رای‌الیوم: ترکیه به سمت تشکیل ائتلافی منطقه‌ای با ایران و پاکستان می‌رود

روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای با اشاره به تنش‌ها در روابط ترکیه و آمریکا نوشت آنکارا به سمت تشکیل یک ائتلاف با ایران و پاکستان پیش می‌رود.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: طبیعی بود که رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد هیئتی از کنگره به ریاست مایکل ترنر را که اکنون در آنکارا هستند رد کند. این پیشنهاد شامل آمادگی دولت آمریکا برای تحویل هواپیما‌های اف ۳۵ به ترکیه در مقابل صرف نظر دولت آنکارا از خرید موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه بود. صرف نظر کردن از خرید موشک‌های پیشرفته روسی غیرممکن است، زیرا بهای آن پرداخت شده است و اولین محموله آن اوایل سال ۲۰۱۹ تحویل داده می‌شود. ضمن آن که ترکیه مانند ایران و پاکستان به دنبال توسعه سامانه موشکی خود است تا در زمینه ساخت تجهیزات نظامی به خودکفایی برسد.

در این مطلب آمده است: چیزی که بیش از همه واشنگتن را درباره قرارداد موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه آزار می‌دهد دستیابی ترکیه به آن‌ها نیست هرچند این کشور به تدریج به ناتو پشت می‌کند و به سمت شرق و شمال یعنی کشور‌های ایران، چین، هند و روسیه می‌رود بلکه دلیل آن دستیابی آنکارا به فناوری تولید این نوع موشک‌ها و ساخت آن‌ها در داخل است. معامله تبادلی که هیئتی از کنگره حامل آن برای ترکیه بود چندان وسوسه کننده نبود و بسیار پایین‌تر از سطح مطلوب بود.

اگر این هیئت تحویل فتح‌الله گولن مبلغ ترکیه‌ای را که به دست داشتن در کودتای نظامی تابستان سال ۲۰۱۶ متهم است پیشنهاد می‌کرد شاید مورد بررسی عمیق مقامات ترکیه قرار می‌گرفت، زیرا برآورده نشدن این خواسته اردوغان از سوی مقامات واشنگتن یکی از مهمترین عوامل بحران کنونی در روابط دو کشور است. سیاست خودکامگی در برابر متحدان و تحقیر آنان به ویژه اگر مسلمان باشند و حمایت مطلق از اسرائیل و طرح‌های شهرک‌سازی در قدس اشغالی همگی باعث فروپاشی ائتلاف‌های آمریکا در چهار گوشه جهان شده است.

ترامپ در چندین جبهه جنگ اقتصادی به راه انداخته است که مهمترین آن‌ها جبهه روسیه و چین است. این علاوه بر تحریم‌ها علیه ایران و شاید به زودی علیه ترکیه و برخی کشور‌های اتحادیه اروپاست. ترکیه که به زودی از پیمان ناتو کنار گذاشته می‌شود یا کناره‌گیری می‌کند به سمت یک ائتلاف منطقه‌ای در خاورمیانه می‌رود که شامل ایران و پاکستان و شاید بعد‌ها عراق و سوریه می‌شود. این کشور امیدوار است تاسیسات و نیروگاه‌هایی برای تولید سلاح هسته‌ای ایجاد کند و از بازدارندگی موشکی و هسته‌ای شبیه به کره شمالی یا حزب‌الله در جنوب لبنان برخوردار شود و از ایران، روسیه و پاکستان حمایتی تقریبا مطمئن دریافت کند.

رای‌الیوم نوشت: همه نشانه‌ها نیز حاکی است که آنکارا این مسیر را خواهد پیمود. پیشنهاد فروش هواپیما‌های اف ۳۵ آمریکا اهرم فشار بر ترکیه نیست، زیرا هواپیما‌های سوخوی ۵۷ روسیه جایگزین آن حاضر و آماده است بدون این که هیچ یک از شروط سایر توافق‌های خرید سلاح از آمریکا را داشته باشد.

این روزنامه افزود: وقتی کشور‌های متحد واشنگتن مانند عربستان و ترکیه درخواست خرید موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه را دارند و به موشک‌های پاتریوت که به مرور شایستگی خود را از دست می‌دهند و در جبهه‌های مختلف از جمله در یمن شکست می‌خورند پشت می‌کنند، این به معنای وارد شدن ضربه هولناک به صنعت نظامی آمریکاست. قبلا گفته‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم جایگاه واقعی ترکیه پایگاه شرقی و اسلامی و در شمال، روسیه است و این کشور باید ارتباط خود را کاملا با آمریکا و پیمان ناتو قطع کند به ویژه بعد از آن که هدف عملیات بزرگ باج خواهی و جنگ اقتصادی قرارگرفت و بر اثر آن ارزش پول رسمی این کشور یعنی لیره سقوط کرد. این دولت آمریکا و متحدانش در پیمان ناتو و تعدادی از کشور‌های خلیج (فارس) بودند که ترکیه را به ورطه جنگ سوریه انداختند و همه آن‌ها نیز اکنون از حمایت این کشور دست کشیده اند و علیه آن اقدام می‌کنند. حالا باید دید ترکیه در این زمینه هم تجدید نظر خواهد کرد یا خیر.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار