آسوشیتدپرس در گزارشی بررسی کرد؛

افسانه‌پردازی‌های ترامپ درباره عملکردش برای ساکت کردن منتقدان

خبرگزاری آمریکایی در گزارشی به بررسی ادعاهای دروغین رئیس‌جمهور آمریکا درباره نتایج عملکردش در عرصه‌های مختلف به منظور ساکت کردن مخالفان خود پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تحت عنوان «افسانه‌پردازی‌های دونالد ترامپ درباره برنامه مراقبت‌های بهداشتی فراگیر و قدرتمند کردن اقتصاد آمریکا» نوشت:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در چارچوب تلاش برای رد انتقادات از عملکرد خود، درصدد برآمده است تا شرایط فعلی در زمینه اشتغال‌زایی، اقتصاد و شبکه تامین اجتماعی آمریکا را به گونه‌ای جعلی و بر خلاف شرایط واقعی حاکم بر کشور جلوه دهد.

در این مطلب آمده است: در شرایطی که اغلب گزارش‌های اخیر دولتی نشان می‌دهد که شرایط مالی در زمینه هر دو برنامه تامین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشت و درمان در آمریکا در حال وخیم شدن است، ترامپ همچنان ادعا می‌کند که در دوران دولت وی وضع هر دوی این برنامه‌ها به مراتب بهبود یافته است. در خصوص مسائل اقتصادی نیز ادعا‌های ترامپ در خصوص دستیابی به بالاترین و قدرتمندترین رشد اقتصادی هنوز محقق نشده است.

این اظهارات از جمله دیگر تلاش‌های کاخ سفید در جهت بازنمایی‌های نادرست از اوضاع و در شرایطی به شمار می‌رود که یکی از مقامات ارشد ناشناس کاخ سفید در مقاله‌ای جنجالی در نیویورک تایمز از تلاش‌های هسته داخلی دولت ترامپ برای خنثی‌سازی دستور کار مخرب رئیس جمهور آمریکا خبر داد. افزون بر همه، این‌ها تحقیقات بازپرس ویژه درباره همدستی تیم تبلیغات انتخاباتی ترامپ با روسیه و دخالت‌های (ادعایی) مسکو در امور داخلی آمریکا، کمتر از شصت روز به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره ادامه دارد.

در ادامه این گزارش بخشی از ادعا‌های جعلی ترامپ درباره شرایط کشور و مقایسه آن با آمار و ارقام واقعی به شرح زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

۱- بخش مراقبت‌های بهداشتی و تامین اجتماع
ترامپ: ما بیمه تامین اجتماعی را نجات داده‌ایم. دموکرات‌ها تامین اجتماعی را نابود می‌کنند. ما برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را نجات داده‌ایم. دموکرات‌ها می‌خواهند آن را هم نابود کنند. ما برنامه‌های تامین اجتماعی و مراقبت‌های اجتماعی را قدرتمند‌تر کرده‌ایم. (اظهارات روز چهارشنبه).

ترامپ همچنین در گردهمایی معرفی مت روسندال، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا، در ایالت مونتانا گفت: من قصد دارم تا از برنامه تامین اجتماعی شما حمایت کنم. مت روسندال می‌خواهد مطمئن شود که برنامه تامین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشت و درمان شما در جهت بهبود و تقویت هر چه بیشتر پیش برود. (گردهمایی تبلیغاتی در مونتانا).

حقایق و آمار واقعی: سیاست‌های ترامپ موجب تقویت و بهبود برنامه تامین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشت و درمان در آمریکا نشده است.

گزارش‌های سالانه نها‌های مورد اعتماد دولتی در خصوص این برنامه‌ها که ماه ژوئن منتشر شد نشان می‌دهد شرایط مالی هر دوی این برنامه‌ها از سال گذشته به نحو چشمگیری به وخامت گراییده است. ورشکستگی پیش‌بینی شده و ناتوانی تامین اجتماعی از پرداخت دیون تا سال ۲۰۳۴ همچنان بدون تغییر باقی مانده است. ولی در خصوص برنامه مراقبت‌های بهداشتی، موعد ورشکستگی پیش‌بینی شده حتی سه سال نزدیکتر شده و به سال ۲۰۲۶ رسیده است.

افزون بر آن روند بهره برداری و برداشت از ذخایر مالی در هر دو این برنامه‌ها از همین امسال آغاز خواهد شد. این بدین معناست در آمد حاصل از مالیات‌های پرداختی و بهره کسب شده از صندوق‌های تامین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی دیگر کفاف هزینه‌ها را نخواهد داد. در نتیجه امسال نیاز خواهد بود تا مبلغ ۴۱۶ میلیارد دلار از درآمد‌های کلی دولت به صندوق تامین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی منتقل شود و این در شرایطی است که کسری بودجه فدرال رو به افزایش قرار دارد.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود تا بیمه تامین اجتماعی و مراقبت‌های اجتماعی کسی را قطع نکند ولی هیچگاه هیچ دستورالعمل یا برنامه‌ای مدون برای تحقق این کار ارائه نکرده است. ولی دموکرات‌ها می‌خواهند با تخصیص بودجه و صرف هزینه بیشتر شبکه تامین اجتماعی را گسترش دهند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، چنین استدلال کرده است که کاهش مالیات‌ها، لغو مقررات قبلی و انعقاد توافقنامه‌های تجاری بهتر می‌تواند به تقویت رشد اقتصادی منجر شود و به تثبیت برنامه تامین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی کمک کند. ولی کارشناسان مستقل دولتی با اشاره به ارزیابی‌های سالانه خود از شرایط تامین اجتماعی با این ایده موافق نیستند و پیش‌بینی می‌کنند رشد اقتصادی همان رشد متوسط سالانه را داشته است.

۲- بخش تجارت
ترامپ: شرکت خودروسازی فورد به علت چشم‌انداز افزایش تعرفه‌های آمریکا، به ناگهان برنامه فروش یک نوع خودروی کوچک ساخت چین را در آمریکا لغو کرده است. (شبکه سی‌ان‌بی‌سی). این تازه اول کار است. این نوع خودرو هم‌اکنون می‌تواند در داخل خود آمریکا ساخته شود و فورد هیچ تعرفه‌ای پرداخت نخواهد کرد. (توئیت روز یکشنبه).

حقایق و آمار واقعی: این درست نیست که اقدام ترامپ در مالیات بستن بر واردات محصولات چینی به این معنا خواهد بود که خودروی فوکوس اکتیو می‌تواند از این پس در آمریکا ساخته شود.

شرکت فورد در روز ۳۱ ماه اوت با استناد به تعرفه‌های جدید ترامپ اعلام کرد برنامه‌های خود برای انتقال خودرو‌های هاچ بک را از چین به آمریکا متوقف کرده است. ولی شرکت فورد روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به پیش‌بینی فروش سالانه زیر پنجاه هزار دستگاه، تولید خودروی فوکوس اکتیو در آمریکا سوددهی و توجیه اقتصادی ندارد. در شرایط کنونی این صرفا بدین معناست که فورد این نوع خودرو را در آمریکا نخواهد فروخت. همین و بس.

۳- بخش اقتصادی
ترامپ: ما در این دولت همه رکورد‌های اشتغال زایی و اقتصادی را شکسته ایم. (توئیت روز شنبه).
ترامپ: اقتصاد کشور به گونه‌ای رشد کرده است که هرگز سابقه نداشته است. اشتغالزایی در رکوردی تاریخی قرار دارد. (توئیت روز پنجشنبه).

آمار و حقایق واقعی: اقتصاد آمریکا اگرچه هم اکنون در وضع سالمی قرار دارد ولی در گذشته بار‌ها شرایطی بهتر از وضع کنونی را تجربه کرده است.

نرخ رشد اقتصادی سالانه در سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ به ۴/۲ درصد رسید. این بهترین رکورد در چهار سال گذشته به شمار می‌رود. تا کنون رشد اقتصادی آمریکا در مقایسه با دوره‌های توسعه اقتصادی گذشته در کشور، با نرخی ملایم در حال افزایش است. در اواخر دهه ۱۹۹۰ نرخ رشد اقتصادی آمریکا برای چهار سال پیاپی از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۰، از مرز چهار درصد فراتر رفت. همچنین در دوره توسعه اقتصادی دهه ۱۹۸۰ حتی رشد اقتصادی آمریکا در سال ۱۹۸۴ به ۷/۲ درصد رسیده بود.

افزون بر آن نرخ بیکاری ۳/۹ درصدی نیز مطلوب به نظر می‌رسد ولی این رقم نیز به نوبه خود بهترین آمار کاهش بیکاری در آمریکا به شمار نمی‌رود. این نرخ به نرخ هجده ساله کاهش بیکاری در کشور نزدیک است. پایین‌ترین نرخ بیکاری در آمریکا در سال ۱۹۵۳ به ثبت رسیده است. در آن سال نرخ بیکاری در دوران جنگ کره تا ۲/۵ درصد کاهش پیدا کرد. افزون بر آن بالاترین نرخ اشتغال آمریکایی‌ها به سال ۲۰۰۰ مربوط می‌شود.

در مجموع باید گفت اقتصاد آمریکا دهمین سال رشد خود را تجربه می‌کند. روند احیای اقتصادی در واقع در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد که دوران رکود بزرگ اقتصادی را وی به ارث برده بود. آمار و اطلاعات اقتصادی نشان می‌دهد که کاهش نرخ بیکاری و افزایش ارزش املاک بازتابی از همان دوران احیای اقتصادی است و نه در نتیجه تغییرات عمده‌ای که از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ از سال ۲۰۱۷ تاکنون در کشور اعمال شده است.

۴- بحث انتخابات سال ۲۰۱۶
ترامپ: دموکرات‌ها هر حقه و کلکی را به کار بسته‌اند تا موفقیت‌های من را کم اهمیت جلوه بدهند. ولی اگر من همه آن چیز‌های بدی که آن‌ها می‌گویند باشم، چگونه می‌توانستم آن‌ها را اینقدر بد شکست دهم، ۳۰۶ رای در برابر ۲۲۳ رای؟ (توئیت روز شنبه).

حقایق و آمار واقعی: ترامپ در خصوص آمار و ارقام آرای الکترال کالج را در انتخابات سال ۲۰۱۶ در برابر هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها، مخدوش و غلط ذکر کرده است. آمار رسمی بر اساس شمارش آرای الکترال در هر ایالت آمریکا ۳۰۴ رای در برابر ۲۲۷ رای بوده است.

نتایج انتخابات سراسری نشان می‌دهد هیلاری کلینتون در مجموع آرای مردمی بیشتری در مقایسه با ترامپ کسب کرده و با احتساب پیروزی وی در ایالت‌های بزرگی مانند نیویورک و کالیفرنیا، تعداد آرای وی حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار رای بیشتر از ترامپ بوده است. ولی کلینتون صرفا به دلیل اختلاف رای اندک آرای الکترال کالج و آرای الکترال بیشتر ترامپ در ایالت‌های کم‌جمعیت‌تری مانند میشیگان و ویسکانسین در انتخابات ریاست جمهوری در برابر ترامپ بازنده شده است.

۵- موضوع رسانه‌های «جعلی خبری»
ترامپ: آیا این خجالت آور نیست که کسی بتواند مقاله یا کتابی بنویسد که کاملا داستان‌ها و روایات جعلی وساختگی داشته باشد و تصویری دقیقا مغایر با واقعیت یک شخص ارائه دهد و به ازای این کار هیچ مجازات یا هزینه و جریمه‌ای در انتظارش نباشد. نمی‌دانم چرا سیاستمداران واشنگتن این قوانین را تغییر نمی‌دهند؟ (توئیت روز چهارشنبه).

حقایق و آمار واقعی: ادعای ترامپ درباره اینکه بر اساس قوانین در کشور هر فرد می‌تواند بدون مجازات هر مطلب ساختگی و جعلی درباره افراد بنویسد و آزادانه اخبار را جعل کند واقعیت ندارد.

بر اساس قوانین مربوط به مبارزه با توهین و افترا بستن به افراد؛ انگ زدن به افراد یا اهانتی که منجر به لطمه زدن به آبرو و حیثیت دیگران شود پیگرد قانونی به همراه دارد. برای مقامات دولتی مانند ترامپ، بر اساس اصلاحیه نخست قانون تضمین آزادی مطبوعات، آن‌ها باید در مقایسه با افراد معمولی ممنوعیت حقوقی سطح بالاتری را نشان دهند و باید ثابت کنند که آن اظهارات و ادعا‌ها صرفا بر اساس دشمنی و کینه ورزی صورت گرفته است.

در خصوص اتهام ترامپ به نویسنده ناشناس مقاله جنجالی در نیویورک تایمز که وی را خائن لقب داده بود نیز باید گفت این مقام دولتی که درباره تشکیل هسته مقاومت مخفی در درون دولت علیه ترامپ مقاله نوشته بود قطعا در برابر رئیس جمهور وفادار نبوده است ولی به لحاظ قانونی وی خائن به مملکت قلمداد نمی‌شود.

مخالفان ترامپ آزادانه و بدون ملاحظه از اتهام خیانت در قضیه تحقیقات باززش ویژه در زمینه تماس‌ها میان تیم تبلیغاتی ترامپ و روسیه استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
دنیا دیر یا زود به این نتیجه میرسه هر چی دیرتر یه گلوله تو کله این بابا بزنن ضررش بیشتره
آخرین اخبار