معاون استاندار خراسان رضوی:

تبدیل سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری در حال پیگیری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت: زیرساخت‌ها برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری فراهم است.

تبدیل سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری در حال پیگیری استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ؛ قربان میرزایی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت:افغانستان کشور اول هدف صادراتی خراسان رضوی است و سالانه ۱۰ میلیارد دلار صادرات به این کشور انجام می‌شود، از سوی دیگر خراسان رضوی در کریدور شمال به جنوب قرار گرفته و کالا‌ها می‌توانند از طریق گمرک دوغارون بطور مستقیم از بندر چابهار به افغانستان ترانزیت شوند.

وی افزود: با این شرایط، اتکا به پایانه خروجی در دوغارون کافی نیست و با تبدیل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد می‌توان با توسعه سرمایه گذاری در آن، بستر جدید در حوزه صادرات و ترانزیت برای ایران فراهم کرد.

میرزایی با اشاره به وجود تونل بادی در نشتیفان خواف و ظرفیت فوق العاده آن برای توسعه اقتصادی تصریح کرد: ایجاد منطقه ویژه بادی در خواف نیز پیشنهاد شده است که امیدواریم این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی در باره کاهش سهمیه آب کشاورزی و افزایش سهم بخش صنعت بویژه صنایع فولادسازی از آب نیز گفت: این استان شرایط خاصی دارد به طوری که ۵۹.۹ درصد اشتغال و توسعه اقتصادی خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است و کاهش سهم آب این بخش برای افزایش سهم آب بخش صنعت، به نوعی خودزنی به شمار می‌رود.

میرزایی با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب افزود: پارسال با استفاده از شیوه‌های نوین مانند استفاده از سامانه آبیاری قطره ای، ۳۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی استان صرفه جویی شد، در حالی که در میزان کشت و برداشت محصولات کشاورزی تغییری ایجاد نشد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض، استفاده از سیستم آبیاری نوین و قطره ای، تغییر شرایط کشت برای محصولات آب بر مانند خربزه از جمله روش‌هایی است که منجر به صرفه جویی مصرف آب در بخش کشاورزی استان شده است.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی خراسان رضوی ۱.۴ میلیون مترمربع است و کاهش این بخش برای افزایش اشتغال در صنعت و تامین آب صنایع برخلاف سیاست‌های دولت است.

میرزایی افزود: استفاده از پساب شهر‌های خواف، سنگان و تربت حیدریه، تامین سه میلیون مترمکعب آب از دشت زوزن، تجمیع و هدایت روان آب‌هایی که از مرز خارج می‌شود، از جمله برنامه‌های میان مدت برای تامین آب مورد نیاز صنایع منطقه ویژه سنگان خواف است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: انتقال آب از دریای عمان نیز از جمله برنامه‌های درازمدت استان برای تامین آب است که مطالعات آن انجام شده و تلاش می‌شود از این طریق مشکل کمبود آب استان در همه بخش‌ها حل شود.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

انتقال آب از دریای عمان از برنامه های بلند مدت استان است

برچسب ها: اشتغال ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.