سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

ییلاق سوباتان تالش با شگفتی‌های طبیعی و تاریخی ، از جاذبه های گردشگری گیلان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ اگر از هیاهو و کش مکش‌های زندگی خسته شدید و میخواهید جایی سفر کنید که طبیعتش بکر و رویایی، هوایش پاک و از دل زمین آب بجوشد و دوباره به زمین برگردد پس حتما سری به ییلاقات سوباتان تالش بزنید.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

سوباتان ییلاقی رویایی است که سرشار از چشمه‌های بسیار خنک و پر آب است و از آب و هوای بسیار عالی و زمین‌های سرسبز پوشیده از چمن برخوردار است.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

سوباتان کجاست؟

سوباتان در ۲۰ کیلومتری غرب لیسار در نزدیکی تالش واقع شده است و از شمال به رودخانه لیسارمی‌رسد و از شرق با جنگل‌های تالش هم مرز است و این منطقه از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه نئور متصل است.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

سوباتان در ارتفاعی بین ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و فصل بهار و تابستان مامنی برای دوری از هیاهوی زندگی است.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

سوباتان نگین گردشگری گیلان

حمید آذر پور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه ییلاق سوبات یکی از ۴۵ مناطق دیدنی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند گفت: وجود آبشار، دریاچه، پارک جنگلی، آب و هوای پاک، طبیعت بکر، قلعه تاریخی، گورستان تاریخی، گیاهان دارویی، چمن زار‌ها و خانه‌های چوبی همگی همچون نگینی در سوباتان تالش جلوه گری می‌کند.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

نئور دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: دریاچه نئوردر غرب ییلاق سوباتان و در ارتفاعات قرار و نئور مرتفع‌ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان است.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

حمید آذر پور با بیان اینکه نئور در زبان اوستایی به معنای دریاچه است و همین موضوع ثابت می‌کند قدمت این دریاچه به قبل از اسلام برمی‌گردد افزود: این دریاچه حدود ۴۲۰ هکتار است و عمق متوسط آن به ۳ تا ۸ متر می‌رسد و آب دریاچه در ۵ ماه از سال به قطر ۸۰ سانتی‌متر یخ می‌زند.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

وی با اشاره به اینکه دریاچه نئور بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین دائمی منطقه است گفت: برای رسیدن به دریاچه نئو از سوباتان حدود ۲۰ کیلومتر باید پیاده روی کنید و اگر اهل ماهیگیری هستید در این دریاچه که ۲۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است، می‌توانید قزل آلا‌های منحصر به فردی پیدا کنید که به قزل‌آلای رنگین کمانی معروف است.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

وجود قلعه تاریخی صلصال در سوباتان

ولی جهانی معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: قلعه صلصال با قدمت هزارساله یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی استان گیلان محسوب می‌شود و این قلعه تاریخی در پایین‌دست سوباتان واقع شده و تنها اثر تاریخی - معماری در این محل است.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

وی با اشاره به اینکه صلصال در لغت به معنی آب خنک و خوشگوار است افزود: در قدیم ساخت قلعه‌ها، آب و آب انبار همیشه به عنوان یک موضوع مهم بود به همین دلیل به نظر می‌رسد نامگذاری این قلعه به صلصال با نظریه‌ای درباره حمل آب بسیار خنک و خوشگوار این قلعه به آب انبار مرتبط باشد.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها


قوری دره، گورستان ۷ هزار ساله

ولی جهانی معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: گور‌های بزرگ سنگی قدمت سوباتان را به ۷ هزار سال پیش می‌رساند و وجود گور‌های کلان سنگی در منطقه قوری دره سوباتان این واقعیت را اثبات می‌کند که تاریخ تمدن سوباتان به قبل از اسلام برمی‌گردد.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

وی افزود: یکی دیگر از آثار تاریخی سوباتان قبرستان زیری در ۳ کیلومتری شرق این منطقه است که قدمت این منطقه را به تاریخ قبل از اسلام می‌رساند.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

ورزان دومین آبشاربلند تالش

حمید آذر پور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: آبشار ورزان که به آبشار سووتن نیز شهرت دارد از لحاظ بلندی دومین آبشارتالش است و با بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

وی با بیان اینکه نمای زیبای این آبشار همراه با صخره‌های عظیم و دشت‌های سرسبز اطرافش، سوباتان را محبوب گردشگران زیادی کرده است افزود: فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز این آبشار بسیاد دیدنی است.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

وجود گیاهان دارویی و گل‌های زینتی در دشت‌های سوباتان

عارف شادکام رئیس اداره حفاظت محیط زیست تالش گفت: در سوباتان علاوه بر لذت بردن از طبیعت سرسبز، آب و هوای پاک و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، عطر گل‌های زیبا و گیاهان دارویی نیز چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و همچنین زیبایی این سرزمین شگف آور را دو صد چندان می‌کند.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

وی افزود: یارپوز یا پونه، بالدِرقان یا گُلپَر، بومادران، شقایق و گزنه از جمله گیاهان دارویی ییلاقات سوباتان است.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

در سوباتان چی بخوریم؟

حمید آذر پور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: وقتی به ییلاق سوباتان آمدید حتما غذا‌های محلی سوجا دیلَه غذایی که با گوشت پر چرب گوسفند پخته می‌شود، کباب بره، پِندیرَه ویسوج یا پنیر سرخ کرده، گوزِلی بریان یا بره بریان، قورتماج غذایی که از شیر تازه گوسفند درست می‌شود، سیرجینَه، جِزلِق غذایی که با دنبه گوسفند تهیه می‌شود رامیل کنید.

سوباتان سرزمین شگفتی‌هاسوباتان سرزمین شگفتی‌ها

 

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

وجود نانوایی‌های سیار در سوباتان جلوه گری می‌کند

وی گفت: در سوباتان چند نوع نان محلی می‌توانید پیدا کنید که به شیوه نان‌پختن از شیوه زندگی عشایری الگوبرداری شده است، اگر با دقت به اطراف نگاه کنید کنار خانه‌های چوبی یا چادر‌های دامداران، بانوانی را می‌بینید که پای بساط نان پزی نشسته اند و نان می‌پزند، این نان‌ها علاوه بر عطر و طعم خاص، همچنین به عنوان سوغات نیز پیشنهاد می‌شود.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

چشم نوازی سازه‌های چوبی در دل کوهستان

حمید آذر پور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: به غیر از طبیعت بی‌نظیر و کوه‌های سر به فلک کشیده و بوی سبزی و آبادی، اولین منظره‌ای که نظر‌ها را به خود جلب می‌کند، خانه‌های چوبی است، خانه‌های چوبی سوباتان قسمت مهمی‌از بخش سنتی و قدیمی‌سوباتان است.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها


وی با اشاره به اینکه خانه‌های چوبی سوباتان نقش به سزایی در جذب گردشگران دارد افزود: خانه‌های چوبی با عایق کاه و گل در تابستان از نفوذ گرمای آفتاب و در زمستان از ورود سرمای سوزان جلوگیری می‌کند و با چشم اندازی زیبا، محیطی آرام در دل کوهستان، آرامش خیال ارمغان می‌دهد.

سوباتان سرزمین شگفتی‌ها

گیلان سرزمین مناطق بکر و ناشناخته‌ای از جمله سوباتان سرزمین شگفتی دارد که اگر هر لحظه، هوای دل کندن از زندگی روزمره را داشته باشید، در هر فصلی که بخواهید میتوانید به مکانی مناسب و زیبا برای تفریح و دریافت آرامش و طبیعت گردی سفر کنید.
بی‌شک برای مسافرت، مناطق سرسبز و کوهستانی در اولویت قرار دارند، رنگ سبز نمایانگر سرزندگی و امید به رویش است و دیدن منظره‌ای پوشیده از چمن‌زار‌ها و دشت‌های سرسبز، می‌تواند مدت‌ها روحمان را نوازش کرده و موجب آرامش شود.

 

 

انتهای پیام/م.ع

سوباتان ییلاق رویایی ایران

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اربعین
۲۲:۳۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
لطفا هر وقت جاذبه های گردشگری گیلان رو تبلیغ میکنید چند نکته رو اعلام کنید:

1.لطفا به مردم اعلام کنید که به دلایل غیر ضروری وغیر ماموریتی و اداری به گیلان مهاجرت نکنند. متاسفانه شاهد مهاجرت بی رویه هموطنان به گیلان و رشد بی رویه جمعیت شده که باعت آلودگی هوا و تراکم بیش از حد شهر ها و نابودی منابع طبیعی و زمین های زراعی شده.

2.اگر هموطنان برای گردشگری به گیلان مسافرت میکنن فرهنگ گردشگری و نگهداری از طبیعت رو رعایت کنند. متاسفانه دیده میشه در فصل های مسافرت مسافران اقدام به برپایی چادر در معابر عمومی سروصدا و شلوغی و ... درشهر میکنند. همچنین بعد از از اتمام مسافرتشون تقریبا هیچ قسمت از طبیعت گیلان سالم نیست. دریا رو کاملا آلوده و پر از زباله-رودخانه ها رو پر از زباله جنگل هارو هم که علاوه بر زباله ریختن اقدام به برپایی آتش میکنند که شاهد خسارات شدیدی به منابع طبیعی میشیم.

3.متاسفانه برخی دوستان مثلا طبیعت دوست اقدام به برگذاری تور های آفرود در جنگل و طبیعت گیلان میکنند که خسارات جبران ناپذیری به طبیعت میززند کافیهه بعد از این برنامه ها سری به این محل ها بزنید چرخ این خودرو تمامی زمین و پوشش گیاهی رو از بین میبره. طبیعت جای راندن خودرو نیست.

ممنون از توجه شما