باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می‌دهد؛

مدارس ایرانی، کالای ایرانی/گردش مالی لوازم التحریر می تواند سهم تولیدکنندگان خودی شود

با رسیدن روز‌های پایانی شهریور و آغاز ماه مهرماه تب و تاب خرید نوشت افزار بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛با رسیدن شهریور ماه تب و تاب خرید نوشت افزار برای ورود به ماه مهر و سال تحصیلی بیشتر می‌شود، روز‌هایی که دانش آموزان در فروشگاه‌های نوشت افزار به صف هستند تا جنس مورد نظر خود را پیدا کنند.

بوی کاغذ تازه در این روز‌ها همه‌ی ما را به خاطره‌های دوران مدرسه برمی گرداند.

با نگاهی به گذشته باید اقرار کنیم که در سال‌های نخستی که قرار شد نوشت افزار ایرانی وارد بازار شود با شکست مواجه شد و نتوانست مخاطب خود که کودکان و نوجوانان هستند را به خود جذب کند.این شکست در سال‌های بعد با تلاش کارشناسان فرهنگی و طراحان و تولید کنندگان نوشت افزار ایرانی به موفقیت انجامید.

کارشناسان فرهنگی راهکار‌های زیادی ارائه دادند تا نوشت افزار ایرانی بتواند جای طرح‌های قبلی مانند بن تن، بت من و لاک پشت‌های نینجا را بگیرد و به این فکر افتادند سمت چه طرح‌های ملی و مذهبی بروند که موفق به جذب مخاطب شوند و این موضوع برای آن‌ها ممکن شد.

هر سال طرح‌ها و نوع کالای نوشت افزار ایرانی مرغوب‌تر از سال‌های گذشته می‌شود.

مدارس ایرانی، کالای ایرانی

گردش مالی سالیانه لوازم تحریر در ایران ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان است

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش ماه گذشته در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه "ایران نوشت" خبر داده بود که گردش مالی سالیانه لوازم تحریر در ایران ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند ۶۰ هزار شغل ایجاد کند، اما سهم تولید کننده ایرانی از این بازار فقط ۱۰ درصد است.

وی بیکاری را یکی از عوامل ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی دانسته و گفت: گردش مالی لوازم تحریر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل در کشور ایجاد می‌کند. این عدد بسیار بزرگ است و نباید به سادگی از کنار آن بگذریم.

احقاق شعار "حمایت از کالای ایرانی" باید از مدارس شروع شود

ابراهیم محمدی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ بیان کرد: مردم نبض پر تپش شعار ملی هستند و حمایت مردم از کالای ایرانی بدین معناست که هرکس در هرجایگاهی می‌تواند و موظف است تا به تقویت تولید کمک کند.

وی در ادامه گفت: احقاق شعار "حمایت از کالای ایرانی" باید از مدارس شروع شود.

مدیر کل آموزش و پرورش ادامه داد: شعار حمایت از کالای ایرانی که توسط مقام معظم رهبری برای امسال انتخاب شده است فقط یک شعار نیست بلکه استراتژی و راهبردی برای توسعه اقتصادی کشور است که برای تحقق آن باید همه‌ی مسئولان و مردم دست به دست هم دهند.

وی افزود: جامعه عظیم دانش آموزی ظرفیت بسیار مناسبی در جهت عملیاتی نمودن شعار سال و بسط و گسترش فرهنگ عزت آفرین حمایت از تولید داخلی و خرید کالا‌های مرغوب ایران عزیز محسوب می‌شود.

مدارس ایرانی، کالای ایرانی

محمدی اضافه کرد: با توجه به آمار ۵۷۰ هزار نفری دانش آموزان استان و سهم دانش آموزان استان از گردش مالی سالیانه لوازم تحریر که در کشور به ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد ضرورت برنامه ریزی برای تحقق شعار سال را دوچندان می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در جهت خرید و حمایت از کالای ایرانی افزود: نهادینه نمودن فرهنگ خرید کالای ایرانی مسئله‌ای است که باید از مدارس و دانش آموزان شروع شود و معلمان و مربیان باید به شکل های مختلف دانش آموزان را با فرهنگ خرید کالای داخلی آشنا کنند.

وقتی تولید کنندگان نوشت افزار ایرانی فعل خواستن را صرف می‌کنند، تولید نوشت افزار ایرانی به درجه موفقیت می‌رسد.

تولید نوشت‌افزار ایرانی در سال‌های نخست موفقیت‌آمیز نبود، اما امروز طراحان و تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی می‌دانند چه طرح‌هایی زمینه جذب مخاطب را فراهم می‌کند.

پدر دانش آموزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛گفت: تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی با فرهنگ داخلی به هویت افزایی کودکان و نوجوانان ما کمک می‌کند.

نوشت افزار‌ها امروزه فقط برای نوشتن نبوده بلکه وسیله‌ای برای انتقال یک فرهنگ است.

از آنجایی که دانش‌آموزان از شخصیت‌هایی که بر روی نوشت افزار‌ها وجود دارند به صورت ناخودآگاه الگوبرداری می‌کنند و با وجود تولیدات داخلی پیشنهاد می‌شود تولید شخصیت‌های ملی و بومی براساس نماد‌ها داخلی طراحی شود تا به صورت مستمر تولید شود.

بی شک هیچ پدر و مادری راضی به تقلید فرزندش از فرهنگ‌های بیگانه و غربی نیست.

چه بخواهیم چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالا‌های خارجی در کشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است.

بیایید دست به دست هم دهیم و از راه‌های درست وارد شویم تا تحقق کامل اهداف را شاهد باشیم.

دست از کالای ایرانی بر نداریم

تولید کنندگان با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین‌تر اجازه ندهند که مشتریان تمایل به خرید کالای خارجی داشته باشند.

کالای ایرانی، افتخار ملی

آموزش و پرورش مهم‌ترین نقش را در راه ترویج خرید کالای ایرانی به عهده دارد تا ایرانی با افتخار از کالای ایرانی استفاده کند.
فردی که از همان دوران کودکی به درستی آموزش داده شود در آینده نیز پیشرفت‌های خوبی خواهد داشت و پیرو آن نسل بعد از آن‌ها نیز همینطور خواهد شد.

باید در مبارزه با خرید کالای خارجی، از کار فرهنگی و تبلیغات و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره جست و از تاثیر رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد.


خرید کالای ایرانی از دوران مدرسه

فرهنگسازی برای خرید کالای ایرانی نقش مهمی در حل اشتغال در جامعه دارد؛ و سنین ورود به مدرسه بهترین زمان برای آموزش مهارت‌های اجتماعی و الگو‌های رفتاری به کودکان است.

خانواده اولین مدرسه آموزش رفتار و مبنای الگو‌های رفتاری برای کودکان است.

مادر یکی از دانش آموزان شهر ارومیه در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ گفت: فرهنگ استفاده از کالای داخلی باید از همان دوران بدو تولد در خانواده و سپس مهد‌های کودک آغاز و در کودکان نهادینه شود.

هدیه یکی از دانش آموزان کلاس دوم راهنمایی گفت: بر اساس توانمندی‌های خودم از کالا‌های تولیدی داخل حمایت می‌کنم.

مدارس نه تنها مسئولیت انتقال علم و دانش را بر عهده دارند بلکه ارزش‌های دیگری مانند روحیه احساس مسئولیت، نظم و انضباط و تعهد در کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد و تقویت می‌کنند.

مادر هدیه نیز در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ گفت: قبلا همیشه دنبال جنس‌های خارجی بودیم که کیفیت بالاتری داشتند، اما امروز تولیدکنندگان داخلی کالا‌های مرغوب که صد در صد کیفیتش با کالای خارجی برابری می‌کند و با قیمت کم تولید می‌کنند و این سبب شد که کالا‌های ایرانی در اولویت خرید ما قرار گیرد.

دانش آموز مقطع ششم ابتدایی یکی از مدارس ارومیه گفت: بین دو دفتر تولید داخل و خارج مقایسه کردم و متوجه شدم از لحاظ کیفیت و زیبایی ظاهری هردو در یک سطح هستند و کالای ایرانی بر کالای خارجی برتری می‌کند، برای همین تصمیم گرفتم دفتر ایرانی خریداری کنم.

پای درد و دل زهرا نشستم، زهرا که از اخراج شدن پدرش از کارش ناراحت بود، گفت: دو سالی است که پدرم اخراج شده است و الان کار خوبی ندارد و با وجود زحمات زیادی که می‌کشد پول کمی دریافت می کند.

زهرا از تمام دانش آموزان خواست تا با خرید محصولات تولید داخلی ایرانی به مردم کشورشان کمک کنند تا مردم کمتر از کار‌های خود اخراج شوند.

نیازی به استفاده از نماد‌های خارجی به عنوان الگو در لوازم تحریر نداریم

به گفته سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش لوازم تحریر دانش‌آموزان دارای بار فرهنگی است و حتی ترکیب رنگ‌ها در این لوازم آثار تربیتی مثبت و منفی برای دانش‌آموزان در پی دارد. ما باید به دانش‌آموزان نشان دهیم که کشور ما بیش از هر کشوری در دنیا دارای قهرمانانی ماندگار در عرصه‌های مختلف است و ما نیازی به استفاده از نماد‌های خارجی به عنوان الگو نداریم. شاید این علائم و نماد‌ها برای ما جلب توجه نکند، اما نگاه مستمر و روزانه دانش‌آموزان این نماد‌ها را در ذهن آن‌ها باقی می‌گذارد.

وی گفت: این مسائل باعث شده است مسئولانه‌تر وارد حوزه فرهنگی شویم، زیرا معتقدیم همه ما در بخش‌های مختلف در این حوزه مسئولیم.

تشویق اقتصاد ایرانی با خرید کالای ایرانی

 
والدین عزیز می‌توانند با خرید کالای ایرانی تولیدکنندگان داخلی را تشویق کرده و از این طریق فرصت شغلی را برای آینده فرزندان خود آماده کند.
 
بیایید برای ریشه کن کردن عادت به مصرف کالا‌های خارجی دست به دست هم دهیم و همه باهم کالای ایرانی مصرف کنیم تا بچه‌ها ببینند و رفتار کنند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
هر ساله از لزوم استفاده از لوازم التحریر ایرانی و جلوگیری از واردات در کلیه جراید و صدا و سیما و حتی بعضی از دولت مردان گفته میشود ولی هیچگاه جلوی واردات بی رویه توسط دولت گرفته نمیشود و کوچکترین عقیده ای به حمایت از کالا و صنعت ایرانی در ذهن دولت نیست چون واردکنندگان نورچشمی ها و حمایت کنندگان مالی زمان انتخابات هستند و این دستمزد این واردکنندگان است