرکت خود و با انجام پروژه‌های تحقیقاتی تحت عنوان امریه انجام دهند.

صاحب کار خراسانی با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی، ادامه داد: همچنین جوانانی که به دنبال جایگزینی سربازی خود هستند می‌توانند طرح تحقیقاتی انجام دهند و در مراکز پژوهشی فعالیت خود را پیش ببرند و دیگر به پادگان نروند.

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان تصریح کرد: البته موضوع مورد توجه این است که این جوانان دو ماه آموزشی را حتما باید طی کنند و سپس پس از آن برای ادامه سربازی به یکی از مراکز تحقیقاتی مراجعه کنند.

نا هماهنگی مسئولان معاونت علمی و سردرگمی جوانان نخبه

در حالی که رئیس امور شرکت‌های دانش بنیان صحبت از جایگزینی تمام مدت خدمت سربازی جوانان نخبه شرکت‌های دانش بنیان می‌کنند، اما معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح از معافیت چند ماهه سربازی برای جوانان نخبه و فعال در شرکت‌های دانش بنیان صحبت می‌کند.

سورنا ستاری در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره تسهیلات سربازی برای کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: افراد کلیدی شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از تسهیلات معافیت سربازی استفاده کنند و ۶ ماه تا یک سال از دوره سربازی خود را در شرکت‌های دانش بنیان بگذرانند.

همچنین سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح هم با اشاره به این تسهیلات اظهار کرد: افرادی که در شرکت‌های دانش بنیان کار می‌کنند، می‌توانند بخشی از خدمت سربازی خود را در پروژه‌های تحقیقاتی پیش ببرند.

از سویی سردرگمی جوانان و ندانستن آنکه بالاخره چه مقدار از سربازی آن‌ها در شرکت‌های دانش بنیان می‌گذرد و از سوی دیگر بروکراسی اداری طولانی مدت برای اخد این خدمت بلای جان جوانان مشمول سربازی شده است.

یک بام و دو هوای معاونت علمی برای دانش‌بنیان‌ها / وقتی تسهیلات خوش آب و رنگ دردی از جوانان درمان نمی‌کند

یک سال  دوندگی برای دریافت چند ماه معافیت

مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان که متقاضی دریافت تسهیلات سربازی بوده است، در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره چگونگی دریافت تسهیلات معاونت علمی و فناوری مبنی بر جایگزینی خدمت سربازی با انجام یک پروژه تحقیقاتی، گفت: سال گذشته یکی از کارمندان شرکت که مشمول رفتن به خدمت سربازی بود، خواستار دریافت این تسهیلات شد، اما متأسفانه به دلیل بروکراسی اداری شدید، نتوانست آن را دریافت کند.

وی با بیان اینکه برای دریافت یک خدمت ساده باید چندین ماه دوندگی داشت، اظهار کرد: ما برای آنکه بتوانیم خدمت سربازی را از معاونت علمی و فناوری دریافت کنیم، یک سال دوندگی کردیم؛ یک سالی که نصف مدت زمان خدمت سربازی است.

مدیر این شرکت دانش بنیان ادامه داد: بروکراسی اداری و روند دریافت تسهیلات از سوی معاونت علمی به قدری سخت است که قید دریافت آن را زدیم و کارمند شرکت دفترچه‌اش را پست کرد و به پادگان رفت.

بروکراسی اداری سخت معاونت علمی  برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان موضوع تازه‌ای نیست و همواره بسیاری از شرکت‌ها نسبت به آن اعتراض داشتند و مسئولان معاونت علمی تنها قول مساعدت به آن‌ها داده‌اند.

بروکراسی اداری معاونت علمی چه زمانی برطرف می‌شود؟

مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره روند طولانی دریافت تسهیلات از معاونت علمی، اظهار کرد: معاونت از تسهیلات مختلفی صحبت می‌کند، اما روند ارائه آن‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان آنقدر سخت و شدید است که در اکثر مواقع پشیمان می‌شویم و به دنبال تسهیلات نمی‌رویم.

این در حالی است که معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره کاهش روند طولانی بروکراسی اداری در معاونت علمی، گفت: معاونت تا جایی که بتواند روند بروکراسی اداری را کاهش می‌دهد البته نمره قبولی بالایی هم در این حوزه به معاونت نمی‌دهم؛ ما سازمان بزرگی نیستیم، اما با این موجود تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا این روند کاهش یابد.

یک بام و دو هوای معاونت علمی برای دانش‌بنیان‌ها / وقتی تسهیلات خوش آب و رنگ دردی از جوانان درمان نمی‌کند

روند طولانی ارائه خدمات، سختی کار، پاسخ ندادن و بسیاری موارد دیگر سبب شده‌است تا شرکت‌های دانش بنیان نسبت به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دلسرد شوند البته در این میان تعدادی شرکت هم وجود دارند که توانسته‌اند برخی از تسهیلات معاونت علمی  را دریافت کنند، اما همین مشکل نا هماهنگی میان آنان مزید بر علت شده است و باید دید که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حل مشکلات موجود و برطرف کردن معضل بروکراسی اداری طولانی مدت که راه پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان را سد کرده است، چگونه عمل خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
کدام دانش الان من کارشناسی ارشدم از کسی که دیپلم داره حقوقم کمتره فقط به خاطر پارتی الان فساد خیلی زیاده فقط تنها راه پارتیه