گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان؛

بیماری که در آن رویش ریشه درختان را مشاهده می‌کنید + تصاویر

بیماری مرد درختی جزو دسته‌ای از بیماری‌های عجیب و ناشناخته است که در آن رویش درختان را روی بدن شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  زمانی که صحبت از بیماری‌های مرگبار می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرطان، ایدز، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های کشنده ارتباطی با مشکلات درونی بدن نداشته و بر اثر عواملی مختلف رخ می‌دهند، این بیماری‌های نادر با تاثیر بر ظاهر انسان عواقبی دردناک خواهند داشت، در این بخش به معرفی برخی از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان می‌پردازیم.

اپیدرمودیسپلیژا وروسِفورمیس ( Epidermodysplasia Verruciformis) جزو دسته‌ای از بیماری‌های عجیب و ناشناخته است که کمتر به گوش کسی خورده است؛ این بیماری عجیب را دیسپلازی لِواندوفسکی-لوتز که در زبان عامیانه به آن مرد درختی می‌گویند.

 این بیماری بسیار نادر، ژنتیکی است و ظاهر بسیاری بدی دارد، خوب است بدانید که برخی پزشکان علت این واقعه عجیب را ویروس انسانی پاپیلوما (HPV) می‌دانند.

////بیماری که در آن رویش ریشه درختان را مشاهده می‌کنید + تصاویر


بیشتر بخوانید: «پروتئوس»؛ بیماری ناشناخته‌ای که تقارن بدن را به هم می‌ریزد + تصاویر


آیا یک بیماری ارثی است؟

اپیدرمودیسپلیژا وروسِفورمیس یک بیماری ارثی پوستی از نوع اتوزومال مغلوب یا ژن مغلوب در ژنتیک است که عواقبی را برای فرد به همراه دارد؛ این بیماری به دلیل اینکه بسیار نادر است پزشکان نتوانستند علت آن را کشف کنند، اما می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین عواقب آن، احتمال بالای وقوع سرطان پوست در بیماران مبتلا است.

////بیماری که در آن رویش ریشه درختان را مشاهده می‌کنید + تصاویر

اپیدرمودیسپلیژا وروسِفورمیس بیماری است که از صورت و  گردن شروع می‌شود و به تدریج کل بدن و پاها را فرا می‌گیرد؛ اما بیشترین نقطه دست ها است که درگیر این بیماری می‌شوند، اصولا فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود ماکول‌هایی به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای در بدن و زخم‌هایی روی این نواحی دارد.


بیشتر بخوانید: نقش موثر جراحی‌های دهان، فک و صورت در درمان ناهنجاری‌های مادرزادی


////بیماری که در آن رویش ریشه درختان را مشاهده می‌کنید + تصاویر

آیا اپیدرمودیسپلیژا وروسِفورمیس درمان قطعی دارد؟

متاسفانه تا به امروز هیچگونه درمانی برای این بیماری کشف نشده است  و درمان قطعی ندارد؛ برخی پزشکان با روش‌هایی تنها توانستند علائم آن را کنترل کنند که موثرترین روش درمان آن با استفاده از اسیترتین به مدت ۶ ماه بوده است همچنین از دیگر دارو‌های بکاررفته در این بیماری، می‌توان به اینترفرون در ترکیب با رتینوئید و همچنین کلسیپوتریول اشاره کرد.

////بیماری که در آن رویش ریشه درختان را مشاهده می‌کنید + تصاویر

پزشکان تنها با قطع عضو توانستند حال این بیماران را بهبود بخشند، چرا که این بیماری نه تنها ظاهر بسیار ناخوشایندی دارد بلکه بدلیل وجود زخم‌ها، بسیار دردناک است، مشخصه این بیماران آن است که به‌ شدت در معرض ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی پوستی هستند.

چه اختلالی در ژن ها باعث ایجاد اپیدرمودیسپلیژا وروسِفورمیس می‌شود؟

به گفته پزشکان اساپیدرمودیسپلیژا وروسِفورمیس از  جهشِ غیرفعال‌سازنده پروتئینی به نام  pH در ژن‌های «TMC۶» یا «TMC۸» به وجود می‌آید که در کنار یکدیگر و روی کروموزوم شماره ۱۷ تاثیر می‌گذارند؛ خوب است بدانید کروموزوم ۱۷ ، در کنار کروموزوم‌های دیگر، یکی از ۲۳ جفت کروموزوم در بشر است که DNA  را تشکیل می‌دهد و شناسایی هویت ژن‌ها در هر کروموزوم یکی از زمینه‌های فعال در پژوهش‌های ژنتیکی است.

////بیماری که در آن رویش ریشه درختان را مشاهده می‌کنید + تصاویر


بیشتر بخوانید: درمان مرد درختی پس از 16 عمل جراحی+ تصاویر


آیا اپیدرمودیسپلیژا وروسِفورمیس یک بیماری شایع است؟

خوشبختانه با توجه به آمارها می‌توان گفت از هر یک میلیون نفر احتمال دارد یک نفر به این بیماری مبتلا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خداوند تمام بیماران را شفای کامل بدهد اللهم آمین
Iran (Islamic Republic of)
hh110
۲۲:۱۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
از درگاه حضرت احدیت شفای عاجل را برای مبتلایان به این بیماری بد خیم را خواستارم
اللهم اشفع کل مریض.
Germany
ناشناس
۰۲:۱۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
بسیار دردناک
آخرین اخبار